פסיכולוגיה חברתית – סיכומים: השקפת התגמול על משיכה בין-אישית

סיכולוגיה חברתית – סיכומים: השקפת התגמול על משיכה בין-אישית

פסיכולוגיה חברתית – סיכומים

אנחנו עובדים קשה בשביל לעזור לכם בלימודים, אנא שקלו לתת תרומה קטנה בתמורה

השקפת התגמול (Reward) על משיכה בין-אישית

רוב התיאוריות של משיכה נוקטות בפשטות: אנשים נוטים לאהוב את אלו שמספקים להם תגמולים. התגמולים אינו חייבים להיות בהכרח מוחשיים, מיידים או להגיע באופן ישיר מן האינטראקציה. חלק מהתגמולים קלים לזיהוי (השתייכות לקליקה מסוימת, הנאה מחבר מצחיק וכו') וחלקם פחות, כאשר התגמול הכי עקיף מכולם הנו כאשר חברים נותנים לנו הרגשה טובה בנוגע לעצמנו.

תיאוריה זו תואמת את 3 ההשפעות בהן דנו קודם:

  • משיכה פיזית מתגמלת על ידי הנאה חושית או העלאת הסטטוס שלנו בעיני אחרים.
  • דימיון לאחר הנו מתגמל מאחר והוא מתקף את השקפותינו, הוא גורם לסבירות גבוהה שיאהבו אותנו וגורם לאינטראקציות לעבור חלק.
  • ההשקפה האבולוציונית היא גרסה ספציפית של השקפת התגמול: אנו נוטים לחבב את אלו שמעלים את יכולת הרבייה שלנו ואת הסבירות להעברת הגנים שלנו לדורות הבאים – התגמול האולטימטיבי.
  • השקפת התגמול תואמת מעט פחות להשפעת הקרבה, אך עדיין ניתן למצוא קישור: מאחר ואנו יודעים שניפגש עם אנשים אלו רבות, אנו מתנהגים במיטבנו בעת האינטראקציה עמם על מנת שהאינטראקציה תצליח ואנו נצא ממנה מרוצים מהאדם האחר.

השקפת התגמול מסייעת גם לזיהוי השפעות פוטנציאליות אחרות על משיכה והיא עשויה לעזור בשאלות פרקטיות כגון מה ניתן לעשות כדי לגרום לאחר להימשך אליך – לגור קרוב אליהם, להישמר מדעות חריגות ולחפוף את השיער… בנוסף, יש לתת לאחרים תגמולים ולתת להם לחוש טוב עם עצמם כשהם איתך. אנו עשויים לחשוב שאנשים להם נחמיא יגלו את הניסיון להשפיע עליהם ולרצות אותם, אך נראה כי מחמאות עובדות היטב למרות הכל.

קיימות ביקורות על ההשקפה. לדוג', לא תמיד אנו נמשכים לאלו שמתגמלים אותנו הכי הרבה ופעמים רבות אנו נמשכים יותר לאנשים שבהתחלה פחות חיוביים לגבינו ולבסוף מגלים את המעלות שלנו – זה לא מסתדר עם הנגזרת הישירה של השקפת התגמול.

עם זאת, אם מאמצים גישה רחבה יותר של השקפת התגמול, כן ניתן להסביר את הממצא הזה שכן האדם שבהתחלה אינו חיובי אך לבסוף מכיר בנו מספק לנו תגמול גדול יותר שכן עצם העובדה שהעברנו אותו לצד שלנו מספקת לנו הנאה נוספת. בנוסף, יש יותר סיפוק מקבלת חיבה מאדם אשר אינו נותן מחמאות ללא הבחנה.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: