רקע היסטורי לפוליטיאה של אפלטון

"הפוליטיאה" של אפלטון נכתב לפני כ-2400 שנה ועיצב את המחשבה הפוליטית והחינוכית כבר מתקופת הרנסאנס. גם כיום הוא משפיע על תפיסת עולמנו במאה ה-20. אפלטון כתב את הספר על בסיס שיחות שהיו לו עם סוקראטס, מורו. לא ניתן לדעת אם אלה דבריו המדויקים של סוקראטס או שאלה רעיונותיו המרכזיים של סוקראטס ופיתוח של אפלטון.

אפלטון נולד ב-427 לפנה"ס, שנתיים לאחר מותו של מנהיגה הגדול של אתונה, פריקלס. התקופה היא תקופת שגשוג בימיו של פריקלס אך אפלטון נולד בתחילת השקיעה.

ב-398 לפנה"ס, כשאפלטון בן 28, סוקראטס מוצא להורג והוא בן 70, בגין השחתת הנוער וחילול הקודש. לימים יהפוך אפלטון למורהו של פילוסוף יווני חשוב נוסף –אריסטו.

בשנת 341 לפנה"ס פרצה המלחמה הפוליפונזית בין אתונה וספרטה על השליטה ביוון וספרטה מנצחת. לאחר תבוסת אתונה מתמוטט המשטר הדמוקרטי ובני המעמד העליון ובראשם קריסיאס (קרוב משפחה של אפלטון) מבצעים הפיכה. באותה תקופה רק בני המשפחות המכובדות, העשירות הם אלה שרואים עצמם מיועדים למשרות השלטון. אפלטון שייך למעמד הגבוה ומקבל את המהפכה בברכה וסבור כי זוהי זכותו הבסיסית לקחת חלק בשלטון החדש. אפלטון, כנראה בשל עצתו של סוקראטס, נמנע מלהיכנס לשלטון. תוך מספר חודשים מתדרדר השלטון לאוליגרכיה, משטר אימים נוראי ומלחמת האזרחים מתחדשת. משפחתו של קפלוס הראשונה לשלם את המחיר אך לא היחידה – פולימארכוס מוצא להורג, גיליסיאס בורח מאתונה, ביתם נבזז. אפלטון תופס מרחק מכל הסיפור, שוב כנראה בעצת סוקראטס. העם מסיר את האוליגרכיה ומכונן דמוקרטיה מחדש.

כשחוזרת הדמוקרטיה למשול באתונה, נראה על פניו שהשקט חוזר. הדמוקרטיה החדשה נמנעת מלמצות את הדין עם האוליגרכים שהורדו מתפקידם, מלבד איליסיאס שתובע מישהו על רצח אביו (אחת הפרקטיקות המרכזיות ליצירת שקט).  קיים מרמור, המבנים החברתיים קרסו והעם מחפש משענת תרבותית ומישהו לתלות בו את האשם על מה שקרה. בוחרים את אנשי הרוח המערערים על ערכי הברזל ועל המסורת הישנה – מורים, אנשי רוח ומדע. רבים מהם  גולים ועוזבים את אתונה, סוקראטס לא עושה זאת ולכן הוא נשפט. בסוף המשפט של סוקראטס, מוכרעת הכף לרעתו והוא מוצא להורג באשמה של השחתת הנוער. השאלה שמעסיקה את אפלטון היא מהוא המשטר הטוב ומה מקומו של הפילוסוף במשטר הטוב לא מנותקת מסיפור המשפט וההוצאה להורג, להיפך, היא מנותחת בדיאלוגים על רקע ההוצאה להורג.

ניתן למצוא עדויות לכך שסוקרטס אדם עני, עולה השאלה מי דאג למשפחתו? סוקרטס לא לימד תמורת כסף. ניתן לראות כיצד ההבחנות בין מעמד כלכלי לחברתי נזילות, כיוון שמעמדו באתונה היה גבוה למדי. המנהג לרכוש השכלה היה מתבצע באתונה לא בתוך מוסד אקדמי מסודר אלא ברחובות. לימוד הפילוסופיה ועיסוק פוליטי קשר נזיל. רוב המורים היו מלמדים בשכר. סוקרטס לא לימד תמורת שכר כיוון שזו הייתה האידיאולוגיה שלו. למה משמשים הלימודים? מהו אקט הלימוד שהיה שונה אצל סוקראטס? לעיתים מורים שונים נכנסים לדיאלוגים של אפלטון, לדוגמא: טראזימאכוס שמגיע עם אחד מתלמידיו.

(פיידון – דיאלוג שמשחזר שיחה שהתקיימה לכאורה שנים לפני ההוצאה להורג של סוקרטס.)

תלמידיו של סוקרטס הם מעשירי אתונה, בעלי השפעה ומארגנים לו הברחה פעמיים, אך סוקרטס מסרב לברוח בטענות שונות ובוחר למות. בדיאלוג האחרון מתקיים דיון בנושא ואפלטון לא נוכח בדיון זה כיוון שהיה חולה. לא ניתן לדעת מה ניסה לומר בכך שנמנע מלהגיע אך עובדה היא שתלמידו הנאמן ביותר של סוקראטס לא מגיע למרות שכל שאר תלמידיו מגיעים.

האם גם לבעלי חיים יש זכות לחיים?

הזכות לחיים היא הזכות הבסיסית ביותר שלנו, אך האם גם לחיות מגיעה להיות הבעלים של החיים שלהן? טיעונים פילוסופים לזכויות בעלי חיים

עוד דברים מעניינים: