תולדות האמנות – סיכום: הבארוק בפלנדריה והולנד

תולדות האמנות – סיכום: הבארוק בפלנדריה והולנד

תולדות האמנות – סיכומים

בסוף המאה ה-16,  לאחר קרבות שנמשכו כחמישים שנה, חולקו ארצות השפלה לשניים: הרפובליקה ההולנדית בצפון וארצות השפלה ( אזור בלגיה של ימינו) בדרום, אשר נשלטו ע"י ספרד.

האמנות בפלנדריה הייתה כפופה  לחצר המלכות בספרד ולכנסיה הקתולית, אשר היו פטרוניה העיקריים.
( תמונות ז'אנר המשיכו להיווצר כל אותה תקופה אך הן נופלות באיכותן מהיצירות הדתיות וציורי החצר)
הצייר המפורסם ביותר בסגנון זה, הוא פיטר פול רובנס, אשר עם מותו דעך הסגנון הפלמי.

פיטר פול רובנס 1577-1640:

המפורסם בציירי הבארוק בצפון אירופה. פיתח את סגנונו ע"י העתקה של יצירות המופת. בביקורו באיטליה הושפעה מהעולם הקלאסי, מאמנות הרנסנס ומאמני הבארוק האיטלקי.

רובנס היה בעל סדנה מפוארת שבה העסיק אמנים רבים ( מיוחסות לו ולסדנתו מעל אלפיים יצירות), מעמדו החברתי היה מורם מהעם והוא אף מונה לשגריר אשר נשלח להשכין שלום בין מדינות יריבות וקיבל תואר אצולה. הוא יצר יצירות לרבים משליטי אירופה בזמנו.

יצירותיו גדולות ממדים בהתאם לגודלם של הארמונות והכנסיות הברוקיים להם נועדו.

נושאי יצירותיו הם: סיפורים מיתולוגיים ודתיים ודיוקנאות אנשי החצר ועוד.

את סגנונו מאפיינים אור וצל דרמטי, תנועה, צבעוניות דרמטית ודמויות שופעות בשר.

* דיוקן עצמי עם איזבלה ברנדט, 1609, שמן על עץ, 136X178 ס"מ

ציור דיוקן שצויר על ידו כמתנת נישואים. הוא מתאר אותם על רקע נוף.

רובנס ואיזבלה מתוארים כשהם יושבים בסוכה חיה, שבה שריגי עץ היערה – סוכה המסמלת את האושר שבנישואים. הדמויות מתוארות בהידור, מביטות אל הצופה, ומחזיקות ידיים. שניהם לבושים בבגדים אופנתיים.
רובנס מציג את רעיון האיחוד בחיי הנישואין באופנים שונים: תנועת האצבע של רובנס מצביעה על הטבעת של איזבלה. איזבלה מניחה ברכות את ידה על ידו של בעלה. זרועה משתלבת עם הרגל שלו, רגלו  מכוסה בשמלתה. וכמובן הסוכה המסמלת את אושר חיי הנישואין.

הקומפוזיציה מאוזנת. הצבעוניות מפוארת.

האור נופל על פני הזוג וכן על הידיים.
פירוט של המרקמים בלבוש ובתכשיטים.
רובנס מצייר את הדיוקן כך שלא ניתן להבחין שהוא המצייר, אלא הוא מצייר את הדיוקן כמו שצויירו דיוקנאות אנשי האצולה.

* ההורדה מהצלב, 1611-14, שמן על לוח, 240ס310 ס"מ

הציור הוא אחד משני ציורי מזבח אשר נוצרו ע"י רובנס, אף שלא נועדו להיות בצמד. הציור הראשון מתאר את הרמת הצלב והשנייה מתארת את ההורדה מן הצלב. היצירות הוזמנו מרובנס ע"י סוחריה העשירים של אנטוורפן.לקתדרלה של אנטוורפן.

ביצירה מתוארת הורדתו מהצלב של ישו, גוויתו נראית כצונחת במורד קפלי הבד האלכסוניים של התכריכים. ידי הדמויות המקיפות את ישו מלוות את צניחת גופו.

הקומפוזיציה מרכזית ואלכסונית, הדמויות שריריות, האור הבהיר מאיר את ישו על הרקע הכהה.

התנועה: ישו המת הוא הדמות היחידה שאינה פעילה בתמונה, לעומתו שאר הדמויות נמצאות בפעילות המתמקדת במרכז התמונה ויוצרת גלים של רגש ותנועה. התנועה נוצרת ע"י מספר רב של אלכסונים הנוצרים ע"י הידיים המושטות לעזרה.
האור: דרמטי, ממוקד על גופו המת של ישו, ניגודי האור וצל מחריפים את הדרמה.

היצירה מושפעת מציורי הבארוק האיטלקי. תנוחתו של ישו מושפעת מדמותו של לאוקון מהפסל לאוקון ובניו.

משני צידי הציור המרכזי נראים מצד שמאל: ביקורה של מריה אצל אלישבע אם יוחנן המטביל ומימין: הצגת ישו במקדש.

באגפים החיצוניים נראית דמותו של כירסטופורוס הקדוש הנושא את העששית – אור העולם ( הקשר הוא משמעות שמו "נושא ישו")

עוד דברים מעניינים: