בין רפורמה, הפיכה והמהפכה – סוגי שינוי פוליטי

משטרים שונים בהיסטוריה מצאו ומוצאים את עצמם תחת לחץ לשינוי, כאשר תנאי המציאות שנוצרו אינם מתאימים עוד לאופן שבו השלטון מתנהל ושינוי הוא בלתי נמנע.

השינוי הבסיסי ביותר שיכול לקרות במשטר עם תפקוד בעייתי הוא רפורמה פוליטית הכוללת שינויים שמגיעים מההנהגה שמנחיתה החלטות כלפי למטה, כתוצאה מלחץ ציבורי או גורמים אחרים. ברפורמה, ההנהגה מבינה ששינוי דרוש כדי לשמר את המשטר. דוגמה מובהקת לכך היא רסטורצית המייג'י ביפן כשהצמרת הצבאית ביפן הבינה שדרוש שינוי שייכפה באופן חזק כלפי מטה כדי לשמר את השלטון. השינוי הוא שינוי של מדיניות ושינוי מבני מבחינת חלוקת העצמה הפנימית ואין פה שינוי רדיקלי כמו שינוי בחלוקת ההון וכדומה.

סוג אחר של שינוי הוא הפיכה– דבר שלא מתבצע מתוך רצון אלא נכפה על המערכת הפוליטית כאשר גורמי כוח נאבקים אחד בשני וגורם אחד כופה את דעתו והופך לשליט. הרבה פעמים הדברים קורים שהשלטון רופס או מאבד שליטה ביכולות שלו לשמור על אכיפה, פיקוח וכדומה. ההפיכות, ובעיקר הפיכות צבאיות, נובעות מניסיון של השלטון להרחיק ממנו קבוצות כוח וכתגובת נגד, אותה קבוצת כוח משתלטת מחדש על השלטון. המטרה שלהן בד"כ היא שימור השיטה עם ראש אחר, ולא רפורמה.

מהפכה חברתית- שינוי מהיר ורדיקלי של המוסדות הפוליטיים והכלכליים. גורר התפרצות מעמדית ושינוי רחב היקף בכל מה שקשור להסדר החברתי ולחלוקת העוצמה בחברה. ישנם גורמים רבים לכך- יש שיאמרו כי מדובר באי-הלימה בין מציאות פוליטית לבין מציאות חברתית כלכלית (זה המקרה במהפכה הצרפתית או המהפכה האמריקאית), כלומר ציבור שמבין כי מירב האינטרסים וההון נמצאים בידיו אך אין לו ייצוג בשלטון ולכן מדיח את השלטון ומבצע שינוי רחב היקף במערכת הפוליטית. כאשר עולה אי-הלימה מהסוג הזה עלול להיווצר תסכול או דיכוי ממושך, וככל שהדיכוי/תסכול רב יותר כך התסיסה תהיה גדולה יותר ותוצאות המהפכה יהיו משמעותיות יותר. מהפכות יקרו לרוב כאשר מנגנוני האכיפה של המדינה קורסים, כך קרה ברוסיה. החל מהמאה ה19 המושג "מהפכה" הפסיק להיות מושג פוליטי תיאורי אלא נהיה רכיב באידיאולוגיה- החל ממרקס המושג מהפכה הוא תכנית פוליטית שתפקידה להתבצע. לפי חוקרת אמריקנית, על מהפכה להיות פתאומית, אלימה ומוחלטת. לפי חוקר אחר, מהפיכה מבטאת את הפוטנציאל האנושי לאפשרותיות של שינוי.

 

16 ציטוטים חזקים על שינוי

האם גם לבעלי חיים יש זכות לחיים?

הזכות לחיים היא הזכות הבסיסית ביותר שלנו, אך האם גם לחיות מגיעה להיות הבעלים של החיים שלהן? טיעונים פילוסופים לזכויות בעלי חיים

מדוע בכה יעקב כשנשק לרחל?

וישק יעקב לרחל וישא את־קלו ויבך: מדוע בוכה יעקב כאשר הוא נושק לרחל? איך זה קשור לכל אירועי הנשיקה והבכי האחרים שלו והאם הבאר היא בעצם לב?

עוד דברים מעניינים: