מחלוקת החלוקה: סמית', מרקס ודורקהיים על חלוקת העבודה בחברה

.

כידוע, בחברה שלנו לא כולם עושים כל דבר, יש מי שמגדל אוכל, יש מי שמוכר אותו, יש מי שמבשל אותו ויש מי שכותב על זה באינטרנט. חלוקת עבודה מלווה את האדם עוד משחר האנושות כאשר בני אדם חילקו בניהם את המטלות הדרושות להישרדותם (אתה תלך לצוד, את תשמרי על הילדים וכו'). כם בעבור חברות של לקטים ציידים מספר המשימות השונות שחילקו בניהם בני החברה היה יחסית מוגבל הרי שעם המהפכה החקלאית ובוודאי המהפכה התעשייתית מספר המשימות שמחלקים בניהם בני האדם הולך וגדל ועימו גם עולה המורכבות של חלוקת העבודה. האופן שבו מתפתחת חלוקת העבודה סיקרן את מוחם של מיטב ההוגים בפילוסופיה, סוציולוגיה ואנתרופלוגיה.

.

אדם סמית': לפרק את הסיכה

smithמבחינת אבי הכלכלה הליברלית והקפיטליזם, אדם סמית', חלוקת עבודה היא דבר חיובי ביותר שמוביל ליעילות של השווקים (והרי קפיטליסטים מאוד אוהבים יעילות). בספרו הידוע "עושר העמים" קושר אדם סמית' את חלוקת העבודה וההתמקצעות הספציפית (כלומר, כל אדם מתמחה במקצוע אחר) עם עלייה בתפוקה הכללית. הדוגמא שנותן סמית' היא של סיכה, שם הוא טוען כי פועל אחד שאחראי על כל תהליך הייצור של סיכה מראשיתה ועד סופה יפיק פחות סיכות ליום לעומת מצב בו תהליך הייצור מפורק למרכיביו וכל פועל אחראי רק על פעולה אחת (לימים נשען פס הייצור התעשייתי בדיוק על עקרון זה).

.

קרל מרקס: החלוקה מנכרת

מרקסקרל מרקס, האנטיתיזה של אדם סמית', ראה את חלוקת העבודה בחברה קצת אחרת. מרקס הסכים עם סמית' שחלוקת העבודה וההתמקצעות הם חלק מרכזי של הקפיטליזם, הוא פשוט לא חשב שזה דבר טוב. לפי מרקס חלוקת העבודה מביאה לניכור, שכן העובד כבר אינו מרגיש חלק מתוצר העבודה שלו. בנוסף טען מרקס כי התוצאה של עלייה בחלוקת העבודה היא שעובדים נעשים פחות מיומנים (מאחר והם כבר לא יודעים לייצר סיכה, אלא רק לבצע שלב אחד בתהליך) וכך הם הופכים לפחות עצמאיים ויותר תלויים במעביד שלהם שיכול לפיכך לנצל אותם. לכן מרקס טוען כי העלייה בחלוקת העבודה בחברה היא למעשה סוג של מנגנון שליטה קפיטליסטי.

.

אמיל דורקהיים: שונים זה מזה אבל תלויים זה בזה

דורקהייםבדומה לסמית', גם הסוציולוג אמיל דורקהיים רואה את העלייה בחלוקת העבודה בחברה כמאפיין של חברות קפיטליסטיות מתועשות. דורקהיים אפילו טען כי חלוקת העבודה היא סוג של "חוק טבעי" שמושל בכל האורגניזמים. אולם בדומה למרקס, בספרו "חלוקת העבודה בחברה" הצביע דורקהיים על ההיבט השלילי של חלוקת העבודה שהופכת בני אדם מצד אחד ליותר תלויים אחד בשני אך מצד שני ליותר שונים אחד מהשני. התלות ההדדית מצד אחר יחד עם השונות ההדדית מצד שני מובילות את החברה המודרנית למצב בו בני אדם פחות יכולים לחלוק את חווית המציאות שלהם זה עם זה והחברה נמצאת בסכנת התפוררות.

.

רוצים לחלוק את מחשבותיכם?

 

אולי יעניין אותך גם:

מה אם החיים לא היו מאבק? רעיון נושן של מרקס שאולי כדאי לשקול מחדש

עוד דברים מעניינים: