אמריקה הלטינית בשנות השבעים: ברזיל

אמריקה הלטינית בשנות השבעים: ברזיל

בברזיל לעומת פרו, נקט המשטר הצבאי מראשיתו עמדה ששללה רפורמה ארארית מקפת או הלאמת נכסים בבעלות זרה. המשטר שעלה ב 1964 התכוון מלכתחילה לעקור את השמאל מהחיים הפוליטיים. המטרה הוגשמה ע"י שלילת זכויות פוליטיות ממנהיגים רבים. קבוצה גדולה של אישים פוליטיים, נתמכים בידי אינטלקטואלים, עיתונאים, סטודנטים ואנשים כנסייה, היסתה עתה ללחוץ על הצבא להשיב את הארץ למשטר דמוקרטי מלא. אך התוצאה שהשיגו הייתה ההפך מזו שהתכוונו אליה. מלבד עוד מאות פוליטיקאים שאיבדו את זכויותיהם, פוטרו עשרות מרצים מהאוניברסיטאות.

1969 –  שנה זו עמדה בסימן פעולתן של קבוצות גרילה עירוניות שפעלו מהמחתרת. לשיא הגיעו הדברים ב ספטמבר אותה שנה כאשר נחטף שגריר ארה"ב בברזיל. באוקטובר כפו הקצינים על הקונגרס, שדולל מיסודות אופוזיציוניים, לאשר את מינויו לנשיא של הגנרל אמיליו גרסטזו מדיסי.

שנות כהונתו של מדיסי עמדו בסימן של שגשוג כלכלי ומלחמת חורמה בתנועות המחתרת.

הצבא לא בחל באמצעים – חשודים שנעצרו הוכו בשיטות סדיסטיות ומסמרות שיער. ובכן, השלטונות נחלו הישגים. בנובמבר 1969, נהרג בקרב יריות קרלוס מריגלה, ציר לשעבר בקונגרס וחבר המפלגה הקומוניסטית שהיה האיש הבולט ביותר מבין מנהיגי המחתרות. אבל פעולות המחתרת נמשכו: נחטפו שגרירים נוספים, כל חטיפה גררה שחרור אסירים פוליטיים, ומיד אחר כך – גל מאסרים גדול חקירות ועינויים. לאחר דעיכת פעולות המחתרות, משטרו של מדיסי עדיין המשיך להיות משטר של דיכוי והנחתת תכתיבים מלמעלה, אפילו את מושלי המדינות מינה הנשיא ללא בחירות. יורשו של מדיסי הגנרל ארנסטו ג'יזל השתייך לאותו דור של קצינים אבל עמד לפני נסיבות חדשות. מצד אחד הוא היה צריך למצוא תשובה למשבר הכלכלי שפרץ עקב עליית מחירי הנפט מצד אחר היה קשה להמשיך את דפוסי המשטר הצבאי הנוקשה משהתברר שתנועות המחתרת העיקריות הוכרעו. ג'יזל בחר במדיניות של "הפגת מתח" שאפשרה לו להתיר את הרצועה אך לחזור ולהדקה על פי דרישת חוגי "הקו הנוקשה" בצבא. (זה בא לידי ביטוי בחופש לעיתונות, ושוויון כוחות כמעט מלא בין שתי המפלגות ע"י שיטת בחירות שונה). בחמש שנות שלטונו של ג'יזל לא חלה תמורה ששינתה באמת את פני הדברים. רק יורשו, הגנרל ז'ואו בטיסטה פיגידרו הנהיג מדיניות של "פתיחות". בנובמבר 1979 הוא השיב את הזכויות הפוליטיות למשוללי זכויות, התיר לגולים פוליטיים לשוב ואפשר את הקמתן של מפלגות חדשות אך עם כל זה הצבא עדיין שלט.

ראה: אמריקה הלטינית בשנות השבעים

כאן תוכלו למצוא סיכומים נוספים בהיסטוריה פוליטית:

היסטוריה פוליטית של זמננו

מבוא להיסטוריה פוליטית

מבוא היסטורי לפוליטיקה בת זמננו

כאן תוכלו למצוא סיכומים אקדמיים נוספים

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: