התנהגות ארגונית: סיפוק בעבודה והגורמים המשפיעים עליו

התנהגות ארגונית: סיפוק בעבודה והגורמים המשפיעים עליו

מתוך: מנהל עסקים \ התנהגות ארגונית

סיפוק בעבודה

כיוון שהעבודה מורכבת מאוסף של מרכיבים שונים (עובדים, בוסים, שעות עבודה, עבודה עצומה, סיכויי קידום ועוד), אפשר לבדוק את הסיפוק לפי כל מרכיב בנפרד או לפי כל המרכיבים כקבוצה (סיפוק בעבודה באופן כללי).

הקשר הליניארי בין שכר וסיפוק– ברגע שאנו מרוויחים משכורת שממנה אנו מרגישים שאפשר להתקיים, עניין השכר כבר תופס פחות משקל, ואלמנטים אחרים לסיפוק בעבודה מקבלים חשיבות גבוהה יותר (מאסלו).

פחות מ50% מהאנשים מסופקים מהעבודה שלהם

4 גורמים שמשפיעים על סיפוק בעבודה:

  1. אישיות האדם– אדםXמצב
  2. ערכי האדם– יש הבדלים בין אישיים בסוג הדברים שחשובים לנו, מוטיבציה חיצונית מול פנימית, ואותם אנשים יכולים להגיע לאותה עבודה ולמצוא בה דברים שונים.
  3. סביבת העבודה– כולל גם מטלות שהעובד צריך לבצע וגם אנשים, תנאים , רעש, צפיפות, יחס מעסיק לעובד, הגינות, שעות עבודה וכו'.
  4. השפעה חברתית – החברה והתרבות שאנו חיים בה נותנים לנו כלים לשפוט את העבודה שלנו. האנשים שאיתם אנו עובדים הם אלו שישפיעו עלינו הכי הרבה וגם אלו שאנו נמצאים איתם הכי הרבה שעות. אם הם מסופקים ישפיע על אם אנחנו מסופקים או לא.

גם האדם וגם הגורמים של המצב משפיעים על רמת הסיפוק שלו בעבודה.

גישת האישיות:

מטרתה לנסות לזהות מי האנשים היותר מאושרים, שתמיד ימצאו סיפוק בעבודתם. זוהי תכונה די קבועה שיש לאנשים. מי שמסופק בנק' זמן מסוימת יהיה גם מסופק בנק' זמן אחרת בלי קשר לסוג העבודה שבה הוא נמצא. עניין זה נחקר ע"י מספר סוגים של מחקרים:

  1. מחקרי קורלציה: מדדו את התכונה ואת רמת הסיפוק של האדם באותה נקודת זמן, בדקו מה המתאם ביניהם וגילו שככל שיש לבנאדם דיספוזיציה (נטייה מוקדמת) לרגש חיובי ככה יש לו יותר נטייה להיות מסופק בעבודה. באופן כללי זה נכון, אבל זה מסביר רק אחוז מסוים מהשונות הכללית. כל השאר מוסבר ע"י גורמים שלא קשורים לתכונת אופי זו.
  2. מחקרים ארוכי טווח- יציבות: מסתכלים על רמת סיפוק של אדם בנק' מסוימת ואחרי כמה שנים חוזרים לבדוק מה רמת הסיפוק שלו ועושים מתאם ביניהם. אנו רואים שיש קשר- כשבן אדם היה מסופק בעבר הוא נוטה להיות גם מסופק בעתיד, אפילו אם עבר מקצוע. זה מראה לנו שיש איזשהו מרכיב פנימי של האדם שמשפיע על הסיפוק שלו ממקום העבודה.

הסבר לטבלה שבשקופית 10: הבדיקה נעשית מזמן 0- אחרי שנתיים מזמן אפס הקורלציה תהיה 0.42, אחרי שלוש שנים  0.32 ואחרי 5 שנים תהיה 0.29.

  1. מחקרים ארוכי טווח- סיבתיות: מחקר של 50 שנה בו ניסו לראות מה הגורם המנבא לסיפוק בעבודה. הם נתנו לקבוצת אנשים סדרה של שאלונים בגיל ההתבגרות ואח"כ שוב בגיל מבוגר יותר (30-40) ושוב בגיל מבוגר יותר (50-60) וגילו כי הנטייה להרגיש רגש חיובי מנבאת את רמת הסיפוק חמישים שנה אחרי. הכוכביות בטבלה- כמות הכוכביות מנבאת מה קורה בעתיד מבחינה מובהקת.
  2. מחקרים גנטיים– מחקרים שעשו על תאומים זהים שגדלו בנפרד. העובדה ש-30% מהשונות בסיפוק בעבודה מוסבר ע"י גורמים גנטיים משאיר 70% מהשונות שאינה מוסברת (לתאומים זהים היו רמות סיפוק יותר דומות מאשר לתאומים לא זהים או בין זרים).

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: