סיכום: שוויון בפני החוק -הגדרה

שוויון בפני החוק, (שוויון בעיני החוק, שוויון משפטי או הזכות לשוויון) הוא העיקרון לפיו כל בני האדם חייבים להיות מוגנים באופן שווה על ידי החוק. העיקרון מחייב את שלטונו של חוק שיטתי המקיים הליך הוגן כדי להבטיח צדק שווה לכל. הזכות לשוויון קובעת כי לאף אדם לא תהיה הגנה גדולה יותר או פגיעות גדולה יותר ביחס לחוק.

הנושאים של שוויון אל מול החוק והזכות לשוויון נוגעים בסוגיות דמוקרטיות מרכזיות של שוויון, הוגנות וצדק. העיקרון של שוויון בפני החוק הוא אחד מעקרונות היסוד של הליברליזם.
.

שוויון בפני החוק במשפט הבינ"ל

סעיף 7 של ההצהרה האוניברסלית בדבר זכויות האדם (UDHR) של האו"ם קובע: "כולם שווים בפני החוק וזכאים ללא כל אפליה להגנה שווה של החוק". לפיכך, יש להתייחס לכולם באופן שווה על פי החוק ללא הבדל גזע, מין , צבע, מוצא אתני, דת, מוגבלות או מאפיינים אחרים, ללא אפליה או משוא פנים. חוקות של מדינות רבות בעולם מבטיחות את הזכות לשוויון ואת העקרון של שוויון הכל בפני החוק, אך בדרכים שונות. רוב המדינות מבטיחות שוויון ללא הבדל גזע, אך לא תמיד עושות זאת ללא הבדל לאום (כמו ישראל).

השפעות הזכות לשוויון

הרעיונות של הזכות לשוויון ושוויון בפני החוק השפיעו והושפעו מתנועות לזכויות האזרח. הן המאבק השחור לשוויון זכויות בארה"ב והן המאבק הפמיניסטי בכל העולם הם דוגמאות לשימוש בדרישה לזכות לשוויון ככלי לשינוי חברתי. הדרישה כי כל אחד יקבל מהחוק יחס שווה לכל אחד אחר נחשבת עד היום לדרישה יסודית בדמוקרטיה מתקדמת.

שוויון בפני החוק וליברליזם

הליברליזם קורא לשוויון בפני החוק לכל בני האדם. הליברליזם הקלאסי מתנגד על פי רוב לשאיפה לזכויות קבוצתיות על חשבון זכויות הפרט . ב"על הממשל המדיני" כתב ג'ון לוק: "מצב של שוויון, בו כל הכוח השיפוט הם הדדיים, בו לאף אחד אין יותר (כוח) מאחרים… צריך להיות גם שווה בין בני אדם ללא שעבוד או הכפפה".

ראו גם:

שאלת השוויון בין בני האדם (מדעי המדינה)

חופשי זה לגמרי ביחד: על חוק החירות השוויונית

המחירים והסכנות של אי שוויון כלכלי

להעמיק זה לדעת טוב יותר:

ועוד מלא דברים מעניינים:

לכל הסיכומים באזרחות

עוד דברים מעניינים: