היסטוריה פוליטית של זמננו: הפשיזם האיטלקי במלחמת העולם השנייה

היסטוריה פוליטית של זמננו: הפשיזם האיטלקי במלחמת העולם השנייה

היסטוריה פוליטית – סיכומים

סיכומים אקדמיים

האיטלקים נפלשו על ידי בעלות הברית ב-43, לקראת סוף מלחמת העולם השנייה. הצבא הגרמני נכנס לסייע. מפקדי הצבא האיטלקי, החליטו שצריך להוציא את איטליה ממלחמת העולם השנייה, וניהלו מו"מ סודי עם בעלות הברית לשם כך. למעשה חתמו על הסכם סודי לצורך הפסקת השתתפותה של איטליה במלחמת העולם השנייה.

אך לגרמנים היה חשוב שבעלות הברית לא יפלשו לאיטליה, בעיקר כי קיצרה את טווח הטיסה לגרמניה. לכן הגרמנים כבשו בעצמם את איטליה. הגרמנים פירקו את הצבא האיטלקי מנשקו, השתלטו על השטח עד הקו שהיו בו, שהיה די דרומי, ולמעשה איטליה החלה להיות תחת כיבוש גרמני עד לסיום מלחמת העולם השנייה

בינתיים, חודשיים קודם מוסוליני הודח על ידי המועצה הגדולה הפשיסטית עצמה והושם במעצר. הגרמנים הצליחו במבצע קומנדו לשחרר אותו, והביאו את מוסוליני לברלין להיטלר, ולאחר מכן החזירו אותו לצפון איטליה והקימו שלטון פשיסטי שני, אך הפעם בצורה רפובליקנית – רפובליקת סלו, הפעם אנטי-מלוכנית ואנטי כנסייה, מדינת חסות של גרמניה הנאצית. הייתה ממשלה וצבא, אך הגרמנים ניהלו את העניינים ברפובליקה מנובמבר 43 עד אפריל 45. שם הוציאו לפועל תא חוקי הגזע וחיסלו את היהודים.

מצד שני, ניהלו משא דיכוי מאוד קשה נגד האופוזיציה, בעיקר הקומוניסטים היו מאורגנים פעילים. היו פרטיזנים קומוניסטים רבים.

ב-45 – נסוגו מצפון איטליה, מוסוליני ניסה לברוח איתם, אך נתפס על ידי פרטיזנים קומוניסטים והוצא להורג, ונתלה בכיכר העיר במילנו.

מהו ההבדל בין אוטוריטריות, טוטליטריות ופשיזם?

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: