התנהגות ארגונית: השלכות של סיפוק או אי סיפוק בעבודה

התנהגות ארגונית: השלכות של סיפוק או אי סיפוק בעבודה

מתוך: מנהל עסקים \ התנהגות ארגונית

השלכות של סיפוק/ חוסר סיפוק:

  1. היעדרויות: יש קשר חזק בין היעדרות לחוסר סיפוק. מחקר Sears Roebuck בשיקאגו הראה כי המסופקים הגיעו לעבודה למרות השלג. (אולם אנשים גם נעדרים מהעבודה  בגלל סיבות אחרות)
  2. עזיבה: בין הנטייה שלנו להתנהג לבין ההתנהגות שלנו אין קשר של אחד לאחד (אדם מרוצה, לא יחשוב בכלל על להתפטר, אבל אם לא מרוצה יתחיל לעשות חישובי קנס- תועלת). לעזיבה יש מחיר גדול לארגון (כסף שיצא על ההכשרה, בזבוז זמן וכסף למצוא מחליף, אובדן ידע, פגיעה במורל, מרמור אצל מי שנשאר), אך יש לזה גם יתרונות (הזדמנות להכניס מישהו חדש לארגון, מפנה מקומות העבודה, מקטין את כוח העבודה באופן וולונטרי, אם הוא גבוה בהיררכיה הוא מפנה מקום לקידומים).היתרונות הם יותר בטווח הרחוק יותר ולכן זה מבהיל מנהלים. בשורה התחתונה- אם עזיבה היא יתרון או חסרון תלוי במי שעוזב.
  3. ביצוע: קשר חיובי אך לא משמעותי, אין לו ממש השפעה. יש יותר קשר לפרסים.

א.     לאדם אין שליטה על כל מה שישפיע על הביצוע גם אם העובדים מאד מסופקים, עלולים להיות דברים חיצוניים שמונעים מהם לשפר את ביצועם. יכול להיות שעובד מאד לא מרוצה בעבודה, אך יש גבול לרמת חוסר הביצוע שהוא יכול לייצר.

ב.      הסיפוק של עובד יכול דווקא לנבוע מזה שהעבודה לא דורשת יותר מדי.

ג.       יכול להיות שעובד יהיה מסופק בגלל ביצועו הטוב. כלומר, הביצוע הטוב תורם לרמת הסיפוק.

ד.      עובד שהוא טוב בעבודתו, אך לא אוהב אותה, מצדיק בצורה זו את חוסר הביצוע שלו.

ה.     OCB: הגדלת ראש. מדובר בהתנהגויות שהן לחלוטין תחת שליטת העובד. נמצא שמי שמסופק בעבודתו מוכן לעשות מעבר, ולעשות דברים בהתנדבות. המקור של הדבר הזה לפי אורגן, הוא בהדדיות (RECIPROCITY). אנחנו רוצים להחזיר חזרה לארגון בגלל שאנחנו מרגישים טוב.

הארגון תלוי בזה שאנשים ירצו לעזור אחד לשני, וזו סיבה מספקת בתור מנהלים שהעובדים שלנו יהיו מסופקים כי אחרת הארגון לא יכול לתפקד בצורה חלקה. הארגון בונה על ההתנהגות ההתנדבותית הזו. בנוסף, ככל שהעובדים יותר מסופקים זה מביא ללקוחות יותר מסופקים ועוד.

השפעת הסיפוק בעבודה על החיים:

מצאו שיש השפעה של סיפוק בעבודה על המצב בבית ולהיפך, זהו עניין דו כיווני. ככל שאדם מסופק, מצב הרוח שלו חיובי יותר. כלומר, למנהלים יש אחריות רבה: אדם מבלה שעות רבות לאורך חייו בעבודה ויש לכך השלכה על אורח חייו ועל בריאותו. לכן כדאי לוודא שהעובדים מסופקים. (ß סיפוק בעבודה משפיע על רמת הסיפור בחיים באופן שווה להשפעה של סיפוק מיחסי חברות)

ארגז הכלים איך להגביר סיפוק:

  1. תתייחסו לעובדים שלכם בהגינות ובכבוד- הרגשה שהמנהל קשוב ומעורב וכד'.
  2. תתאימו לעובדים עבודות שתואמות את תחומי העניין שלהם. אם ניתן לעובדינו לעסוק בתחומים שמעניינים אותם ושממלאים את צרכיהם הם יהיו יותר מסופקים.
  3. לתת לעובדים יותר אוטונומיה ויותר אפשרות להשתתף בקבלת החלטות- נותן משמעות ותחושת שליטה לעובד.
  4. תגרמו לאווירה נעימה ומצב רוח טוב- יש לזה גם השפעה עקיפה עלינו. בנוסף זה מעלה את יצירתיות האנשים, את נכונותם לשתף פעולה ולהקשיב לפידבק.

מה ההבדל בין סימפתיה ואמפתיה?

האם זו "אמפתיה" או "סימפתיה" שאתם מביעים? בעוד שרוב האנשים נוטים להחליף ולבלבל במשמעות המילים, ההבדל במנגנון הרגשי שלהן חשוב. אמפתיה, היכולת להרגיש בפועל את

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: