חברה ואינטרנט: ההקשר ההיסטורי של האינטרנט

חברה ואינטרנט: ההקשר ההיסטורי של האינטרנט

הסיכום לפניכם הוא חלק מסיכומי הקורס "חברה ואינטרנט" כחלק מאסופת הסיכומים בסוציולוגיה באתר.

מבוסס על: –  – Bargh & McKenna – The Internet and Social Life

האינטרנט וההקשר ההיסטורי: האינטרנט הינו ההתקדמות הטכנולוגית האחרונה ששינתה את העולם בדרך יסודית שניתנת להשוואה להמצאת הכתב והמצאת הדפוס כאמצעי תקשורת המונים. אם נרצה רוצים למדוד את ההשפעה של האינטרנט על חיי היומיום ולעזור לבצע הפרדה בין "מציאות" ו"הפרזה" , זה יהיה מועיל לערוך סקר בנושא איך אנשים בתחילה הגיבו והשתמשו באינטרנט המוקדם שהיווה פריצת דרך. כל טכנולוגיה חדשה היא קומוניקציה של ה- 200 שנה האחרונות: הטלגרף, הטלפון, הרדיו, הסרט הנע, הטלוויזיה ובסוף האינטרנט.

הטלגרף חיסל את המרחק הפיזי כמכשול בתקשורת בין אינדיבידואלים והייתה לו השפעה עמוקה על החיים במאה ה-19 בהקשר המהפכה התעשייתית. העולם ב- 1830 היה מאוד לוקלי: הודעות לא יכלו לעבור במהירות (אנשים עברו ממקום למקום עם סוסים או ספינות).עם המצאת הטלגרף הודעות מלונדון לניו יורק יכלו להישלח ולהגיע במספר דקות ואנשים יכלו ללמוד על אירועים במקומות מרוחקים במספר שעות או ימים ולא במספר שבועות או חודשים. הייתה התלהבות גדולה: הקשר בין אירופה ואמריקה ב- 1858 דרך מברק טרנסאטלנטי נקרא "האירוע של המאה". ספרים הצהירו כי בקרוב כל הגלובוס יהיה "מצותת" יחד מצב אשר יגרום לשלום עולמי.  הקרובים ביותר, המקבילים למשתמשי האינטרנט כיום הינם מפעילי הטלגרף, קהילת "on-line" אשר מספרם כאלפים, אשר בילו את חייהם בתקשורת דרך האינטרנט ופחות בפגישות פנים מול פנים. הם נטו להשתמש מעט בתחבורה על מנת לתקשר אחד עם השני, לחלוק סיפורים, חדשות ורכילות. הרבה ממערכות היחסים האלה הפכו למערכות יחסים רומנטיות ואפילו לנישואים. למשל, תומאס אדיסון, ממציא הטלגרף, הציע נישואים לאשתו מינה דרך הטלגרף. בימינו אנו, אנשים שולחים אחד לשני יותר מביליון הודעות טקסט כל יום מהפלאפונים הניידים שלהם, רעיון אשר החל את דרכו מהטלגרף הישן.

הטלפון, אשר הומצא על ידי אלכסנדר בל ב- 1880 בזמן שהוא עבד על טלגרף רב ערוצי, הפך את הטלגרף לאמצעי תקשורת בו כל אחד יכול להשתמש בו. ההשפעה הייתה גדילה בשכלול המגע בין משפחות, חברים ועמיתים לעסקים, במיוחד אלו אשר גרו רחוק מדיי בשביל לבקר לעתים תכופות. דאגות החלו לצוץ בנוגע לכך שהטלפון יכול להרוס את התא המשפחתי, לפגוע במערכות יחסים ולבודד אנשים- מגזינים פרסמו כתבות כמו "האם הטלפון הורס את חיי המשפחה ואת הפרקטיקה הישנה של ביקור חברים?"

הרדיו היווה את פריצת הדרך הגדולה לאחר המצאת הטלפון. המצאת הרדיו הייתה מועילה היכן שה"כבל" לא יכול היה לשמש כמו קשר בין "ספינה" אל ה"גדה". אולם, יכולת השידור להשפיע על הרבה אנשים בו זמנית מבהילה מבחינת המשטר. כאשר גוליילמו מרקוני ממציא הרדיו רצה להמחיש את המצאתו לבריטים הוא קיבל ביטול עקב טענה כי הרדיו יעורר השראה לאלימות ומהפיכה. בסופו של דבר הרדיו הגיע לכל בית והפך למקדם בהפצת חדשות בדרך שלא ידעו כמותה בעבור. אומנם, הוכח במהירה כי הרדיו הינו אמצעי תעמולה בעל כוח עבור דיקטאטורים  ועבור מנהיגים דמוקרטיים כאחד.

הטלוויזיה הייתה בעלת ההשפעה הגדולה ביותר על חיי הקהילה כיוון שאינדיבידואלים ומשפחותיהם יכולים להישאר בבית לערב בידור ביתי במקום לצאת לפאב או מועדון מקומיים. הסוציולוג רוברט פוטנם תיעד את הירידה הדרמטית במעורבות בקהילה מאז ה"פתיח" לטלוויזיה ב-1950. ההשפעה השלילית על צופי הטלוויזיה אשר מיעטו במעורבות עם אחרים הפכה לדאגה מפני השפעותיו של האינטרנט על חיי המשפחה והחברה.

האנטרנט, כמו הטלגרף והטלפון, יכול לשמש לתקשורת בין אדם לחברו. בנוסף, הוא יכול לשמש כספריה גלובלית שלא תאמן, 73% מהסטודנטים האמריקאים משתמשים באינטרנט עבור המחקרים שלהם במקום בספרים הקיימים במכללה. האינטרנט שונה בשני אופנים מאמצעי התקשורת של העבר. תחילה, זה אפשרי להיות באופן יחסי אנונימי באינטרנט במיוחד כשמדובר בשימוש בצ'אטים למיניהם. לעובדה זו יש השפעה עצומה על התפתחות מערכות ויחסים וקבוצות באינטרנט. שנית, בתקשורת דרך האינטרנט קיים היעדר קול, הבעות פנים ותכונות פיזיות כמו משיכה, צבע עור או מגדר. מדענים בתחום חקרו איך היעדר התכונות הללו משפיע על התהליך והתוצאה של אינטראקציות חברתיות.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: