הוגי הנאורות על זכויות טבעיות

הוגי הנאורות האמינו במושג הזכויות הטבעיות, שהן זכויות הטבועות בכל בני האדם ואינן ניתנות על ידי שום ממשלה או רשות. זכויות אלו מבוססות על הרעיון שכל בני האדם שווים ובעלי כבוד אינהרנטי, ונחשבות לאוניברסליות. פילוסופים של תקופת הנאורות כמו ג'ון לוק, ז'אן ז'אק רוסו ותומס ג'פרסון האמינו במושג הזכויות הטבעיות, שהן זכויות הטבועות בכל בני האדם ואינן ניתנות על ידי ממשלה או סמכות כלשהי. זכויות אלו מבוססות על הרעיון שכל בני האדם שווים ובעלי כבוד אינהרנטי, ונחשבות לאוניברסליות.

דעותיהם של הוגי הנאורות על זכויות טבעיות

ג'ון לוק, פילוסוף אנגלי, טען שזכויות טבעיות כוללות את הזכות לחיים, לחירות ולקניין. הוא האמין שזכויות אלו חיוניות להגנה על חופש הפרט והחתירה לאושר, והוא השתמש ברעיונות אלה כדי להצדיק את הפלת הממשלות המדכאות. (ראו מאמר מורחב על רעיון הזכויות הטבעיות אצל ג'ון לוק)

גם ז'אן ז'אק רוסו, פילוסוף צרפתי, האמין במושג זכויות טבעיות, אך הוא טען שזכויות אלו אינן רק הזכויות לחיים, לחירות ולקניין. הוא האמין שלפרטים יש גם זכות להשתתף בתהליך המדיני ולהביע דעה בחוקים השולטים בחייהם.

תומס ג'פרסון, אחד מהאבות המייסדים של ארצות הברית, הושפע מאוד מהרעיונות של לוק ורוסו. במגילת העצמאות הוא כתב ש"כל בני האדם נבראו שווים" ושיש להם "זכויות בלתי ניתנות לביטול" לחיים, לחירות ולחתירה אחר האושר.

בנוסף לאמונותיהם לגבי זכויות טבעיות, הוגי הנאורות האמינו גם במושג החוק הטבעי, שהוא הרעיון שקיים קוד מוסרי אוניברסלי הטבוע בכל בני האדם וניתן לגלותו באמצעות התבונה. המשפט הטבעי נתפס פעמים רבות כיסוד של זכויות טבעיות, שכן הוא מספק הצדקה מוסרית להגנה על זכויות אלו.

בסיכום, האמונה בזכויות טבעיות הייתה חלק חשוב מהנאורות וממשיכה להיות מושג מרכזי בדיונים עכשוויים על זכויות אדם והגנה על חופש הפרט.

לדעת עוד:

10 תשובות ללמה זכויות אדם חשובות (לך)

מרי אזרחי: מתי צריך לשבור את החוקים

הפילוסוף פיטר סינגר על הזכות לחיים

מי היה קונפוציוס

קונפוציוס: הנער היתום שהפך להיות הוגה הדעות שעיצב את פניה של סין עד ימינו. מבוא לחיים ותורת החיים של קונפוציוס

האם האימפריאליזם עדיין איתנו?

אחר שגרם סבל רב במשך מאות שנים משנה האימפריאליזם את האופן בו הוא פועל אך לא בהכרח נעלם מהעולם שאותו הוא ממשיך לעצב

עוד דברים מעניינים: