תפקיד המקהלה באנטיגונה

תפקיד המקהלה באנטיגונה

מתוך: סיכומים בספרות – אנטיגונה

המקהלה בטרגדיה היוונית היא גוף של 15 איש, שעומדים בצד הבמה, לא מעורבים בעלילה, משקיפים על המרחש במחוץ באופן אובייקטיבי ומחווים דעה כדי לסייע לקהל הצופים לנקוט עמדה. המקהלה מבטאת את קול התבונה, החכמה, ויש לה חשיבות רבה לטרגדיה.

למקהלה חמישה תפקידים:

  1. 1.      תפקיד דידקטי- המקהלה מביעה דעה ודעתה מלמדת את הקהל מהי הדעה הנכונה. בדרך כלל מביעה המקהלה את ערכי המוסר והצדק ומעוררת את הצופה/קורא לחשיבה . היא מעלה שאלות ונקודות למחשבה ומגרה את האדם לבחון את ההתנהגויות השונות .
  2. תפקיד אסתטי- היא מופיעה בשירה ובמחולות . הריקודים נעימים והשירים עשירים בדימויים.
  3. המקהלה מקשרת בין חלקי העלילה השונים. היא שרה שירים בנושאים כלליים בסוף כל מערכה ומאפשרת בכך לשחקנים להחליף את תלבושתם. היא גם מספרת בסוף כל מערכה מי מתקרב לבמה ובכך מציגה את השחקנים של המערכה הבאה .
  4. תפקיד של מספר- מביאה את העובדות מן העבר, מספרת על אירועים שהיו לפני העלילה.
  5. תפקיד בהפגת המתח- בדרך כלל, כשיש עימות בין שתי דמויות והעימות מגיע לשיא, המקהלה מתערבת, מעירה הערה קצרה ומפרקת באמצעות הערתה את המתח.

 

תפקיד המקהלה בטרגדיה היוונית

בכל הטרגדיות היווניות, מלבד הגיבורים הראשיים ומלבד הדמויות המשניות, ישנו גיבור נוסף שיופיע תמיד – המקהלה. למקהלה יש תפקיד חשוב בדרמה היוונית. בתחילה היה אדם אחד ואח"כ התרחבה והפכה לקבוצה שבראשה עמד ראש המקהלה.

חשיבותה של המקהלה נובעת מהעובדה שהטרגדיה היוונית מקפידה על שלוש האחדויות ותפקיד המקהלה לספר לנו מידע. המקהלה היוונית מדברת ומספרת לנו מידע – מה היה קודם, מה קרה במקום אחר באותו הזמן וכו'. היא כמו "המספר" של ימינו.

תפקידה היה גם להשלים פערים (בטרגדיה היוונית כמעט ואין פערים תמידיים). בנוסף, תפקידה היה גם ליצור מעברים בין הדמויות.

המקהלה מעבירה גם את המסר הדידקטי של היצירה.

הדגמת תפקיד המקהלה במחזה "אנטיגונה"

–        המקהלה עוזרת לנו לשמור על אחדות המקום ביצירה. פעמים רבות מגיע ראש המקהלה ומדבר עם המלך קריאון ומספר לו על המתרחש במקום אחר. כך נשמרת אחדות המקום.

–        המקהלה מבצעת קטעי מעבר ביצירה וכמו כן מבצעת גם את האודות שעליהן ידובר בהמשך הסיכום. כמו כן המקהלה גם מתארת את המתרחש על הבמה.

–        המקהלה גם מייצגת דמויות משניות שאין צורך בשחקנים נוספים בשבילן, כמו למשל זקני העם בתמונה הראשונה.

–        תפקידה החשוב ביותר של המקהלה ביצירה הוא להביע את דעת האמצע – "שביל הזהב" שהוא למעשה המסר הדידקטי של היצירה. כך, בתמונה הראשונה, מסתייגת המקהלה במעט מדבריו הקיצוניים של קריאון.

ראו גם: האלות והאלים היווניים באנטיגונה

עוד דברים מעניינים:

יהדות ותרבות המחלוקת

האם האמונה של היהדות באמת אחת היא האמונה שכדי להגיע אליה צריך לעמת בין אמיתות מנוגדות? על תרבות של מחלוקת מאברהם אבינו עד חכמי ימינו