משטרים פוליטיים וסיווגם על פי רוברט דאל

הסיכום לפניכם מהוא חלק מתוך מאגר הסיכומים במדעי המדינה: סיכום הקורס מבוא לפוליטיקה וממשל 

רוברט דאל הוא אבי הגישה הפלורליסטית והוא מנסה למקם את תפיסתו על הדמוקרטיה על פי שלוש הנחות יסוד:

  1. אין ממשלה שנהנית מתמיכה טוטלית של תושביה.
  2. על השלטון לקבוע שיטה שעל פיה הוא יענה לדרישות האזרחים. במקרה הטוב יענה הוא לדרישות הרוב אך לעולם לא ימולאו דרישותיהם של כלל האזרחים במדינה.
  3. כל המערכות הפוליטיות מטילות הגבלות על תושביהן. המערכות הפוליטיות גובלות זו בזו בסייגים שהן מטילות על תושביהן ומכאן יש פוטנציאל לצמיחת אופוזיציה.

הגמוניה כוללת- משטר שהשלטון בו הוא הגמוני (|שליטה, אוטוריטה). רוב הציבור משתתף בתהליך הפוליטי אך אין כמעט מאבק ציבורי ואין ליברליזם. כל העם נדרש להריע ולהשתתף בתמיכה בשלטון אך אין זו השתתפות שהעם יוזם אלא השתתפות כפויה.- משטר הגמוני זה מכונה גם משטר טוטאליטרי.

הגמוניות סגורות– משטרים מאד נוקשים שבהם אין שלטון חוק. המנהיגים לא מתיימרים להכיל אף דעה מלבד דעתם ושלטונם.

האוליגרכיות המתחרות- מתקיים סוג של מאבק שרק מעמד מצומצם מורשה להשתתף בו. קיים מערך של דיונים ואופוזיציה אך כל אלה מצומצמים ביותר.

פוליארכיות- סוג של דמוקרטיה בו קבוצות אליטה מתחרות ביניהן. רעיון הפוליארכיה מצמצם את הרעיון הדמוקרטי להליך ומעקר ממנו חלק ניכר מהמשמעות החיובית שנטענה בו, ובמיוחד מנתק את הדמוקרטיה מרעיונות של שוויון וחירות, שנקשרו בה מאז המהפכה הצרפתית. רעיון זה מנוגד לרעיונות הוגים כרוסו, והוגים אחרים התומכים בצורות רדיקליות של דמוקרטיה כדמוקרטיה ישירה או דמוקרטיה השתתפותית, לפיהם חברה פוליטית בריאה תלויה במעורבות הפעילה של האזרחים בכל תחומי הממשל. בדמוקרטיה זו יש מקסימום ליברליזציה ומקסימום כוללנות אך דמוקרטיה אמיתית היא מצב אוטופי שאינו בנמצא. רוברט דאל לא מוכן לקרוא למשטר זה דמוקרטיה, למרות שהוא מממש את הליברליזציה המלאה ואת הדמוקרטיזציה המלאה. כל זאת בגלל שהוא היה רוצה להכניס עוד ערכים ועוד דיוקים לתוך טבלה זו. ולכן הוא מכנה את העניין בתור פוליארכיה.

על פי דאל המפתח לקיומה של דמוקרטיה הוא קיומה של אופוזיציה ולשם קיום אופוזיציה יש צורך בשורה של חירויות..

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: