מבוא ליחב"ל: מרקסיזם

מבוא ליחב"ל: מרקסיזם

מתוך: מבוא ליחסים בינלאומיים – סיכומים

מרקסיזם הינו תיאוריה כלכלית חברתית מבית מדרשו של קרל מרקס וממשיכי דרכו. לפי השקפת המרקסיזם זו יושג קידומה של הברה בדרך מהפכנית, מכוח מאבקו של מעמד הפועלים לשיפור תנאי חייו. במהפכה ישתלט מעמד העולים, על אמצעי הייצור, יבטל את הקניין הפרטי ויבנה חברה ללא מעמדות ולפיכך ללא מלחמת מעמדות שעל פי מרקס מניעה את ההיסטוריה. קץ מלחמת המעמדות על פי תפיסת המרקסיזם הוא גם למעשה קץ ההיסטוריה במובן שזהו השלב האחרון בהתפתחות הצורות החברתיות האנושיות

מרקסיזם – הלכה למעשה ביחסים הבינלאומיים

סיום המלחמה הקרה, כשלון הקומוניזם וצמיחת הקפיטליזם עשוי היה להוביל למסקנה שהמרקסיזם מת. אולם, המחשבה המרקסיסטית עדיין חיה ובעטת. מה הן הנחות היסוד?

מרקסיזם להלכה:

  • יש להסתכל על העולם החברתי באופן כוללני – לא ניתן להפריד בין כלכלה, היסטוריה, פילוסופיה ומדעי המדינה
  • תפישה היסטורית מטריאלית – שינויים היסטוריים הם השתקפות של התפתחות כלכלית. מרקס מזהה מתח מובנה בין אמצעי הייצור ליחסי הייצור שביחד מהווים את הבסיס הכלכלי. המבנה החברתי, כמו גם הפוליטיקה, מתאימים עצמם כדי לשמר את המבנה המעמדי שגלום ביחסי הייצור. מבנה העל לעומת מבנה הבסיס.
  • בניגוד לליברליזם הטוען כי יש הרמוניה של אינטרסים במרקסיזם התפיסה היא של מלחמת מעמדות מתמדת.

מרקסיזם למעשה:

מרקסיזם קלאסי: – לנין, אימפריאליזם זה השלב הגבוה ביותר של קפיטליזם. שלב זה יצר מרכז דומיננטי של מדינות המנצל את הפריפריה. יש צורך בהתפשטות לשם השגת ומרי גלם לשם הגדלת כוח קנייה.

ניאו מרקסיזם: – עמנואל ולרשטיין, שכלל זאת לכדי תיאוריה מערכתית – מרכז, סמי פריפריה ופריפריה – מדינות מושפעות שמדינות המרכז מנצלות אותן. – גראמשי, ההגמוניה= שליטה תרבותית המושגת על בסיס יסודות ערכיים הרצויים למעמד השליט, ולא בדרך של כפייה (ארה"ב, קוקה קולה, קפיטליזם) הסדר ההגמוני נתפש כשמרת את כל הקבוצות כלשמעשה הוא משרת את המעמד השלט. –אסכולת פרנקפורט "תודעה כוזבת" (אדורנו, הורקהיימר, מרקוזה, הברמאס), גישה זו מתאפיינת יותר בכיוון של הנחלת רעיונות ותרבות כאמצעי ליצירת הגמוניה.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: