ג'נוסייד -סיכומים: הקמר\חמר רוז' ורצח העם בקמבודיה

ג'נוסייד -סיכומים: הקמר\חמר רוז' ורצח העם בקמבודיה

מתוך: ג'נוסייד (רצח עם) – סיכומים

סיכומים, עדכונים, דברים מעניינים והרבה ידע בקבוצת הפייסבוק שלנו (לא תפרגנו בלייק?)

ההחמר רוז' מיהם?,  לאומנים קומוניסטיים, גזעניים. יש סתירות במודל שלהם שהרי קומוניזם אינו דוגל בלאומיות. הלאומנות הקומוניסטית של פוט: הבורגנות מנצלת את ההחמרים, ניצול קולוניאליסטי. קומוניזם הלאומי, קורא להתאחד נגדם. הם החלו בשנות ה-60, אך ניצלו את ההפצצות. בפועל המנהיגים השתייכו לאליטה, פול פוט הוא אפילו קרוב משפחה של המלך. בצרפת הוא ספג את הקומוניזם המאואיסטי. בקמבודיה של שנות ה-70 המודלים ההזויים ניתנים ליישום. הוא מנתק את קמבודיה מויאטנם. המאואיזם בסין משנה את המרקסיזם שמדבר על פועלים ובורגנות שלא קיימים בסין של שנות ה-40, הם איכרים ולכן במקום תיעוש הוא מתמקד רק בקולקטיביזציה של סטלין. הפיכת החוות הקטנות לחוות קולקטיביות גדולות, בעתיד ייעשה גם תיעוש. האידיאולוגיה ההחמר רוז'ית שונה- התיעוש שקיים בקמבודיה הוא תוצר של הקולוניאליזם. יש להחזיר הכל אחורה לימי הביניים, אז התקיימה אימפריית אנגקור. בהדרגה יעברו את התהליך מחדש בתוך סביבה קמבודית בלבד. הם מנסים להחזיר את הגלגל אחורה. ההחמר רוז' הם גרילה, חיים בכפרים, הערים הם האויב. אנטי מודרניות. בכפר זוכים לתמיכה. 17 לאפריל 1975- ההחמר רוז' כובשים את פנום פן הבירה (כשאחרון החיילים האמריקאים עוזבים את ויאטנם), כוחות נול לון קורסים ללא התמיכה האמריקאית. הם מפנים את כל העירוניים ומוציאים אותם לכפרים (לגדל אורז), יוצאים בטורים החוצה מהעיר. הערים יישארו ריקות עד 1979, פלישת הויאטנים. מוסד הכסף והרכש הפרטי, מבוטלים, שום מדינה קומוניסטית לפני –כן לא עשתה כן. הכל משותף. משפחות פורקו, אין יסוד פרטי. האליטה השלטונית הקודמת חוסלה ונותק הקשר עם העולם החיצון.

העולם לא מתערב. סחר מועט עם סין של גידולי אורז. התושבים מגדלים אורז, במטרה שבעתיד יוכלו להגדיל את הרווח. המונים מתו בזמן הטרנספר לכפרים. 1985, חסרים גברים. אוכ' אתנית של בני מעוטים מחוסלת (בורמזים, סינים, חמי-מוסלמים, תאילנדים וויאטנמים). הפרויקט נכשל, הנהגת ההחמר רוז' מגיעה למסקנה שצריך להשתמש בכוח. אוכלוסייה שלמה נכלאת במחנות עבודה, היא כנועה ומוכת טראומה. האשמה מוטלת על האוכ' ה"קפיטליסטית- קולוניאליסטית", שמתנגדת לגידול האורז ומחבלת. יש רעב, האוכ' בדיכאון קמבודיה קורסת. כדי לשרוד על הפרט להוכיח נאמנותו למפלגה ע"י הרג קרוביו. חברה שמחסלת את עצמה. לא משוקמת עד היום, הסולידריות החברתית נפלה. ב-79, פולשים הויאטנמים ומפסיקים את הקטל. בזכות הפלישה הויאטנמית האוכלוסייה שבה לערים. המלך סיהאנוק שהיה בגלות בתאילנד מוחזר ע"י האו"ם. 1-7 מיליון איש נהרגו, רבע מאוכלוסיית קמבודיה. אוטוג'נוסייד-  חברה שטובחת בעצמה.

 השפעה לטווח ארוך על קבוצת הקרבנות- 1979, הסתיים הרצח ההמוני. חלק מההרג התבצע בשל הפצצות אמריקאיות של אזורים מאוכלסים, ותנאי המחייה הקשים, אך בסביבות 1.5 היו תוצר משטרו של פוט. במהלך שנות ה-80 היה בייבי בום אדיר.  גם בני החם המוסלמים זכו לתחייה. הוסמכו לכהונה נזירים בודהיסטים חדשים. נותרו המון נשים (בעיקר אלמנות). אולם למרות ההשתקמות המספרית, נותרה החברה הקמבודית הרוסה, פוסט-טראומטית וחולה פיסית ונפשית.

תגובות בין-לאומיות לרצח- הכוחות הוויאטנמים נסוגו לאחר שהכשירו את הצבא הקמבודי החדש. אולם, מ-1979, המשיכה הקהילה הבין-לאומית להכיר בממשלתו של פוט והתעלמה מהמשטר החדש. עד שנות ה-90, שגריר של פוט ניהל את המשלחת הקמבודית. הממשלה האחראית, שגלתה המשיכה לקבל לגיטימציה.

ויליאם שוקרוס- הוא עיתונאי בריטי המהווה דוגמה למחקר בנוגע להתערבות האמריקאית והרס קמבודיה. הוא בחר להדביק את אשמת הג'נוסייד על מתנגדי ההחמר רוז' נגד הקבוצה הפרו-ויאטנמית. היו שהאשימו את האמריקאים והויאטנמים בלבד והתעלמו מאחריות ההחמר רוז'. בריטניה תמכה בגישתו של שוקרוס ועודדה את נוכחות נציג ההחמרוז' במשלחת האו"ם.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: