תולדות האמנות: פרוטו קוביזם

תולדות האמנות: פרוטו קוביזם

סיכום זה הוא חלק ממאגר הסיכומים בנושא תולדות האמנות כאן באתר

פרוטו קוביזם, באופן מילולי, מייצג את השלב הקודם לקוביזם בו החלו אמנים כמו פיקאסו ליצור במאפיינים הקרובים לסגנון שיוכר לימים בתור הקוביזם על שלביו השונים. פרוטו קוביזם  אפיין את ראשית השבירה של אמנים כמו פיקאסו ובראק ממסורת היופי המערבית ומעבר לצורות נוקשות ומימדים אחרים של נפח הנוצרים דרך משחקים חדשים של אור וצל. אחד ההשפעות שניכרות בזרם הפרוטו קוביזם הוא האמנות האפריקאית.

# פאבלו פיקאסו, העלמות מאביניון, 1907

ביצירה צורות גיאומטריות, חלקן מתארות בדים. קיים שוני בפרצופים של הנשים, השתיים הימניות נראות עוטות מסיכות. שתי הדמויות המרכזיות פניהן יחסית ריאליות והשמאלית ביותר היא בין לבין. היצירה גדולה מאוד הנשים מביטות ישירות לצופה, לא מסתירות את העירום שלהן, גדולות מאדם ממוצע. עירום קבוצתי היה מקובל בתרבות המערבית. פיקאסו לא מטפל בנשים ברכות, הוא נוטש את מושגי היופי המערביים. מה שמדגיש את הצורות הגיאומטריות זה משטחי הצבע הגדולים. פיקאסו מתאר את הנשים מכמה זוויות. ישנם קווי מתאר ביצירה- שימוש לא ריאליסטי בצבעים. קווי מתאר בכחול. היצירה מונוכרומאטית בעלת פלטה מצומצמת של חומים ועם זאת צבעונית. בתמונה אין חלל, כל היצירה ממוקמת מקדימה. קפיצת הדרך של פיקאסו מתמקדת בשלושה דברים חשובים: נטישת מושג היופי המסורתי של המערב ויצירת הנשים במבנים גיאומטריים. שימוש חופשי בצבע. ויתור על החלל המסורתי של האמנות. תוכן היצירה: מדובר בזונות של רובע האביניון בברצלונה. הן מעמידות את גופן למכירה אולם המסכות מרמזות על סבל הנשים שנאלצות למכור את גופן, מסתירות זהותן. מקור השראה נוסף הוא אמנות פרימיטיבית שבטית. המעצמות האירופאיות מתפשטות מעבר לים, בתחילת המאה ה-20, חשיפה הולכת וגדלה לאמנות אפריקאית אוקיאנית (איים, אזור האיטי וכו'). האמנים נפגשים עם האמנות הזאת בתערוכות הגדולות. מסיכות, פסלים ועוד. יש יחס מזלזל כלפי התרבות האפריקאית באשר למקור האלמנטים- לאיזה שבט השתייכו האלמנטים, לאיזה צורך ומנהג. האטימות משרתת את התעלמות אמני התקופה מהפרטים הללו, מהווה מקור אמנותי בלבד ולא מקור תרבותי.

# מסכה אפריקאית (דן?)// פיקאסו, ראש אישה, 1907

אף גדול ומשולש, צבע השמן משקף פיסול בעץ. משטחים צהובים משולשים. מצח חד. הליכה לכיוון המופשט. עיניים גדולות.

השימוש באמנות הפרימיטיבית ביצירת העלמות מאביניון מוסיף למשמעות מעבר לנושא ההסתרה. הפרימיטיביזם כביטוי לתת מודע. נושא התת מודע והעדר רציונאליות הם מאפיינים חשובים של פרימיטיביזם. התייחסות לקבוצת הנשים כשונה מהגברים= כבוד הערצה ופחד. במאה ה-19 ותחילת ה-20 הוצגו הנשים האפריקאיות כמונומנט. האירופאים סברו שחיי המין האפריקאים הם מתירנים. משם הקשר בין זנות לאפריקאיות קצר. האישה הופכת לאתר שמבטא את הפחדים של הגבר האירופאי הלבן. עליונות הגבר לעומת אישה. תקופה בה נשים מתחילות להיאבק על זכויותיהן.

 

הכסף או החיים: כמה זה "מספיק"?

כמה כסף זה מספיק בכדי לחיות חיים מאושרים? אם התשובה היא "עוד" אז אין לכם סיכוי, אבל מבט אחר על העבודה והקניות יכול לשנות את זה.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: