ערוצי השפעה של קבוצות אינטרס

ערוצי השפעה של קבוצות אינטרס

פוליטיקה השוואתית  -סיכומים

ערוצי ישירים – זרועות של הממשל עצמו – הממשלה, הבירוקרטיה, פרלמנט, בתי המשפט. 

הבירוקרטים – מתרגמים חוק לשפת המעשה – הרבה מאוד פעמים קבוצות לחץ יושבות עם בירוקרטים ומנסים להשפיע עליהם. בפרלמנט – השפעה על נציגי העם.

    בארה"ב לחברי הקונגרס יש הרבה יותר כוח מול הנשיא. לעומת זאת, באנגליה הפרלמנט כפוף לקבינט, דרך מפלגת הרוב. בארה"ב יש ארגוני לובי אדירים, אשר משפיעים על חברי הפרלמנט וחברי הוועדות הרלוונטיים. הם משפיעים עליהם מבחינה כספית… פנייה לבתי משפט – אחד התנאים הבסיסיים להשפעה של בתי משפט – זכות העמידה. כאשר פרט עותר כנגד מעשה של הממשלה – פרט יכול לייצג את האינטרס הציבורי, הפומבי.  קיימות קבוצות אינטרס שמתמחות בעתירות לבג"צ.

ערוצים עקיפים – דרך מפלגות או דרך תקשורת ההמונים

לפעמים יש חפיפה בין איגודי אינטרס למפלגות. באנגליה, למשל, חברי האיגודים היו חברים בלייבור באופן גורף. הרבה פעמים ארגוני מעסיקים קשורים למפלגות ימין. ארגוני איכות הסביבה קשורים פעמים רבות למפלגות ירוקות. על פי רוב, קבוצות "לא ישימו את כל הביצים בסל אחד" – הן מנסות לתמרן ולהשפיע בדרכים שונות.

תקשורת – להשפיע על דעת הקהל או להשפיע על הדימוי של דעת הקהל. דעת הקהל – במקרה הטוב, מצרף של דעות של פרטים, בהתאם לסקרים. עם זאת, הרבה מאוד פעמים יש שימוש מניפולטיבי בסקרים. בסקרים אנשים מביעים את דעתם, אבל לא מביעים את עוצמת דעתם. סקרים הרבה פעמים משרתים מטרה ß החברות משתמשות בסקרים הללו וטוענות שהן טוענות בשם הציבור.

    עם זאת ,פעמים רבות חברות לא טורחות לבצע סקרים…

הקבוצות המגנות לא תמיד פונות לציבור – הם מנסות לקדם אינטרסים דרך הגורמים שמקבלים את ההחלטות. כמו כן, קשה יותר להציג אינטרסים דרך הציבור. עם זאת, לא תמיד זה כך… במאבק האחרון של ההסתדרות והממשלה, ניסה כל אחד מהצדדים לשכנע את הציבור בצדקתו.

"לוביזם" – אלמנט שבא לידי ביטוי כמעט בכל מדינה דמוקרטית. יש קבוצות מקצועיות שעוזרות לקבוצות לחץ לקדם את הערכים שלהם. אלו פירמות, אשר האנשים שלהם הם "טכנאים של השפעה". הן מקדמות ערכים ורעיונות בעבור כסף… בכנסת יש לוביסטים מקצועיים שפועלים למען אינטרסים. לפעמים הם פועלים באופן עקיף – דרך מפלגות. הן משפיעות על חברי מרכז ודואגות לכך, שיהיו להם חברי מרכז בתוך מפלגות. [בליכוד למשל, יש נציגים לנציגי המתנחלים, התעשייה האווירית, חברת חשמל…]. הן משפיעות גם על ערוצי התקשורת… המקצוע הזה של "לוביזם" צובר תאוצה בעולם…

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: