תרבות פוליטית וסוציאליזציה פוליטית

אלו שפיתחו את המושג של תרבות פוליטית היו אנשים שעסקו בחברה,בגישה הביהויורלית. מושג זה מתחבר למושגים נוספים:

סוציאליזציה פוליטית – תרבות פוליטית – התנהגות פוליטית.

הסוציאליזציה הפוליטית (חיברות) עוסקת בדרך תפיסת הפוליטיקה בקרב האזרחים. התרבות הפוליטית היא התפיסה עצמה.

מדובר בתפיסות כלליות:איך המערכת עובדת ?האם כמו שצריך?

סוציאליזציה פוליטית: התהליך בו אנו לומדים על הפוליטיקה , רוכשים רגשות, זהויות,מיומנויות ומידע. תכנים אלה נלמדים לאורך כל החיים ע"י "סוכני חיברות"-דוגמאות לסוכנים שכאלה:המשפחה,קבוצת הגיל ,ביה"ס ,תנועות נוער,התקשורת.

התפיסה המקובלת היא שתהליך ההבניה התפיסתי נוצר בגיל מוקדם.

תהליך הסוציאליזציה הפוליטית איננו ניתן להכוונה, כפי שניסו לעשות שליטים רבים, אך ללא הועיל:במדינות הקומוניסטיות ניסו לעצב אזרח קומוניסטי אידיאלי .מה שנוצר הוא אזרח ציני ,מרוחק,חסר אמון. גם במדינות דמוקרטיות קיים ניסיון להפוך את האנשים לאזרחים דמוקרטים באמצעות מתן אזרחות,שיעורי דמוקרטיה.

באמצעות סוכני החיברות (המשפחה לדוגמא) מוענקים ערכים ונלמדים דפוסי התנהגות :האב מוריד את הזבל והאם אחראית לשאר עבודות הבית. בבתי הספר-המורה היא נקבה. במוסדות דת מעבירים דיעות ורעיונות בין התפילות ובמהלכן.

קבוצות גיל-שנות הילדות, בעיקר 6-12 ,הם שנים בהם יחסי העוצמה בין בנים-ובנות, בנים-ובנים,ובנות-ובנות מעצבים את התנהגות האדם. דוגמאות לסוכני חיברות נוספים:עיתונות,תנועות נוער.

תרבות פוליטית: סך הערכים הבסיסיים, הרגשות והידע אשר נותנים צורה ותוכן לתהליך הפוליטי(זוהי הגדרה של pye).

ההנחה היא שהסוציאליזציה הפוליטית משפיעה על התרבות הפוליטית. מדובר על דעות ורגשות של אנשים על פיהם הם תופסים את המערכת הפוליטית.הסוציאליזציה הפוליטית זהו תהליך הנמשך לאורך כל החיים ,אך מקובל לטעון כי הנסיון המוקדם מעצב את תפיסת הפוליטיקה.מה שיכול לשנות אלו הם זעזועים פוליטיים:תבוסות במלחמה כמו שעברו יפן וגרמניה,התמוטטות המערכת הקומוניסטית בברה"מ וכיו"צ.

התרבות הפוליטית היא תוצר של סוציאליזציה פוליטית.מדובר באמונות,דיעות,רגשות של אנשים לגבי הפוליטיקה.ניתן להבחין בין 3 רמות של התרבות הפוליטית:

א)המערכת-התפיסה של הערכים המרכזיים ,הארגונים,האומה,המשטר,השלטון,זהות לאומית ,לגיטימצית המשטר,אלו מרכיבים ברמת המערכת. ניתן להשוות בין מדינות ע"ב סקרים היכולים להצביע על שוני בגאווה הלאומית.במדינות בהם יש שסעים חברתיים,במדינות שספגו תבוסות מלחמה-הזהות הלאומית היא נמוכה יותר.

ב)התהליך-הציפיות לגבי הדרך בה מתפקדת המערכת הפוליטית וייחס האזרח כלפי תפקידו בתוכה.

ג)המדיניות-

*h&h עוסקים בתרבות פוליטית לפני הסוציאליזציה הפוליטית מפני שהם חושבים שהתרבות הפוליטית מקדימה את הסוציאליזציה הפוליטית.

פוליטיקה השוואתית  -סיכומים

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: