מבוא למחשבה מדינית: התפיסה החברתית של הברית החדשה

התפיסה החברתית של הברית החדשה

מבוא למחשבה מדינית

סיכומים אקדמיים

תפיסה מאחדת והמשכית, לעיתים נגד האפיפיורים, הפרנציסקאנים למשל ניסו להחזיר את הנצרות לתפיסה החברתית לפיה הרכוש במשותף, כל אחד עוזר לשני ואין עליונות של אחד על השני.

ההתייחסות לפוליטיקה ושלטון בנצרות הקדומה אחרי הברית החדשה

ניתן לדבר על מעין ציון דרך שבו הכול משתנה.

בתקופת הנצרות כדת אסורה – עד 313 (לפני תקופת הקיסרות של קונסטנטינוס)

“The question is whether a member of the faithful can become a soldier and whether a soldier can be admitted to the faith”

“There can be no compatibility between an oath made to god and one made to man, between the standard of Christ and that of the devil.”

טרטוליאן

“He [Jesus] considered it contrary to his divinely inspired legislation to approve any kind of homicide whatsoever.”

“If Christians would have started with a revolt, they never would have submitted to the kind of peaceful laws which permitted them to be slaughtered ‘like sheep’ and which made them always incapable of taking vengeance on their persecutors because they followed the law of the gentles and love”

אורגנוס

            ב- 313 – הדת הופכת למותרת (380 – הופכת לדת הרשמית)

ב- 313 הנוצרים הופכים לאזרחים מלאים עם זכויות וחובות למרות שהם נוצרים. לשחרור זה יתרונות וחסרונות.

בתקופת הנצרות כדת מותרת 313-380 וכדת רשמית מ- 380 ואילך עד סוף המאה הרביעית. מיליונים של נוצרים בהם רואים הקיסרים כוח צבאי חזק. במשך חמש שנים מ308 עד 313 ישנן מחשבות על התרת הנצרות כדת- דברים באים לידי ביטוי באופן סופי ב313 כאשר הקיסר קונסטנטינוס מכריז יחד עם הקיסר ליסיניוס מכריזים על הנצרות כדת מותרת. מצד אחד, דת מותרת הינה יתרון שכן כעת הנוצרים לא יירדפו ואין סכנה לעבוד את האל באופן ציבור. מצד שני, כאזרח עליך לעשות דברים שאזרחים עושים כולל שירות בצבא, שבועת אמונים לקיסר. על הנוצרי מוטלת החובה לקבל החלטה מאוד קשה. הדבר הנכון לעשות הוא להגיד לא תודה. האם הם עושים זאת באמת?

"This only begotten Word of God reigns from ages which had no beginning to infinite and endless ages the partner of hid father’s kingdom. And [our emperors] ever beloved by him, who derives the source of imperial authority from above and it’s strong in the power of his sacred title has controlled the empire of the world for a long period of years"

יוזביוס סעיף 1:נאמר על הקיסר שהאל אוהב אותו ומינה אותו

"Again that preserver of the universe orders these heavens and earth and the celestial kingdom, concisely with his father’s will. Even so our emperor whom he loves by bringing those whom he rules on earth to the only begotten word and savior renders then fit subjects of his kingdom"

יוזביוס: סעיף 2: כמו שישו שולט בשמיים הקיסר שולט על פני האדמה, הוא אפילו ממלא תפקיד כנסייתי משום שהוא מביא אנשים להאמין באל

סעיף 3: מרחיק מאיתנו דמונים ומשתמש במלחמה בצורה נכונה

I have become acquainted with a man who demonstrated that it is possible even in the military profession to maintain perfect love for god and that a Christian ought to be characterized not by the clothes he wears by the disposition of his soul

Basil-

טוען שאם יש חובות לאזרחות ואחת החובות היא לשרת בצבא חובתו היא להילחם ואם צריך גם להרוג.

You can legitimately demand interest from someone whom you have every right to wish harm to and against whom you can lawfully wage war…Demand interest from him who it is no crime to kill. – St. Ambrose

טוען שיש אנשים שאין זה פשע להרגם

The man who demand interest fights without a weapon, he who exacts…every roman

גם קהילת המאמינים וגם הקהילה הפוליטית הם אחיך ונגדם אסור להילחם אך כל מי שאינו נוצרי או רומאי מותר להרגו.

בברית החדשה ישנה אפשרות לגמישות תיאולוגית גדולה, אך ניתן לראות עד כמה הדת משתנה עם הזמן בהתייחס למציאות החיצונית.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

שיח פוליטי בין אמת ו"ספינים"

האם "ספין" הוא תרגיל שפוליטיקאים עושים עלינו כדי לעוות את האמת, או שמא דרך לגיטימית להפוך משהו לאמיתי? סטנלי פיש על ספינים ופוליטיקה

להשתפר: