מדבקות רכב bumper stickers))
הסטיקרים, מעבר להיותם סטיקרים הפכו להיות טקסטים שמשמשים בסיס ליצירת טקסטים אחרים. הסטיקרים בתרבות הישראלית נטשו את היותה סטיקרים בלבד והפכו להיות כלי למשחק ליצירת טקסטים חדשים. כלומר, משתמשים בסטיקרים כדי ליצור טקסט חדש, כדי לעשות אינטרטקסטואליות, משהו חדש, לאיתור. הסטיקרים הפכו לכלי ליצירת טקסטים חדשים, משהו יצירתי וחדשני.
תיאור קצר
p מדבקות רכב הן אמצעי תקשורת פופולארי במיוחד בישראל (בהשוואה לחברות אחרות). מחקרים בישראל מראים על כך שבין 30%-80% מהמכוניות בישראל נושאות מדבקות פוליטיות.
n כיצד ניתן להסביר נתון תרבותי-תקשורתי זה? התפלגות, לכל אחד יש דעה וחשוב לו לבטא אותה, הצורך להביע דעה, להשפיע. הסטיקרים האלה למעשה יוצרים זהות. ברגע שיש לנו הרבה תרבויות אנו רוצים להרגיש מימד של זהות ואנו רוצים להשתמש בסטיקר כדי להגדיר את הזהות שלנו.
p תנאי מוקדם להתפתחותו של מדיום תקשורתי זה הוא (כמובן) מרחב תחבורתי.
n מרחב תחבורתי הנו מרחב ציבורי – מקובל כאחד המרחבים הציבוריים-פיזיים האחרונים. שכיחותן של מדבקות הרכב היא גם סיבה וגם תוצאה של היות מרחב זה מרחב ציבורי.
n המדבקה "שלום עכשיו" (1977, בעיצוב דוד טרטקובר) נחשבת הראשונה.
כיצד נחקור תהליכי יצירת משמעות של סטיקרים?
p בחקר סטיקרים נשאל כיצד הם יוצרים משמעות במרחב הציבורי, וכיצד הם מסמנים את המרחב כבעל משמעות מסוימת. תמיד הסטיקרים באים להגיד אמירה קונקרטית כלשהי ולכן היא הופכת את המרחב הציבורי ללא נטרלי, לאידיאולוגי ומוטה.
p ההטענה של המרחב במשמעויות מסוימות מסמנת אותו כמרחב שאינו ניטראלי.
א- ניתוח תוכן: מהם הטקסטים והסמלים המופעים בהם?
ב- ניתוח המדיום (המדיום הוא גם המסר)
p מהם אמצעי ההפצה של המדבקות ומהן המשמעויות הנוצרות כך?
p מהן טכנולוגיות השימוש שלהן ומהן המשמעויות הנוצרות כך?
p כיצד צורכים אותן?
א. מדבקות רכב: טקסט וניתוחו
"יהודי לא מגרש יהודי"
p משמעות ישירה: שיח של זהות דתית-יהודית; קריאה להפסקת פעולה, באמצעות שימוש בפעולת דיבור מייצגת. כלומר, כל נראים הדברים, וזה איזשהו חוק טבע שאי אפשר לצאת כנגדו.
p האם יש היבטים גראפיים-איקונים? האם הם תורמים למשמעות הטקסט ומעצבים אותה?
n צבע
n גודל
n ארגון הטקסט
ב. ניתוח המדיום: הסביבה התקשורתית של מדבקות רכב
p קו-טקסטואליות – קשר בין טקסטים שונים המצויים בסמיכות באותה סביבה (גם אם אינם אינטרטקסטואליים). להבין את המשמעות ביחס לטקסטים אחרים שנמצאים באותו מקום. מהי הסביבה התקשורתית? האם מצויות מדבקות בסביבה התקשורתית של מדבקה מסוימת, ואם כן – מהן וכיצד הן משפיעות על יצירת משמעות? (כיצד נוצרת מקהלה?)
p למשל: "יהודי לא מגרש יהודי", בסמוך ל"עקירת יישובים מפלגת את העם".
ניתוח המדיום: אמצעי הפצה ומשמעותם
p מהם אמצעי ההפצה של מדבקות רכב והאם יש לכך השלכה באשר למשמעות של המדבקות ולזהות שהן מייצרות?
n תפוצות רחבות:
p מסירה בתוך/באמצעות עיתונים יומיים – התפוצה רחבה (לא אישית)
p חלוקה בצמתים (אישית)
n תפוצות מוגבלות בהיקפן:
p חלוקה בהפגנות ובאירועים פוליטיים מצומצמים יותר (אישית)
p אתרים שונים
n מי נוהג ברכב, כיצד השיג את הסטיקר, מתי ומדוע הדביק אותו
ניתוח המדיום: אופני השימוש במדבקות ומשמעותם
p הדבקה על הדופן האחורית של המכונית (חלון, פח, פגוש)
n הולכי רגל ונהגים אחרים המצויים מאחורי המכונית וקרוב אליה יכולים לראות (שוב, קהל שבוי).
p מהו אורך החיים התקשורתיים של המדבקה (ביחס לאמצעי תקשורת אחרים)?
p המדבקה צמודה למכונית (נייחות) אך זו נוסעת (ניידות) – תנועת המדבקות במסלולי הנסיעה של המכוניות.