מבוא לפסיכופתולוגיה: סוגי סכיזופרניה

הסיכום להלן הוא חלק ממאגר הסיכומים בפסיכולוגיה וסיכום הקורס מבוא לפסיכופתולוגיה

סכיזופרניה היא שם כולל למספר קבוצות של מחלות נפש. קבוצות סכיזופרניה הן:

  1. סכיזופרניה הביפרניה (בלתי מאורגנת) מאופיינת באושר מגוון של סימפטומים, יש הפרעה בולטת בצורה ובמהלך החשיבה. בלנדר של מילים ואותיות, מחשבות שווא בלתי מאורגנות (אין קשר בין מחשבה אחת לשנייה), הזיות, הרגש עצוב, שמח. חוסר אחריות, נוטים להסתגרות ולהתבודדות חברתית. סוג זה של סכיזופרניה מתפתח בין 15-25 שנים. לפני כן זה יכול להתבטא בהפרעות אישיות קשות. המהלך הסכיזופרני של המחלה הוא כרוני עם התקפים חריפים חוזרים. זה הסוג הכי קשה מקבוצות הסכיזופרניה.
  2. סכיזופרניה קטטונית הפרעה בתחום הפסיכו-מוטורי, הצורה הבולטת יותר בהפרעה זו היא ליקוי של התנועתיות וההתנהגות הספונטנית, (חוזרים על הפעולות בצורה נוקשה), חוסר תקשורת. יש מקרים של  התפרצות והם עלולים ולהפוך לאלימים ומסוכנים. הסכנה בקטטוניה היא ירידה בוויסות החום, חום גבוה שיכול להוביל לסכנת מוות המצריך טיפול של שוקים חשמליים. היום לא נראה קטטוני של מעבר ליום-יומיים מאחר והם מטופלים בתרופות. (נפוץ יותר במזרח עקב התרבות)
  3. סכיזופרניה פרנואידיתהקבוצה השכיחה ביותר וקוראת אצל אנשים בעלי רמת התארגנות ועיצוב אישיות גבוהה יותר (עבדו, למדו, התחתנו וכו'). יש מחשבות שווא לא ממוקדות (מוזרות) שקשורות עם הלוצינציות, בד"כ האדם הלוקה בזה הוא חשדן והיחס לסביבה שלו הוא תוקפני ומסוכן. סכיזופרניה פרנואידית אופיינית לעשור השלישי של החיים.
  4. סכיזופרניה סיפלקס (סוג פשוט)- לא רואים בה את החלק האטרקטיבי אלא סימנים משניים כגון: פאסיביות, דיכאון, חוסר חשק. בסימפלקס מעולם לא יהיו והיו התקפים חריפים.
  5. סכיזופרניה שאריתית- הסכיזופרניה שנשארה אחרי הרבה שנים. בעבר יכל להיות גם סוג אחר של סכיזופרניה (כגון סכיזופרניה פרנואידית)
  6. הפרעה סכיזו-אפקטיבית– בין הפרעות במצב רוח לבין סכיזופרניה יש באמצע הפרעת כלאיים והיא הפרעה סכיזו-אפקטיבית. מאפייניהם הם: הזיות ומחשבות שווא שלא קשורים למצב רוח מסוים כזה או אחר, במשך שבועיים לפחות תמונה של סכיזופרניה ללא התערבות מצבי רוח, תסמינים של הפרעה דו קוטבית, מרכיביה הנפשיים והקוגניטיביים מאופיינים כמו בסכיזופרניה (הפרעות בחשיבה, בתהליך, בתוכן וכו'). זהו מצב אופטימי יותר מסכיזופרניה כאשר הפרעות במצב רוח הן מצב אופטימי יותר.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: