תגליות מדעיות חשובות במאה ה-20

תגליות מדעיות במאה ה-20

תגליות מדעיות במאה ה20: מהפכות מדעיות משפיעות על תפיסת עולם תרבותית כמו כן המהפכות המדעיות אפשרו את התפתחות אמצעי התקשורת המודרניים.

שני תפיסות שהשתנו מאוד:

מרחב

זמן

שנת 1666 ו1905 נקראות השנים מופלאות במדע אלה השנים של התגליות של ניוטון ואינשטיין. ניוטון הביא לעולם תפיסה על פיה הזמן הוא דבר מוחלט. כלומר בכל מקום שנהיה בו ביקום בכל מהירות שהיא השעון הביולוגי שלנו כאנשים לא משתנה אנו מתבגרים באותו קצב. גם היום אנו חיים על פי תפיסה זו. כמו כן הזמן הוא חיצוני ואבסולוטי אין לנו יכולת השפעה עליו. דבר נוסף שניוטון קבע הוא כי המרחב הוא מוחלט ולא ניתן לעוות אותו. הוא הסתכל על העולם בגישה אטומיסטית כלומר כל דבר ניתן לפרק עד לרמה הכי קטנה שלו, אטום. גם החברה החלה לבחון הכול בצורה אטומיסטית.

עד המאה ה-20 המדע התייחס רק לעולם הנראה.

אינשטיין היה יהודי אתיאיסט בעל כבוד מאוד גדול לדת וטוען שלא ניתן להגיע לתגליות ללא פריצת הרציונאל וקבלת תופעות מיסטיות. המוחות המוגבלים שלנו אינם מסוגלים לתפוס את הכוח המסתורי שמניע את העולם. יחד עם זאת הוא מעריץ את שפינוזה ותפיסתו הפנטריסטית.

הזמן הפסיכולוגי מאוד שונה מתרבות לתרבות

על פי הזמן הקפיטליסטי הזמן הוא הדבר היקר ביותר לאדם.

תחילת המאה ה20 מארי קירי חוקרת את העולם הרדיו-אקטיבי ופורצת את התפיסה האטומיסטית. היא מגלה שהאטום פולט מספר קרינות:

קרינת אלפא- קרינה חיובית הגרעין זורק מתוכו פרוטון

קרינת בטא- קרינה שלילית אלקטרונים שנפלטים מתוך האטום.

קרינת גמא- זוהי הקרינה המסוכנת ביותר שחודרת כל דבר ועוברת דרך כל גוף ושום דבר לא יכול לחסום אותה (רק לוח עופרת מאוד כבד)

היא מגלה זאת רק ביסודות כבדים בעלי פרוטונים ואלקטרונים רבים (פולוניום,אורניום)

התגלית שלה עוזרת לאינשטיין להבין כיצד מורכב האטום.

1905 השנה המופלאה של אינשטיין- הוא בראשית דרכו ללא תארים לא התקבל למוסדות להשכלה גבוהה עובד במשרד פטנטים בגרמניה. (לא מתמטיקאי גדול אבל פיסיקאי ענק). בשנה זו הוא מפרסם שלושה מאמרים שמשנים את העולם:

תורת הקוונטים (מקנה לו פרס נובל ב1922)- אור באורך גל (תדר) מסוים מורכב מזרם של מנות אור בדידות "חבילות אנרגיה" כל אחת בעלת אותה אנרגיה (פוטונים). גל הוא הפרעה מתקדמת(הקפיץ לא משתנה אלא רק זז) מניוטון ועד אינשטיין היה ויכוח בעולם. ניטון טען כי תמיד ניתן להגביר מהירות. אינשטיין מוצא בעקבות מקסוול כי אי אפשר לעבור את מהירות האור. היו אנשים שטענו כי אור זה גל ואנשים אחרים טענו שאור זה חלקיקים וניסויים הצדיקו גם גישה זו וגם גישה זה. זה יצר בעיה במדע מכיוון שעל פי הרציונאל יכול להיות רקה סבר אחד. ואז אינשטיין מוצא כי לאור יש הסבר דואלי שמורכב גם מחלקיקים וגם מגל והאור מורכב בעצם מחבילות אנרגיה בעלות פוטונים. זוהי תפיסה תרבותית שונה בתחילת המאה ה20 מכיוון שעד אז הייתה חשיבה חד משמעית ופתאום יש קביעה דואלית. אינשטיין אומר שצריך להפסיק עם החשיבה החד צדדית ופותח פתח לגישה חברתית תרבותית שונה לחלוטין.

תורת היחסות הפרטית- הזמן יכול לנוע במהירויות שונות על פני היקום בניגוד לניוטון יש זמן שונה במקומות שונים ביקום. אינשטיין הגהה את זה ורק ב20 שנים האחרונות מצליחים להוכיח אותו. המהפכה של אינשטיין היא שזמן היא דבר יחסי. הסיבה לכך היא שזה נקרא פרטי מכיוון שזה תלוי באדם המודד. תפיסה זו משנה גם התפיסה החברתית והתרבותית.

 עד אינשטיין טענו כי חומר לעולם יישאר חומר ואנרגיה תישאר לעולם אנרגיה ואילו הוא טוען כי ניתן להפוך חומר לאנרגיה ולהיפך.

רתרפורד ב1912 מגלה את מבנה האטום.

1913 פרידריך סודי מגלה את האיזוטופ- לחומרים שי איזוטופים כלומר אותם חומרים מבחינה כימית אך פיזיקאלית שוקלים אחרת והחומר נוטה לזרוק החוצה חלקיקים. בתהליכים רפואיים משתמשים באיזוטופים של החומר על מנת לזהות את הבריחה של החומר. אותה בריחה נקראת זמן מחצית החיים.

עד סוף המאה ה19 תחילת המאה ה20 התפיסה הייתה כי מערכת שמש שלנו היא אחת ויחידה ולאחר מכן מצאו את שביל החלב ועדיין היו בטוחים שהייתה גלקסיה אחת. 1934 האבל בעזרת טלסקופ הוקר מצליח להוכיח כי יש מאות מיליארדי גלקסיות.

אינשטיין ב1916 מוציא את תורת היחסות הכללית ומבסס אותה על היחס בין זמן חלל לחומר. הוא טוען כי אנו חיים העולם ארבע מימדים אורך רוחב מרחק זמן. אינשטיין מבין שאם יש חומר מאוד גדול הוא משפיע על הזמן והחלל הוא מצא שהמרחב מתעקם. נוכחותו של חומר מעקמת חלל וזמן היקום הוא אינו דבר סטטי.

המפץ הגדול תפיסת היקום- הקדמונים ראו את היקום בצורה אתנוצנטרית כלומר האדם הוא במרכז וכל המיתולוגיה ותפיסת העולם היא שהכול נוצר עבור האדם והאדם צריך לשלוט ביקום ולכן האדם משמיד מכיוון שיש לו תפיסה מוסרית שרווחה עד המאה ה20 שמותר לנו לשלוט, לפצח ולהפר את הכול. אחרי ההמצאות של ניוטון במאה ה16, 17 ואילך התחיל הניכור מהטבע אנחנו מתחילים ללמוד מהו היקום ומבינים שסדרי הגודל עצומים ופתאום האדם הופך להיות קטן מאוד. במשך שנים שלטה במערב הגישה כי בראשית ברא אלוהים. בשנות ה20 וה30 של המאה ה20 נבנה טלסקופ שמתחיל ללמוד את היקום והוא מצליח לראות מיליארדי כוכבים. בשנות ה30 הכומר הקתולי למטר אימץ את הרעיון כי ליקום הייתה התחלה. האבל מוצא כי בניגוד לתיאוריה של ניטון הכוכבים מתרחקים אחד מהשני למרות שניוטון חשב כי הכול צריך להיות סטטי. האבסורד הוא שדווקא כומר קתולי הוא זה שהעלה את התיאוריה של המפץ הגדול בו החומר היה מאוד מרוכז ולפתע היה פיצוץ שיצר את היקום. התפיסה היא חדשנית מכיוון שבניגוד לתפיסה ששלטה לאורך ההיסטוריה (אצל היוונים למשל) כי היקום תמיד היה ותמיד יהיה ולפתע טוענים כי ליקום הייתה התחלה ובה החומר התחיל ומאז הוא מתפשט.

בסוף המאה ה20 הצליחו על ידי תצפיות על היקום לאמוד את גילו של היקום והוא בין 13 ל16 מיליארד שנה אך כמובן שלא ניתן לדעת באמת מכיוון שאנו לא רואים את כל היקום.

בשנת 1951 מי שמחבק מאוד חזק את התיאוריה של המפץ הגדול היא הכנסייה הקתולית מכיוון שהכנסייה לא יכלה לחיות עם תיאוריות שטוענות כי היקום תמיד היה ותמיד יהיה ומאוד התאימה להם הטענה כי ליקום הייתה תחילת זמן. בנצרות מדברים אל ארמגדון וגם במדע טוענים כי יהיה סוף ליקום.

המפץ הגדול הוא ראשיתו של הזמן ועל כן מהפכה במדע בתרבות ובחברה. כל המערב יושב על תפיסה דתית שהשפיעה גם על תפיסה המדעית.

התייחסות שונה לזמן הזמן כבר לא מוחלט קבוע ולא נצחי. הוא משתנה המסה יכול להשתנות, חומר יכול להיות גל וגל יכול להיות חומר. האטום הוא לא החלקיק הקטן ביותר וכל הזמן מוצאים חלקים נוספים. אחת המהפכות הגדולות ביותר היא פיתוח האנרגיה הגרעינית והיא מאפשרת מקור אנרגיה חלופי לא מזהם וזול אך הבעייתיות היא הסכנה של שימוש בפצצת אטום. ובעיתיות ממחישה את ההתפתחות הפוליטית של העולם על פיה מספר מדינות מצומצם מחזיק בכוח גרעיני ומנסה למנוע ממדינות אחרות להשיג יכולות אילו.

כל המהפכה התקשורתית יושבת על מהפכות אלה:

רדיו- השידור המלחמתי הראשון היה ב1095 ושידור אזרחי ראשון ב1906 בהתבסס על המצאות של סוף המאה ה19. גלי קול עוברים במהירות של 300 מטר לשנייה. גלי אור נעים במהירות של 3 מיליון מטר לשנייה וגם הם גלים אלקטרומגנטיים והמהפכה הגדולה של הרדיו היא היכולת להעביר גלי קול במהירות האור:

האפנון (am/fm). ההמצאה הגדולה של הרדיו הוא שהוא לוקח גל אלקטרומגנטי של אור ומצליח להלביש עליו גל קול תהליך זה נקרא אפנון. מספר הרטטים בשנייה נקרא תדר ומידת המדידה היא הרץ. אפנון תדר הוא לקיחת הגל הנושא ומלבישים עליו את התדר.

הפטנט השני של רדיו הוא תהודה (רזונאנס)- זהו מצב בו שני תדרים זהים נפגשים ואז שומעים בצורה ברורה וחזקה יותר מכיוון שהם מחזקים אחד את השני. לכן ברדיו כאשר מכוונים במכשיר את התדר שבה משדרים והם נפגשים ניתן לשמוע את השידור.

לווין- המהפכה הגדולה של סוף המאה ה-20 הוא הלווין שהתפתח במהלך המלחמה הקרה בין ארצות הברית לרוסיה. לווין תקשורת מתגבר על מיסוך שלא ניתן להתגבר עליו בעזרת אנטנות. והוא מהווה מהפכה גדולה שמשמשת היום את כל עולם התקשורת המודרני. הלוויינים הופכים להיות אמצעי השידור הכי משמעותי בעולם.

סיב אופטי- מהפכה בעולם התקשורת. בעבר כאשר רצו להעביר קשר טלפוני היו מעבירים כבל נחושת. אחד הפיתוחים במרוץ לחלל הוא הסיב האופטי. אם נפגע באור במשטח יכולים לרות שלושה דברים. או שזה יעבור את המשטח או שזה יעבור או שזה יבלע. סיב אופטי הוא חומר שיש לו החזרה גמורה מה שפגע הכול חזר ואין איבוד אנרגיה. עד הסיבים האופטיים ידענו שקרן אור עוברת בקו ישר. הסיב האופטי אפשר העברת קרן אור בצורה לא ישרה. המהפכה התקשורתית היא בעקבות היכולת להעביר רוחב פס אדיר ובעצם היכולת להעביר מדע עצום במאמץ קטן יחסית וללא איבוד מידע ואיכות.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: