מבוא היסטורי לפוליטיקה בת זמננו – סיכומים: פולין כחלק מהגוש המזרחי

פולין- מדינה שהצפי ממנה היה שמשם תצא התנגדות. הפולנים ראו את עצמם כמצילי אירופה כבר במאה ה13 כאשר עצרו את הפלישה הטטארית מדרום מזרח ע"י המלך הנרי. הפעם השנייה הייתה בסוף המאה ה17 באירוע שנקרא "הצלת וינה" ובפעם השלישית ב1920 כאשר עצרו את הצבא האדום בלב ליבה של אירופה. לאחר מלחמת העולם השנייה (בה ספגה פולין מהלומה נוראית ואיבדה כשליש מאוכלוסייתה) בעוד הצבא האדום נמצא בפולין, איפשרו הסובייטים לפולנים לחזור לביתם. פולין היא אחת המדינות ההומוגניות ביותר בעולם של שנות ה50 וחרף המושג טוטאליטריות, בפולין מתקיימות מערכות ענפות לצד המערך הפוליטי , למשל:

  1. כנסייה קתולית ענפה
  2. מערכת אוניברסיטאות עצמאית
  3. סופרים, אמנים וקולנוענים פורחים בפולין דווקא לאחר שהיא הופכת לקומוניסיטית, מה שלא קורה במדינות הגוש האחרות. פולין תוססת מבחינה אינטלקטואלית וזה עומד בסתירה להנחות היסוד הקומוניסטיות.

אחת הטענות היא שבפולין מתקיימת מערכת אזרחית תוך כדי משטר קומוניסטי. עיקר הפעילות הפולנית הלא סובייטית הייתה הכנסייה רבת ההשפעה והתארגנויות וולונטריות של פועלים. שנות ה70 בפולין הן שנות שגשוג ופריחה כלכלית ובשנת 79 מועצת הקרדינל ברומא ממנה את האפפיור הפולני- ג'ן פאולוס השני- שמגיע לקרקוב ונושא נאום בו הוא אומר לפולנים- "אל תפחדו". נקודה זו היא משמעותית כי מדובר במדינה קומוניסטית חילונית שעוצמת המנהיג הדתי בה היא כל כך גדולה שהיא דוחקת את הקומוניזם. התארגנויות הפועלים באות לידי ביטוי בעיקר בעיר הנמל – גדנסק- מסדרון הים שיש לפולין. במהלך שנות ה70 יש שם ניסיונות רבים להקמת התארגנויות פועלים מקומיות אך זה לא תופס תאוצה בצורה אינטנסיבית. בשנות ה80 מוצאים את פולין במצב של הדרדרות כלכלית והשיא הוא בגדנסק שהעוני בה רב ונפתח שם מרד ע"י חשמלאי בשם לד וולסה Walessa  שארגן קבוצה של פועלים בשל פיטורין של אחת ממפעילות המכונות. הוא מוביל את המאבק של פועלי המספנה בעיר הנמל ובהדרגה מצטרפים למחאה עוד ועוד ארגונים כך שבסופו של דבר 700 מפעלים שותפים למחאה והם קראו לעצמם "סולידריות". מדובר בארגון פועלים שרוצה לפעול באופן עצמאי במדינה שחורטת על דיגלה את האינטרס של הפועלים.

דרישות הסולידריים הם:

  1. חופש התארגנות
  2. חופש ביטוי
  3. זכות לשבות
  4. תנאים סוציאליים משופרים

הם לא ביקשו רפורמה בממשל אלא תנאי עבודה יותר טובים ומכאן מתחיל כדור שלג שממוטט בסופו של דבר את הגוש המזרחי כולו. אותו חשמלאי מצא עצמו פתאום במרכזו של מהלך בינ"ל גדול מאד.

 

 

מבוא היסטורי לפוליטיקה בת זמננו – סיכומים

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: