לאומיות והעלמות המדינה ע"פ קרל מרקס

לאומיות והעלמות המדינה ע"פ קרל מרקס

הסיכום להלן הינו חלק מסיכום הקורס "אידיאולוגיות מודרניות" מתוך מאגר הסיכומים במדעי המדינה

מרקס טען שהמדינה נעלמת. קיים צורך במדינה לאור הצורך בהכרעות בין הבורגנות לפרולטריון (למרות שהבורגנות שולטת). ככל שנעלם הצורך בחלוקת המשאבים הולך לאיבוד גם הצורך במדינה. עדיין יישאר הצורך בהנהלה לוגיסטית, אך המדינה תעלם ולא תהיה התנגשות בין הזרמים. מרקס טען שהאוטופיה של בני אדם שחיים ללא מחסור, יחד והיצירה היא אומנות ולא כורח זה יהפוך להיות אליל, ז"א סוציאליזם אוטופי שמדבר על עתיד אפשרי.

בשנות ה-60 זה מה שקרה: מדברים על חברה ארוטית, אסתטית, נוצר שם מעין אל של אפשרויות מרקסיסטיות מרכזיות, שכחו את הצד הקונקרטי ובדיוק מזה מרקס פחד. בכל זאת, מרקס ראה עצמו כדמוקרט, לא של בורגנות, אלא דמוקרטיה אמיתית של בני אדם השותפים לדרך, הוא ראה יכולת של עבודה ויצירה שתהיה על בסיס אומנות ולא מכורח.

מרקס אמר שגם בחברת אחרית הימים החומרנות תעלם והעולם יתגבר על הניכור, כמו בעניין האוויר (יש לכולם אויר לנשימה ולכן לא רבים). מרקס טען שקפיטליסט רואה תמונה במוזיאון הוא מדמיין איך היא בבית שלו, למה הוא צריך שזה יהיה שלו (to be and not to have). העולם של מרקס מתגבר על החומרנות. מה שמפתיע זה שמרקס בכלל לא דיבר על ריכוזיות כלכלית, אלא להיפך, הוא דיבר על יוזמות מקומיות ולא על מכונה גדולה כמו שהסובייטים עשו.

לסיכום: מרקס ראה בחברה העתידה לבוא התגברות על המשפחה הפטריארכאלית ושחרור כוחות ארוטיים. אומנם מרקס לא היה חסיד גדול של אהבה חופשית, אלא הוא ראה בה את ההיפך מאהבה פטריארכאלית, ויש צורך לדידו באהבה בעולם!

לאומיות:

מרקס האמין שהלאומיות המודרנית היא כוח חולף שבעתיד תעלם. לדידו של מרקס הלאומיות היא דרך לטייח על הניגוד בין המעמדות – האינטרס האמיתי של הפרולטריון הוא נגד הבורגנות, אך הבורגנות מטפחת את הלאומיות. מה התרומה של הלאומיות?  היא מחברת בין כולם, יש אינטרסים משותפים. לאומיות ודת הם עוד ניסיון לטייח על הניגודים הבסיסיים בין בני אדם בחברה הקפיטליסטית, מרקס חשב שהלאומיות תעלם בעתיד (כמו המדינה).

היות שהקפיטליזם הולך ומתפשט בעולם, התנאים של כל עובדי העולם יהיו דומים זה לזה. אם התודעה של האדם נוצרת ע"י המצב הקונקרטי שלו בחייו, אם יהיה מצב אחד קפיטליסטי עולמי, תיווצר תודעה אחת בינ"ל, ואז הלאומיות תעלם..

13 ציטוטים על לאומיות

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: