יסודות האמנות – הקומפוזיציה (מיחבר) בציור

הקומפוזיציה (המיחבר) היא אחד המרכיבים החשובים ביותר של יצירת אמנות וכמעט כל יצירה שניתן להעלות על הדעת מכילה קומפוזיציה. במאמר נדבר על סוגי קומפוזיציה באמנות.

הקומפוזיציה היא ביטוי של הצורך האנושי להשליט סדר בכל ובכלל זה מה שבני האדם רואים. במונח קומפוזיציה (מיחבר) אנו מתייחסים לדרך ארגונים של פרטים בציור. התודעה האנושית נוהגת לחבר בין פרטים שונים בכדי ליצור מכלול שלם ולהפיק רושם מסוים לגביו. כל יצירת אמנות מכילה בהכרח יחסים הנבנים בין המרכיבים השונים שלה, ויחסים אלו הם מה שנקרא הקומפוזיציה של היצירה. דרך שימוש בכלים שונים של סוגי קומפוזיציה יכול הצייר לכוון את דרך הקליטה של הצופה ובכך לשלוט ברושם שהתמונה יוצרת עליו. קומפוזיציה היא חלק בלתי נפרד מהאסתטיקה של כמעט כל ציור, ולכן כדאי להקדיש מספר מילים לנושא של סוגי קומפוזיציה באמנות.

ישנם סוגי קומפוזיציה המשתייכים למה שקרוי קומפוזיציה סימטרית. קומפוזיציה סימטרית קיצונית היא למשל מקרה בו שני הצדדים של הציור הם העתקי מראה זה של זה. אין חובה כי קומפוזיציה סימטרית תחייב את שני חלקי הציור להיות זהים, אלא שהיא תבקש ליצור איזון מסוים בניהם מבחינת מה שהם מכילים (דמויות, צבעים ואלמנטים אחרים). קומפוזיציה סימטרית יכולה לבוא גם לידי ביטוי על ידי שימוש בצורות גיאומטריות כמו משולש או פרמידה בבניית הקומפוזיציה של היצירה. סוג אחר של קומפוזיציה סימטרית הוא קומפוזיציה עגולה או קומפוזיציה אליפטית המכנסת את האלמנטים של היצירה כך שיצרו עיגול.

קומפוזיציה אחרת מבין סוגי קומפוזיציה היא קומפוזיציה א-סימטרית. קומפוזיציה א-סימטרית אף היא דרך ליצור איזון בציור על ידי שימוש בעקרונות אחרים מאלו של הקומפוזיציה הסימטרית. אחת מהשיטות של קומפוזיציה א-סימטרית היא לבנות קומפוזיציה על סמך רשת (גריד) ועל כן היא נקראת קומפוזיציה של גריד או קומפוזיציה של סריג. השימוש של גריד בקומפוזיציה יוצר מערכת קואורדינאטות על גבי הציור שלפיהן מארגן האמן את האלמנטים שבו. השימוש בכלי של קומפוזיציית גריד נסמך במקרים רבים על עיקרון "חיתוך הזהב" או "חתך הזהב".

סוגי קומפוזיציה אחרים כוללים יצירת איזון על ידי אשליית משקל בציור וכן על ידי הפרתו של האיזון. השימושים שעושים אמנים עם סוגי קומפוזיציה שונים יכולים לשמש בכדי ליצור את האפקטים הדרמטיים של העבודות שלהם. קווי תנועה מנוגדים למשל יכולים לבטא מתח ו"קפיציות" בדמות אנושית או לחילופין תחושה של כאוס. דרך אחרת לעשות שימוש במה שמציעים סוגי קומפוזיציה שונים היא בכדי למקם צירים או וקטורים ביצירה הממקדים את המבט אל אלמנט מרכזי וכך למעשה בונים אותו.

תולדות האמנות: מבוא כללי

אמנות האהבה של אריך פרום

האם אהבה היא לא רגש אלא בכלל מיומנות שאפשר לרכוש וצריך לתרגל? ספר המופת "אמנות האהבה" של אריך פרום מסביר איך לאהוב אחרים ואת עצמנו.

עוד דברים מעניינים: