היסטוריה של אמצעי התקשורת: תקשורת חזותית מודרנית

קולנוע וצילום:

*התפתחו מחוץ לציר הליניארי של שאר אמצעי התקשורת. הסרט אפשר את שמירת החשיבה הליניארית שיצר הדפוס אך גם סימן את התחלת החשיבה ה"קליפית" – קופצנית, סימולטאניות ומהירות.

הצילום

*מדיום המגשר בין שפות בזכות הויזואליות שהיא שפה שכולם מבינים.

*הצילום משמש כ: הוכחה, שימור ותיעוד, המחשה, שכפול המציאות, הבאת המציאות למקום אחר, נותן לחוות מציאות גם כשלא באמת נמצאים בה, מקפיא את העבר ומעביר אותו להווה, מנציח.

*הצילום ביטל את הגבול בין פרטי לציבורי – למשל הקרנת עירום, פפראצ'י, צילום נושאים "לא ציבוריים".

*הצילום מביא לשינוי בתפיסה של מרחב וזמן – רחוק הופך לקרוב, זר למוכר, עבר להווה, פרטי לציבורי.

*שכפול הצילום אפשר הפתו לפרטים רבים וכך לשוויון חברתי, מצד שני הצילום העניק כוח רב יותר לבעלי השליטה והידע, מציג נקודת מבט אחת (מסגור והבניית מציאות) ומבטל את הייחודיות של האמנות.

קצת היסטוריה על הצילום (הרבה היסטוריה של הצילום)

*** קמרה אובסקורה (Camera Obscura)

עיקרון הקמרה אובסקורה הוא יצירת דמות בחדר חשוך בעזרת נקב קטן. הרעיון נוסח בכתב וברישומים ע"י לאונרדו דה-וינצי.

מגבלות הקמרה אובסקורה:

n      עיוות שיצר החור ואח"כ העדשה

n      הצילום היה נגטיב

n      מכשיר גדול ומגושם

n      קושי במציאת חומרים להטבעת התמונה

***הקרנה וקיבוע (נקודות ציון מרכזיות)

1.  פנס קסם

אחד ממציאי וממתעדי המצאת פנס הקסם באמצע המאה ה- 17 הוא  הכומר הגרמני  Athanasius Kirschner. הוא צייר תמונות קדושים והקרין אותן על קיר, כאשר הדמויות מוצבות בין הקיר לבין מקור אור חזק.

2. דגורוטיפ 1839
נייפס קיבע דימוי שנוצר על גב הקמרה אובסקורה (1826)

לואי דגר הצטרף לנייפס ופיתח לאחר מותו של שותפו את טכניקת הצילום.

על שמו נקבע הדגורוטיפ, (1836) תהליך הצילום המסחרי הראשון שאפשר את הטבעת דימוי הצילום כפוזיטיב על לוח כסף שהונח בגב הקמרה אובסקורה

3. קלוטייפ

1841, וויליאם הנרי פוקס טלבות' ממציא את התמיסה המאפשרת קיבוע נגטיב של תמונה והדפסה חוזרת של אותה התמונה. ההמצאה נקראת  Carte de visite

1854- הצלם הצרפתי אנדריי דיזדרי הכניס לשימוש את הפורטרטים כ"כרטיס ביקור". עם השימוש בפורטרטים גדל גם השימוש בריטוש, מאז מחצית המאה ה-19.

4. סרט הצילום

n      ג'ורג' איסטמן ממציא ותעשיין אמריקאי (1854-1932).

n      סרט צילום, הוא אמצעי לאחסון מידע שצולם על ידי מצלמה.  איסטמן המציא את גליל סרט הצילום שניתן היה להניחו בתוך מצלמה ולשלוח אחר כך לפיתוח. הסרט היה יבש מצופה ג'לטין לא נוזלי.

פיתוחים נלווים:

1895 – ראי נוע

1903 – העברת תמונות באמצעות טלגרף

1923 – העברת תמונות באמצעות אותו טלוויזיה

שנות השישים של המאה העשרים –

המרת צילומים מהשיטה האנלוגית לשיטה

הדיגיטאית ע"י נאס"א.

1981 – מצלמת סטילס דיגיטאלית.

הקולנוע

*בית הקולנוע הראשון – ניקולודיאון (1905) – נקרא על שם מחיר הכניסה – מטבע ניקל. (הוקרן דרך קינטוסקופ. הסרט הראשון היה של האחים לומייר שצילמו פועלים עוזבים ברכבת את המפעל של אביהם בדרכם הביתה.

*הקולנוע הוסיף לאמצעי תקשורת קודמים, הוא משלב תמונה טקסט וקול. מדגיש את הפן הלאומי – בגלל שפה.  הקולנוע של היום הוא מדיום קר שמערב מגוון חושים גדול אבל בצורה חלשה הקולנוע יוצר קהילה מדומיינת. הוא כלי פוליטי ליצירת דעת קהל (וגם לתעמולה), הוא אמצעי ליצירת לאומיות.

*התפתחות הסטורית : קאמרה אובסוקרה – פנס הקסם – דגרוטייפ- קלוטייפ – סרט הצילום (איסטמן)+כרטיסי ביקור – ראינוע – זאוטרופ – זאופריסיסקופ – קינטוסקופ – סינמטוגרף (סרט צילום מחורר) – ויטסקופ (מקרנה).

הצילום כראי התקופה – סוזן סונטאג

הקולנוע כהיסטוריה\ שלמה זנד

היסטוריה של אמצעי התקשורת

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: