מבוא למחשבה מדינית: תוקידידס

תוקידידס 460-460 לפנה"ס

מבוא למחשבה מדינית

סיכומים אקדמיים

תוקידידס נחשב להיסטוריון המודרני הראשון. מה שבולט בכתיבה ההיסטורית של תוקידידס והופך אותו להיסטוריון מודרני הוא שמוציא את האלים לגמרי מסיפוריו. תוקידידס היה מאוד ריאליסטי ושירת בצבא, הוא כותב על התקופה בה הוא חיי כאשר היה מצביא בצבא, בשונה מהירודטוס שהיה בן 5 בזמן המלחמה ובעצם כתב זיכרון משני.

תוקידידס, "תולדות מלחמת הפילופוניס" הדמוקרטיה בעיני היונים מתחילה בפריקלס שמסמל את הדמוקרטיה האתונאית בשיאה. פריקלס מת שנה וחצי כמעט לאחר תחילת מלחמה הפילופונס. תוקידידס כותב הגות על תקופת מלחמת הפילופונס, הוא בעצם מביא לכתב את הנאומים של פרקליס בדבר המלחמה.

  1. הספד לחללי המלחמה (נאום שני): החשיבות של נאומו הינה בדברים שלא אמר. הוא בעיקר מדבר על יתרונות הדמוקרטיה הקיימת באתונה ולמה היא צריכה להמשיך ועל כן יש צורך להילחם. יתרונות הדמוקרטיה: שלטון הרוב, שוויון בפני החוק, שוויון הזדמנויות, עליונות החוקים, חובת השתתפות במשטר (משאלי עם). הוא מסכם את נאומו בכך שאתונה הינה דוגמא ליוון.
  2. הנאום השלישי: הנאום היה תגובה להמון הזועם לאחר ההפסד במלחמה. אחרי דבריו של פריקלס תוקידידס מסכם ואומר כי פריקלס היה אדם ישר ונקי כפיים שהנהיג את העם והעם הנהיג אותו. הוא אומר כי פריקלס לא קנה את השלטון ולא היה צריך להתחנף לעם או לבצע תחבולות ולכן יכל בעת הצורך להטיח דברים קשים עם שלו. נאמר כי מי שהגיע אחרי פריקלס לשלטון לא היה כמוהו, ואף היה נמוך ממנו ולכן כך החלה התדרדרות הדמוקרטיה. לדמוקרטיה יש שתי מגבלות עיקריות: לא מדובר בשלטון העם בצורה המושלמת שלו, אם השליטים לא מוצלחים במיוחד הדמוקרטיה מתחילה להידרדר.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: