תקשורת המונים: אירועי מדיה – סיכום

כץ ודיין מגדירים אירועי מדיה כשידור חי של אירועים גדולים וחגיגיים כגון: הנחיתה על הירח, ביקור סאדאת' בכנסת, הלוויה של רבין. כאשר הצפייה באירועים מביאה את בני האדם לנתק את עצמם משגרת היום, ולהתמקד באותן אירועים גדולים שמחברים את כולם לחברה אחת. למעשה, ישנם כמה מרכיבים שחייבים לבוא לידי ביטוי, לא ניתן להגדיר בלעדיים אירוע מדיה: שידורים חיים, אירועים טקסיים מתוכננים מראש/ מתוזמנים, שזוכים לפרסומת רבה (פרומואים, ידיעת התקשורת), הצופים מרגישים כמשתתפים באירוע ומרגישים תחושה של אינטגרציה – של ביחד, באותו זמן המוני אנשים צופים באותו אירוע. מדובר באירועים שהסעירו את האומה כולה או את העולם כולו. לדוג': חתונה ממלכתית, משחקים אולימפיים, נחיתה של האדם על הירח וכדומה.

* אין הרבה דוגמאות לאירועי מדיה ובזה בדיוק טמון כוחן.

ישנם סוגים שונים של אירועי מדיה: (מבוססים על המאמר של כץ ודיין)

1) עימותים – עימות/תחרות. שידור חי של התמודדות טקסית בין יחידים או קבוצות שווי כוחות הנערכת בזירה עפ"י כללים קבועים מראש, לא פעם בנוכחות שופט וקהל אמיתי. יכולים להיות תחרויות ספורט שונים, אולימפיאדה, אליפות העולם. או התמודדות פוליטית בים מועמדים שונים. המתח סובב סביב מי ינצח בעימות. רוב העימותים הם מחזוריים, חוזרים כל כמה שנים. או שהם יכולים לקרות באופן בלתי צפוי – ראש הממשלה מתפטר ויש עימות לקראת בחירות. בפורמט הזה יש חשיבות לחוקים שהם מעל הכל, ניצחון ותבוסה הם הפיכים והטוב ינצח.

2) כיבושים – שידור חי של צעדים גדולים לאנושות. יש גיבור שנמצא בתנאי פתיחה קשים, הוא נכנס "בלתי חמוש" למכנה האויב. לדוגמא: התמודדות עם הטבע- נחיתה על הירח, ביקור של סעדאת' ב77 בארץ, כאשר לא האמינו שהוא באמת יגיע, והייתה התרגשות גדולה, ולכאורה הוא נכנס לשטח עוין. השאלה היא האם האדם ינצח או יצליח, זוהי התוצאה שיוצרת את המתח.

3) הכתרות – שידור חי של טקס מעבר של אנשי שם משלב אחד לשלב אחר, יכול להיות טקס החלפה של תפקיד כמו הכתרת מלך, החלפת אפיפיור, הלוויה של רבין או דיאנה. מדובר באנשי שפעמים רבים רכשו את השם שלהם "בזכות אבות" אבל גם הוכיחו את עצמם. המסר הוא של המשכיות, אנשי מעלה של סמלים.

– אחד הדברים שנבחנו בקשר לאירועי מדיה ההשפעה זה שלהם שיכולה לבוא לידי ביטוי בכמה רמות:

1)  על הצופים

2)  על המשתתפים עצמם

3)  מוסדות

4)  החברה

5)  אמצעי השידור עצמם

יותר מכל ההשפעות הרמה שנחקר ביותר זה ההשפעה של אירועי מדיה עלינו הצופים שיכולה להיות ברמה הרגשית וברמה ההכרתית.

  • מבחינה רגשית – נוצרת תחושה הרת גורל שאנחנו ממש שותפים לרגע היסטורי. כל ההתנהלות לקראת אירוע המדיה מעידה על כך, אנשים מדברים על זה, קיימת מודעות שכולם צופים, אנשים נרגשים למראה עיניים. בנוסף, אנשים נוטים לצפות באירועי מדיה בצוותא, יש פן חגיגי בהתנהגות. אירוע מדיה הוא פסק זמן משגרת החיים ומלוח השידורים התקשורתי.
  • מבחינה הכרתית – שינוי עמדות או דעות בעקבות החשיפה לאירועי מדיה. לדוגמא הרבה אנשים שינו את דעתם האישית בין לילה בעקבות הביקור של סעדאת' שאולי השלום יכול להתגשם בכל זאת, אולי כן אפשר להפסיק את הטרור.

– מבחינת החברה, היא עושה שימוש באירועי מדיה כדי להתמודד עם קונפליקטים.

חשוב לזכור: אירוע מדיה חייב להיות מתוכנן מראש ולא בהתקלה!!!

ז'אנרים תקשורתיים

תקשורת המונים

מועדון 27 – מיתוס או מציאות?

מה משותף לג'ימי הנדריקס, ג'ניס ג'ופלין, ג'ים מוריסון, קורט קוביין, איימי וויינהאוס? והאם בשביל תהילת עולם צריך למות צעיר? מיתוס מועדון 27

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: