פסיכולוגיה חברתית – סיכומים: סכמות עצמיות והבנה עצמית

פסיכולוגיה חברתית – סיכומים: סכמות עצמיות והבנה עצמית

ראה: פסיכולוגיה חברתית – סיכומים

סכמות עצמיות והבנה עצמית: הידע העצמי משפיע גם על מה שאנחנו בוחרים להתמקד בו בסביבתנו החברתית. לדוג', סכמות עצמיות – סיכומים מבוססי ידע של רגשותינו ופעולותינו וכיצד אנו מבינים את השקפות האחרים על העצמי. ע"פ טענת החוקרת (Markus) – לאנשים יהיה קל יותר לעבד ולשלוף מידע בסכמה עצמית מסוימת (לדוג' מוחצנות או עצמאות) אם הוא תואם את התיאור העצמי שלהם ולהתנגד אליו יותר בקלות אם הוא אינו תואם את הסכימה העצמית.

במחקר המדגים זאת, נבדקו אנשים שמגדירים את עצמם כתלויים או עצמאיים (אנשים "סכמטיים") לעומת אנשים שלא התייחסו למימד (אנשים "א-סכמטיים"). האנשים הסכמטיים הגיבו מהר יותר ב"נכון/לא נכון" מאשר האנשים הא-סכמטיים לתכונות שרלבנטיות לתיאור העצמי שלהם, מה שמראה שאנחנו מכווננים יותר למידע שתואם חלקים חשובים במושג העצמי שלנו. כמו כן, האנשים הסכמטיים יכלו לספר על התנהגויות רבות  הקשורות לתכונות  הסכמתיות, מה שמצביע על כך שהתנהגויות וחוויות קודמות התומכות בתפיסה העצמית, ניתנים לשליפה מהירה (המשפט הזה לא ממש ברור בספר). בנוסף, אנשים אלו סתרו מהר יותר פידבק שגוי שהם קיבלו משאלון אישיות (אם לדוג' השאלון טען שהם תלויים בעוד שהם היו עצמאיים).

הממצאים בנוגע לאפקט ההתייחסות העצמי והסכמות העצמיות עשויים להוות סיבות אפשריות ליציבות של תכונות מסוימות מעבר לזמן (ילדים שאותרו כביישנים בגיל צעיר יתנהגו כך גם בגיל מבוגר יותר): ברגע שאנו יוצרים לעצמנו אמונות עצמיות בגילאים צעירים, אנו נוטים לזכור יותר מידע שקשור לאמונות האלו, להתייחס יותר לאירועים תואמים, להסתכל על העבר באופן שמספק תמיכה לאמונות הקיימות שלנו ולהתנגד למידע סותר – ובכך אנו מנציחים את האמונות שלנו לגבי עצמנו, ולא מאפשרים לגילוי מידע חדש על העצמי.

 

תרבות ואמונות עצמיות:  תרבות משפיעה על מה אנחנו חושבים על העולם,מה אנחנו חושבים שחשוב, ואיך אנחנו מארגנים את האומונות שלנו לגבי עצמנו ולגבי המקום שלנו בעולם. לפיכך, האמונות העצמיות שלנו משתנות באופן דרמטי בהתאם לתרבות שלנו ובדרכים שתואמות את ההבדלים הבין-תרבותיים בהבניה העצמית. לדוג' בעת השלמת משפטי "I am…" לנבדקים יפנים היה סיכוי גדול פי 3 מאשר אמריקאים להגדיר את עצמם במונחים של תפקידים חברתיים, מה שתואם הבנית עצמי שמצויה בתלות גומלין, בעוד האמריקאים נטו להגדיר את עצמם במונחים של תכונות, מה שמאפיין הבנית עצמי עצמאית. האם זה אומר שהיפנים פשוט לא חושבים על עצמם במונחים של תכונות? לא. נראה כי היפנים כן חושבים על עצמם במונחי תכונות, אבל באופן יותר ספציפי לסיטואציה. אם הם נתבקשו להגדיר את עצמם בסיטואציות מסוימות (עבודה, ביה"ס וכו') הסבירות שהם ישתמשו במונחי תכונות עלתה מאד ביחס למחקר נטול ההקשר. ממצאי המחקר עקביים עם האמירה כי העצמי שמצוי בתלות גומלין רואה את עצמו על פי הסיטואציה. ממצא זה מראה כי ההקשר התרבותי משפיע על מה שנשים לב אליו וכיצד נארגן את העולם, ממש כמו שסכמות עצמיות משפיעות.

13 ציטוטים על לאומיות

היא מניעה את העולם כבר הרבה זמן אך האם היא טובה לו? ציטוטים (ביקורתיים) על לאומיות ופטריוטיות

מדוע בכה יעקב כשנשק לרחל?

וישק יעקב לרחל וישא את־קלו ויבך: מדוע בוכה יעקב כאשר הוא נושק לרחל? איך זה קשור לכל אירועי הנשיקה והבכי האחרים שלו והאם הבאר היא בעצם לב?

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: