ג'נוסייד: הגורמים לרצח העם הארמני

ג'נוסייד (רצח עם) -סיכומים: הגורמים לרצח העם הארמני

מתוך: ג'נוסייד (רצח עם) – סיכומים

סיכומים, עדכונים, דברים מעניינים והרבה ידע בקבוצת הפייסבוק שלנו (לא תפרגנו בלייק?)

הגורמים שהובילו לרצח העם הארמני בסביבות 1915

1- מתחים בין הטורקים לארמנים: כנוצרים מול מוסלמים וכשליטים מול כפיפים.

2- הטורקים הצעירים הבינו שכוחם נחלש. צבאם מתקשה לעמוד בטקטיקות מודרניות. האימפריות החדשות שצמחו באירופה נגסו שטחים מהם. האימפריות האירופיות חושקות בשטחיהם, התחרות בין האימפריות הותירה לאימפריה הטורקית או מה שנותר ממנה לשרוד עוד קצת.

3- הלאומיות של המאה ה-19 ותמיכת אירופה בכך מאיימת על השלטון. יחד עם זאת מלבד רוסיה כל המדינות האחרות זונחות את רמת ארמניה ולקיליקיה הנידחת. אין להן אינטרסים שם. רוסיה שקרובה גבולית לרמת ארמניה קוראת לשיתוף פעולה עימה כנגד הטורקים ואף מבטיחה אוטונומיה ומדינה ארמנית בתמורה. הטורקים הצעירים חוששים שהארמנים יהפכו לגייס חמישי (ובמיעוטם הם אכן משתפים פעולה עם הרוסים).

ממדי מתח בין הארמנים והטורקים:

* בין שליט לנשלט. * רקע דתי- לאומני. המוסלמים חוששים שאירופה תגרום לשליטה נוצרית באזור.

אולם, הסכסוך אינו דתי, אלא רק השפיע כגורם עקיף.

המבצעים והמעורבים: בעשור הראשון של המאה ה-20 היו הארמניים אופטימיים. המתיחות עם הטורקים התמתנה, הם קיוו שהמעצמות הגדולות עימם. אך מלחמת העולם הראשונה הפכה את היוצרות. האימפריה האוסטרו-הונגרית הכריזה מלחמה על סרביה, גרמניה על רוסיה וגם על אנגליה וצרפת. טורקיה הצטרפה אח"כ (היה לה כבר קודם הסכם סודי עם גרמניה). המלחמה בין רוסיה לטורקיה היוותה אסון עבור הארמנים. עבור הטורקים הצעירים היוו הרוסים אויב מספר אחת. הטורקים קיוו שניצחון גרמניה על רוסיה יממש את חלום הפאן-טורקיות שלהם (אימפריה דוברת טורקית). רמת ארמניה הפכה לשדה קרב בין המדינות. למרות אהדתם של הארמנים את האימפריות האירופאיות, הם הבהירו כי נאמנותם עם טורקיה מולדתם. הארמנים בחלק הרוסי היו לטובת רוסיה ואילו הארמנים בחלק הטורקי את טורקיה. מפלגת דשנאק הלאומנית-ארמנית הביעה סולידאריות עם טורקיה. 1914- פרסמו הרוסים כי מי שילחם לטובתם כנגד הטורקים יזכה בלאומניות ארמנית. מיעוט קטן מהארמנים ערק לצבא הרוסי. שר המלחמה הטורקי שגה טקטית ואיבד שטחים רבים לטובת רוסיה. שוב הצטבר תסכול מצד הטורקים שהוביל לחיפוש אחר שעיר לעזאזל. הממשל הטורקי מצא את הארמנים כמוקד להשלכת האשמה, כמי שבגדו במולדת והובילו לכיבוש רוסי בחלק נרחב מהשטחים הטורקים.

ראה גם:

רצח העם הארמני – רקע היסטורי

"הבעיה הארמנית" באימפריה העות'מאנית

המרד הארמני ורצח העם הארמני

השפעות רצח העם הארמני

הכחשת רצח העם הארמני

יחסה של ישראל לרצח העם הארמני

יהדות ותרבות המחלוקת

האם האמונה של היהדות באמת אחת היא האמונה שכדי להגיע אליה צריך לעמת בין אמיתות מנוגדות? על תרבות של מחלוקת מאברהם אבינו עד חכמי ימינו

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: