מבוא לתיאוריות סוציולוגיות ואנתרופולוגיות: פרנץ בועז – סיכום
מתוך: מבוא לתאוריות סוציולוגיות ואנתרופולוגיות – סיכומים
סיכומים, עדכונים והרבה דברים טובים בקבוצת הפייסבוק שלנו – לייקקונו!
פרנץ בועז (1858-1942)
פרנץ בועז הוא אבי האנתרופולוגיה האמריקאית, המביא איתו קול חדש – שם דגש רב על רלטביות תרבותית – יחסיות תרבותית. כלומר, יש ריבוי של תרבויות שלכל אחת מהן יש את ההנחות היסוד שלה, המאפיינים שלה, וכדומה, כלומר אין תרבות עליונה אחת. התפיסה הרב תרבותית ושל יחסיות תרבותית, המנוגדות להנחות האוניברסאליות, הליניאריות והיורוצנטריות – הפכו להיות דומיננטיות מאד באותה תקופה. פרנץ בועז הנהיג מהפכה פרדיגמאטית של רלטביות תרבותית. עיסוקו כפיסיקאי החוקר את האוקיינוס באזור הקוטב הצפוני הביאו במגע עם אסקימוסים ואינדיאנים. עסק במחקר הצלה של התרבות האינדיאנית. חלק על ההנחה של הנומותטיות (נומוס=חוק, נומותטיות=חוקיות) האוניברסאלית – כלומר על התפיסה שיש חוקיות אוניברסאליות להתפתחות חברות בעולם. במקום זאת, הוא דגל במחקר הוליסטי ושלם של חברה אחת – להסתכל על החברה כשלם, כאשר לכל חלק בחברה יש משמעות בעקבות היותו חלק מתוך אותו שלם חברתי. הנהיג את שיטת המחקר האתנוגרפית – לחיות במקום עם קהילת המחקר, לתעד את חיי היומיום שלה בשלמותה. דגל במחקר הוליסטי של חברה אחת, רווי פרטים ספציפיים – פרטיקולאריות היסטורית. דיון: תרם לביסוס הדיסציפלינה ובייחוד לגישת התרבות-אישיות האמריקנית. בין תלמידותיו – רות בנדיקט ומרגרט מיד. והאנתרופולוגית האמפירית.
ביקורת: גישה א-תיאורטית (תיאורית), ובנוסף נוטה להתמקד בייחוד המהותי, הנתפס באופן סטאטי. כלומר, העובדה שאנו מסתכלים על כל חברה בפני עצמה, ונותנים לכל חברה מונחים והנחות משל עצמה, אנו בעצם מוותרים על מונחים כלליים שאיתם ניתן להסביר את המבנה והסדר החברתי. בסופו של דבר זוהי תיאוריה תיאורית של החברה, שאינה מספקת הסברים כללים, לגבי כל החברות בעולם. אחת הביקורות המאוחרות שנמתחו על בועז – התפיסה שלו שנועדה לתת מרווח קיום לכל חברה בתוך הפסיפס של החברות בעולם, יש בו עניין מהותני. כלומר, ניתן להגיע למסקנה שלכל חברה יש מהות, שטבועה בה וזה האופן שבו החברה הזו יכולה לחיות. זוהי תפיסה שכופה על בני האדם קיבוע לתוך מערכת, שמונעת מהם את יכולת הניידות והדינאמיות – התפתחות ושינוי, כפי שקיים בכל חברה אנושית. אנו מאבדים שינויים וקונפליקטים בחברה, כאשר מסתכלים מתוך התפיסה של בועז.