אנטיגונה \ סופוקלס – תקציר: מערכה חמישית

אנטיגונה \ סופוקלס – תקציר: מערכה \ תמונה חמישית

מתוך: סיכומים בספרות – אנטיגונה – תקציר המחזה

שירת המקהלה החמישית:

המקהלה שרה לאנטיגונה על דמויות מן המיתולוגיה היוונית שגם סבלו והומתו שלא בצדק, וזאת על מנת לנחם אותה ב"צרת רבים חצי נחצה". היא נחשבת בעיניהם לאלה מתוך ההשוואה הזו.

 

המערכה החמישית:

בתמונה 5 של אנטיגונה מופיע טרסיאס, הנביא העיוור, מלווה בנער ומספר לקריאון כי הקורבן שהקריב לא נתקבל על ידי האלים . העופות שניסה להקריב אכלו מגופת פוליניקס וכעת הן טמאות . טרסיאס טוען שהוא חייב לתקן את החטא ומסביר כי לכל דבר יש מרפא  ושעקשנות היא תכונה של טיפש. הוא מפציר בו להשיב כבוד למת ומעיד על עצמו כמי שיודע את האמת ומנבא את העתיד. קריאון מאשים אותו כי נבואתו שקרית, הוא משמיע אותה תמורת שוחד וכי הוא נביא מוכשר אבל מושחת. טרסיאס מנבא קטסטרופה –  את מותו של היימון ככופר על רצח אנטיגונה וחילול כבודו של פוליניקס, הוא מוסיף שכל התושבים יתמרדו נגדו וכי עליו למתן עצמו.

המקהלה נוטה להאמין לטרסיאס משום שדבריו אף פעם לא התגלו כשקריים.

קריאון יודע ופוחד, קשה לו להיכנע אך גם אין לו אומץ לשאת את האסון שעלול לבוא על העיר בגלל חטאו. הוא מוכן לקבל עצות ולא שש לצאת למלחמה עם הגורל. ראש המקהלה מייעץ לו:     א. לשחרר את אנטיגונה.            ב. לקבור את המת.

v        המערכה החמישית גם היא בעלת חשיבות יתרה. טרסיאס- הדמות המשנית בעלת מספר תפקידים:

  1. הוא מאיר את דמותו של קריאון כמי שנתון בהתדרדרות מתמדת מבחינה מוסרית וגם רציונאלית. כמו כן, טרסיאס מאיר את הפן האנושי בקריאון- כשהוא מודע לחוסר השליטה שלו על המתרחש. הוא מצטייר כעת כמי שמוכן וצריך עצה, אלא שחוסר בטחונו בדבר מה שיעשה, מבלבל אותו.
  2. טרסיאס מתאר את הטקסים הדתיים, את זביחת הזבחים לאלים באופן מפורט ובכך חושף הלך חיים ומנהגים דתיים עתיקים.
  3. הוא גם מצטייר כדמות אירונית – באופן פיסי הוא עיוור וזקוק לסיוע של נער שוליה על מנת להתהלך, ובאופן רוחני יש לו היכולת לראות את העתיד, את האמת ולסייע לכולם. הוא עומד בניגוד לקריאון, שרואה פיסית אך אטום ועיוור באופן רוחני למה שקורה סביבו.

 

עוד דברים מעניינים: