האורבניזם בלונדון דרך האמנות

לונדון: הנתון הראשון שבולט לעין בלונדון בעת המודרנית הוא הגידול באוכלוסיה. התהליך היה אינטנסיבי, הגידול בנפש היה מהיר והתוצאות התהליך היו הרסניות.

לונדון לא כמו מקומות אחרים בעולם, מתבוננים בה באמצעות 3 נק' מבט:

1852: העיתונאי "הנרי מהיו": שכר כדור פורח, ניסה להתבונן בלונדון מלמעלה. הוא ראה עיר מוארת אך לא יכל להבחין במה שכתב כשירד מהכדור. התרשם מלמעלה התרשמות כללית וההתרשמות השנייה הייתה כהולך רגל בלונדון. כתב בעיתונים של התקופה ותאר את לונדון מנק' מבטו של הפלנר- המשוטט, הולך ברחוב ומתרשם.

הדרך השלישית בה התבונן: הדרך של ההתבוננות מלמטה למעלה, עניין ייחודי ללונדון. לונדון הייתה העיר התת-קרקעית הראשונה בעולם: ניקוז, ביוב, רכבת תחתית, גז. ניתן לתאר את לונדון כעיר עם מבט של הולך הרגל אך גם הרבה מהמבט שלא קיים בעיר אחרת והוא המבט בעיר מלמטה.

לונדון היא דוגמא ייחודית של מורכבות של צמיחה עירונית למטרופולין בקנה מידה שלא היה קיים כדוגמתו בתקופה, התפרצות של מגה- עיר.

1300- לונדון מרוכזת כולה על גדות נהר התמזה. באזור שהיום נקרא האזור של הסיטי.

אחרי השריפה הגדולה התחוללו מגיפות קשות והיה צריך לבנות את לונדון מחדש. לונדון מתחילה להיבנות מחדש באזור התמזה, מתרחבת מהגרעין של הסיטי ומתחילה להתפשט גם לצדדים. בתוך התהליך היא יוצרת מן חלוקה מאוד משמעותית לעיר- החלק המזרחי (ממזרח לסיטי) והחלק המערבי (ממערב לסיטי).

האזור המערבי היה מקום משכנם של העשירים והמזרחי שנבנה קודם לפועלים ולעשירים. ניתן לראות את ההפרדה עד היום. החלוקה יצרה שכבות ומעמדות שונים אשר מתגוררים בחלקים שונים של העיר.

כיום הסיטי הוא האיזור הפיננסי של העיר. לאט לאט היא דחקה את האוכלוסייה מזרחה ולשם הגיעו העניים, המהגרים…

ויליאם הוגרת': אמן שעבד כמאייר ספרים ולאחר מכן התחיל לסייר ברחובותיה של לונדון, להתרשם ולזעוק את זעקת העוני, הנחשלות והאומללות של האזרחים במקום. הוגארת' יצר סדרות של אירועים וסיפורים בהם הוא מעביר ביקורת על החברה של לונדון באותה תקופה. הוא עוסק בהתדרדרות המוסרית, על מה שקורה בעיר שמקבצת בתוכה את כל המסכנים, השיכורים, הזונות. זו סדרה עם מוסר השכל. זו סדרה שהוא כותב כמאייר.

הוגרת' סיפר סיפורים של דמויות: זוהי ביקורת על החברה אותה הוא מתאר. הסיפורים הם אמיתיים ולכן הוא עובד כעיתונאי חוקר, כעין ציבורית- רואה, חווה וזועק את זעקתם של החלשים. לבסוף הוא מוציא את החוברות ומוכר אותן בזול.

הוגרת'- על מערך חייה של זונה: בת הכפר מגיעה לעיר הגדולה לנסות את מזלה בעבודה. היא מתגלגלת לזנות כדי לפרנס את עצמה. היא עולה בסולם המעמדות של הזנות עד שהיא מתה לבסוף כשהיא משאירה מאחורי גם צאצא.

  1. מול מגיעה מהכפר ללונדון. את פניה מקבלת אישה שאנחנו יודעים שהיא בעלת בית הבושת. האישה ניגשת אל הנערה ומלטפת אותה, מכיוון שלנערה אין מה לאכול היא מגייסת אותה לעבוד בזנות. האישה היא הבעלים, המנהלת, אך קודם לכן היא הייתה זונה בעצמה. אנו יודעים את זה כי יש על לחייה נקודות שחורות- זה סימן למחלת מין- עגבת, כמובן שלא הייתה היגיינה באותם הזמנים.  באיור ישנה ביקורת על אנשי הדת הפועלים בסביבה.
  2. מולי בפסגת הקריירה המקצועית שלה: הזונה כבר במעמד בכיר יותר ורואים זאת כי יש לה פטרון יהודי. למרות זאת אנו רואים דמות של גבר שמנסה לברוח- היא שכבה איתו, עם המשרתת של הבית, והיא מנסה להבריח אותו לפני שהפטרון יבין מה קרה..
  3. מול כזונה– בתמונה השלישית רואים אותה כזונה ראשית. רואים את המעמד והסמלים בחלב ובחמאה שהיו מצרכים יקרים בתקופה. על הקיר רואים שוט. כשמנסים להשליט סדר בלונדון אוסרים אותה מכיוון שהזנות איננה מותרת. רואים את אנשי החוק באים לאסור את מול.
  4. מוסד לעבריינים: אלו מוסדות משקמים. במוסדות הללו שנקראו correction houses . היא נכנסת לשם והיא צריכה ללמוד על החיים דרך עבודת כפיים. רואים את הזונה עם נקודות והיא חולה בעגבת, גם דמות נוספת כבר חולה. יש באיור הרבה זונות חולות ועוד כייסים, שתיינים וכולי'. האנשים מנפים כותנה ומוץ ועוסקים בעבודות קטנות.
  5. מול חולה בעגבת, גוססת:  הבית כבר נראה מזוהם, יש לה ילד והילד יושב בצד והוא מאוד רעב ומנסה לאכול אך לא מצליח. הילד גורלו כבר ניתן ובסופו של דבר יישאר לבד. עם זאת, באים שני גברים שהם רופאי אליל במחלות מין. החברה שלה מזהה כי אלו שרלטנים והיא דוחפת אותם החוצה. המשרתת כבר מנסה לגנוב את חפציה לפני שתמות.

  1. הלוויה של מול: מנסים לשבת ולהתאבל אך החברה מאוד שקועה ואינה מעורבת. איש הכנסייה אינו ממלא את תפקידו כלל. הכומר שותה ומשתכר במקום למלא את תפקידו. לידו עוד יושבת זונה- ניגוד מוחלט. ישנה ביקורת קשה על אנשי הכנסייה. והילד לבדו.

סמטת הג'ין: נותן ביקורת על התנהלות האוכלוסייה עם האלכוהול. הג'ין היה משקה זול שיוצר בבתים ללא פיקוח. הוא יצר עיר שלמה של שיכורים שזה כל מה שעשו. רואים בציור אישה שתינוקה מחליק מידיה, כלב שאוכל גופה, פרעות אלימות ורחוב בהמולה.

רחוב הבירה: הבירה בניגוד לג'ין היא טובה במיוחד עם מצב המים של לונדון. רואים אנשים שמחים שיכורים שרים, אין אלימות יש שמחת חיים.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: