צילום בראשית המאה ה-20: האוונגרד הרוסי, צילום הבאוהאוס וסוריאליזם

מונח ההזרה בתפיסת המציאות של תחילת המאה ה 20- : האוונגרד הרוסי, צילום הבאוהאוס וסוריאליזם

אלכסנדר רודצ'נקו (Alexander, Rodchenko) – התחיל כצייר והיה אחד ממייסדי התנועה הקונטרוביסטית. מאוחר יותר הפך לפרודקטיביסט. התנגד לצילום מגובה העיניים Belly-Button) Photography) וחיפש אסטרטגיות לצילום חדש. לרוב צילם מזוויות מוזרות או גבוהה מדי או נמוך מדי, כדי לזעזע את הצופה ולדחות קבלה של הצילום והבנה, ומכאן המונח הזרה.

פרודקטיביסטיים – תת קטגוריה שיצאה מקונסטרוקטיביזם ואליה השתייך אלכסנדר רודצ'נקו. האמינו שתפקיד האמנות המהפכנית לצאת מהחוויה של האמנות הטהורה, הם היו נגד הרעיון של "אמנות לשם אמנות". ניסו לחבר את האמנות לתחומים שונים, עיצוב קולנוע ותיאטרון. רצו לגרום לכך שהאמנות תהיה של כולם.

צילום מגובה העיניים (Belly-Button Photography) – הכוונה לצילום הרגיל שהיה באותה תקופה, המצלמה הייתה נמוכה בגובה הטבור והיו מסתכלים לתוכה כלפי מטה. אלכסנדר רודצ'נקו, צלם פרודקטיביסט, התנגד לסוג צילום זה מפני שטען שצריך להביא לחידוש, להתנגד לחשיבה הקונבנציונאלית ולייצר שפה חדשה הנוגדת את העבר. לרוב צילם מזוויות מוזרות או גבוהה מדי או נמוך מדי, כדי לזעזע את הצופה ולדחות קבלה של הצילום והבנה, ומכאן המונח הזרה.

הזרה (Defamiliarization) – מונח אשר טבע אלכסנדר רודצ'נקו. הפיכת המוכר ללא מוכר. אלכסנדר רודצ'נקו, צלם פרודקטיביסט, התנגד לסוג צילום הנפוץ והקונבנציונאלי, ושאף לייצר שפה חדשה הנוגדת את העבר. לרוב צילם מזוויות מוזרות או גבוהה מדי או נמוך מדי, כדי לזעזע את הצופה ולדחות קבלה של הצילום והבנה, ומכאן המונח הזרה.

מוהולי נאגי, לאזלו (Moholy-Nagy, Laszlo) הונגרי שעבר לגרמניה, הושפע מאוד מהקונסטרוקטיביזם הרוסי וקיבל על עצמו לפתוח קורס לצילום. הכניס את רעיון ההזרה למטרות אסתטיות בלבד (בניגוד לתפיסתו של רודצ'נקו). עשה משחקים של אור וייצר בתצלומיו עולם תלת מימדי על דף דו מימדי.

באוהאוס (Bauhaus) – סגנון שנקרא על שם בית ספר הבאוהאוס. סגנון זה נולד מהצורך לשקם את גרמניה במהירות לאחר המלחמה, כשממשלת גרמניה הטילה על האדריכל ולטר גרופיוס להקים מכון שיסייע בשיקום המדינה מבחינה תרבותית וחברתית. המכון שנקרא "באוהאוס" הוביל גישה שקראה להתנערות מהסגנון הפרוסי המצועצע, ולהדגשת האדם וצרכיו הפשוטים במרכז האידאולוגיה התרבותית. בהתאם לכך הסגנון האדריכלי והעיצובי של הבאוהאוס הוא נקי ופשוט, ומרבה לעשות שימוש בקווים ישרים ואלמנטים אחרים ההופכים את תוצריו לקלים ופשוטים, הן לייצור והן לשימוש.

חזרה אל מושגים בהיסטוריה של הצילום

מדוע בכה יעקב כשנשק לרחל?

וישק יעקב לרחל וישא את־קלו ויבך: מדוע בוכה יעקב כאשר הוא נושק לרחל? איך זה קשור לכל אירועי הנשיקה והבכי האחרים שלו והאם הבאר היא בעצם לב?

עוד דברים מעניינים: