איך לשמור על היגיינת המוח שלכם (ולהמנע מויכוחי פייסבוק)

הרשת גועשת! שוב… נדמה שלא עובר שבוע מבלי נושא תורן שיפלג את אומת הפייסבוק ויגרור פוסטים נרעשים ותגובות זועמות לכאן ולכאן מבלי שהדיון יוביל באמת לאנשהו חוץ מלהרבה עצבים.

למה זה קורה?

תורת הממטיקה היא כלי חביב (שבזכותו אנחנו גם יודעים איך לקרוא לממים) שמנסה להסביר איך רעיונות ומחשבות יכולים לעבור בין בני אדם כמו גנים או וירוסים (שהם בעצם סוג של גן).

באינטרנט קל מאוד לראות איך זה עובד – אם יש לנו "וירוס" של, נגיד, תמונה של חתול חמוד ואנחנו מעלים אותו לרשת חברתית אז אנחנו בעצם חושפים אנשים נוספים לוירוס הזה, שבתורם יכולים לחשוף אנשים אחרים (כלומר לשתף) וכך החתול החמוד שלנו הופך לסלב רשת.

מחקרים מראים שהתוכן שזוכה לתפוצה הרחבה ביותר באינטרנט הוא כזה המעורר תגובה רגשית – שמחה, תדהמה, פחד, צחוק וכו' – ומבין התגובות הרגשיות האלו כעס הוא אחד מהתכונות הכי טובות בשביל ש"וירוסים" יגיעו רחוק.

וכמו וירוסים אמיתיים, גם "וירוסים" של מחשבות יכולים לעבור אבולוציה מהירה ולהשתנות ככל שהם זוכים לתפוצה כאשר כל מי שמעביר אותם הלאה גם תורם לפיתוח שלהם כאשר הוא מוסיף נימה אישית, משנה אותו קצת, מוסיף לו גוון או זווית נוספת וכו'.

כך "וירוס" שנישא גלי הכעס יכול להפוך ליותר מכעיס ככל שהוא עובר בין יותר אנשים. בנוסף, ל"וירוסים" מכעיסים יש תכונה מיוחדת והיא היכולת שלהם לבדל אנשים למחנות נפרדים – אלו שכועסים ואלו שכועסים על אלו שכועסים וכן הלאה וזה מצוין בשביל ה"וירוס" שלנו מאחר והדיון הסוער מוביל ליותר שיתופים ויותר אנשים שנחשפים ונדבקים ב"וירוס".

מכאן אנחנו מגיעים למסקנה שכששני צדדים נחלקים בסוגיה מסוימת הם למעשה משתפים פעולה בהפצת המחלוקת והכעס שהיא גוררת לעוד ועוד אנשים. ככל שהדיון צובר מומנטום התמונה המתקבלת הוא מציג תמונה של "או שאתה איתנו או שאתה נגדנו", מה שמכריח אנשים לבחור צד ולהכנס אל תוך מעגל הכעס. כל פוסט מצד אחד יגרור פוסטים מהצד השני ומעגל התבערה רק ממשיך לגדול כשהתוצאה, בדרך כלל, לא בריאה בשביל אף אחד.

תופעה נוספת שמאפיינת מחלוקות אינטרנטיות היא שבדרך כלל שני הצדדים לא מנהלים שיחה אחד עם השני אלא שיחה פנימית אודות הצד השני שעניינה הוא כמה הצד השני טועה ומכעיס מה ששוב לא תורם לבריאות של אף אחד, בייחוד כאשר אנחנו זוכרים שאלו לא ה"וירוסים" האינטילגנטים או הנאמנים למציאות שזוכים לתפוצה אלא אלו שמוציאים מאיתנו תגובה רגשית.

אז איך אפשר לשפר את המערכת החיסונית שלנו?

אפשר להתחיל בלהבין עד כמה אנחנו רגישים למניפולציות רגשיות ולנסות לשמור על קור רוח כנגד "וירוסים" שמטרתם להוציא אותנו מהכלים. רגע לפני שאתם מלייקקים, משתפים או כותבים פוסט זועם משל עצמכם שאלו האם אתם באמת תורמים לדיון פורה וענייני או רק שופכים שמן למדורה. נסו לדבר עם הצד השני של המתרס ולא עליו וזכרו: דיון הוא כלי חשוב, חשוב מידי מכדי לתת לכעס לנהל אותו.

הסרטון החביב הזה מסביר הכל:

 

 

 

 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך גם:

khoi-su-thanh-lap-cty-to-chuc-su-kien-p1

 

9 דרכים לשיפור החשיבה הביקורתית שלך

בודהה על משמעות הסבל והאושר

האם הרצון שלו באושר הוא המקור לכל הסבל שלנו? רעיון הסבל עומד ביסוד תורת הבודהיזם ובבסיס הדרך להשתחרר ממנו שהציע בודהה

עוד דברים מעניינים: