מבוא לפסיכולוגיה – סיכומים: הפסיכולוגיה כמדע ובמאה ה-21

מבוא לפסיכולוגיה – סיכומים: הפסיכולוגיה כמדע ובמאה ה-21

הסיכומים עוזרים לכם? אנא שקלו לתת תרומה קטנה בתמורה… אפשר גם לעשות לייק!

חזרה לרשימת סיכומים במבוא לפסיכולוגיה

תחילתה של הפסיכולוגיה כמדע:

את המעבדה הפסיכולוגית הראשונה הקים וילהלם וונדט ב- 1879. זו הפעם הראשונה שהתייחסו לפסיכולוגיה כדבר מדעי. וונדט האמין שאפשר לנתח בצורה מדעית את הנפש, החושים, הרגשות והזיכרון. הוא עשה זאת בעזרת שיטת האינטרוספקציה (התבוננות פנימית)- הוא ביקש לפרש את תחושותיהם של אנשים בזמן שהם נחשפו לגירויים ורצה לבדוק כיצד כל אחד נותן משמעות למציאות בה הוא חי (חשיפה לצלילים, לריחות, לאורות וכו').

פסיכולוגיה של המאה ה-21:

4 תחומי עניין עיקריים:

  1. מדעי מוח קוגניטיביים– תחום זה מנסה לחקור כיצד תהליכים מנטליים (שכליים, מחשבתיים) מתבצעים במוח. מה שמייחד את תחום זה, אלו הן טכניקות המחקר החדישות, שנבנו לצורך מחקרי מוח של נבדקים בריאים בזמן שהם מבצעים משימה קוגניטיבית כלשהי. טכניקות של הדמיה מוחית יוצרות תמונה של המוח בזמן פעולה, וניתן לראות אזורים מוחיים הפעילים יותר במהלך ביצוע משימה ספציפית.
  2. פסיכולוגיה אבולוציונית (פסיכולוגיה התפתחותית)- מתעניינת במקור הביולוגי של המנגנונים הפסיכולוגיים. המפתח למחקר בתחום זה הוא, שבדומה למנגנונים ביולוגיים, מנגנונים פסיכולוגיים התפתחו במשך מיליוני שנים דרך הברירה הטבעית. פסיכולוגיה זו מחזיקה בטענה שלמנגנונים פסיכולוגיים יש בסיס גנטי שבעבר הגדיל את סיכויים של אבות קדמונים לשרוד ולהתרבות.
  3. פסיכולוגיה תרבותית– עוסקת בשאלה, כיצד התרבות, המסורת, השפה ותפיסת העולם שבה חי האדם, משפיעים על הייצוג המנטלי שלו ועל התהליכים הפסיכולוגיים המתרחשים אצלו. גישה זו דוגלת ביחסיות תרבותית, כלומר, אנשים תופסים את העולם לפי מערכת מושגים בה הם משתמשים, וכיוון שכל תרבות פיתחה לעצמה מערכת מושגים שונה, הרי שלא ניתן להשוות בין תהליכים פסיכולוגיים של תרבויות שונות.
  4. פסיכולוגיה חיובית– בעבר עסקה הפסיכולוגיה בעיקר בריפוי ובהחלמה. הפסיכולוגיה החיובית צצה בכדי לאזן את הפסיכולוגיה העוסקת בריפוי, וזו עוסקת בחקר האושר והשגשוג האנושיים ובניסיון למצוא ולפתח כישרון אנושי ולהפוך חיים הנחשבים "נורמליים" למספקים יותר. היא חוקרת נושאים כגון: שמחה, אושר ואופטימיות וגם תכונות אישיות חיוביות, כגון: אומן ותבונה.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: