התנהגות ארגונית: מודל מאפייני העיסוק

התנהגות ארגונית: מודל מאפייני העיסוק

מתוך: מנהל עסקים \ התנהגות ארגונית

מודל מאפייני העיסוק job characteristic model

הגישה של מודל מאפייני העיסוק מניחה שניתן לתכנן עבודה כך שאנשים ייהנו ממנה ויהיו אכפתים כלפיה.

מודל המאפיינים של העבודה או מודל מאפייני העיסוק קובע כיצד יש לתכנן עבודה כך שאנשים ירגישו שמבצעים עבודה משמעותית ומוערכת. המודל שהוצע ע"י האקמן ואולדהם קובע שהעשרת תחומים מסויימים בעבודה, משפיע פסיכולוגית על אנשים – באופן שמעלה אפקטיביות בעבודה. המודל מציע 5 מימדים אשר יוצרים 3 מצבים פסיכולוגיים המובילים לתמורה אישית ותעסוקתית טובה יותר.

5 המימדים של העבודה:

  1. מגוון כישורים – המידה בה העבודה דורשת שימוש בכישורים שונים של העובד, בפעילויות שונות (מנהל ידרש למגוון כישורים נרחב).
  2. זהות המשימה – המידה בה העבודה דורשת פיסת עבודה שלמה – מההתחלה ועד הסוף (השלמת המשימה). (חייט – זהות משימה גבוהה).
  3. חשיבות המשימה – רמת ההשפעה שיש לעבודה על אחרים כפי שנתפשת. (רוקחים העובדים על תרופה חדשה לסרטן – חשיבות משימה גבוהה). כמו כן – מודעות העובדים לרמת תרומתם וחשיבותו לתוצר הכולל של החברה.
  4. אוטונומיה – מידת החופש של העובדים לתכנן, לקבוע לו"ז ולבצע עבודותיהם כפי שהם מעוניינים לעשות (מתקן רהיטים – גבוה).
  5. פידבק – מידת האינפורמציה שמקום העבודה מעביר מעובד לעובד על האפקטיביות של הביצוע שלו (טלמרקטינג – גבוה).

לפי התיאוריה  של מודל מאפייני העיסוק חמשת מאפייני המשימה משפיעים על 3 מצבים פסיכולוגיים אצל הפרט :  המיומניות המגוונות, שלמות המטלה וחשיבות המשימה משפיעים יחד על חווית החשיבות (experienced meaningfulness), העצמאות משפיעה על האחריות והמחויבות של העובד לעבודתו והמשוב מאפשר לעובד לפתח הבנה לגבי ביצוע ותוצאות המשימה וכך ישפר את תפקודו.

3 המצבים הפסיכולוגיים משפיעים על תחושות המוטיביציה של העובד, איכות העבודה, שביעות רצון בעבודה, העדרות והתפטרות. כלומר ככל שבתפקיד באים לידי ביטוי ברמות גבוהות חמשת המאפיינים העובד יהיה בעל מוטיבציה, איכות עבודותו תהיה גבוהה, הוא יהיה מרוצה, ייעדר לעיתים נדירות וכמובן לא יתפטר.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: