פילוסופיה של הנפש בתקופתנו : טיעונים ובעיות בהקשר של פיזיקליזם סוג

פילוסופיה של הנפש בתקופתנו : טיעונים ובעיות בהקשר של פיזיקליזם סוג

מתוך: פילוסופיה של הנפש בתקופתנו – סיכומים

טיעון המתאמים בעד פיזיקליזם סוג

  1. א. הציגו את טיעון המתאמים בזכות פיזיקליזם סוג.

ב. הציגו לפחות ביקורת אחת כנגד טיעון זה.

א. טיעון המתאמים מתבסס על הנחות היסוד של תורת הזהות, והיא טענת המתאמים החזקה (הכוללת גם את התכונות, ולא רק את המצבים הנפשיים/הפיזיקלייים) – יש מתאמים דו כיווניים בין מצב מח למצב נפשי – באשר לכל תכונה נפשית, קיימת תכונה פיזיקלית של מצב נפשי אשר על פי החוקיות בעולמנו: 1. כל יצור שמצב מוחו בעל תכונה פיזיקלית זו נמצא במצב נפשי בעל תכונה נפשית זו, 2. כל יצור הנמצא במצב נפשי זה בעל תכונה נפשית זו נמצא במצב מוחי בעל תכונה פיזיקלית זו. (טענה זו היא בעצם מימוד של עקרון הנסמכות והעקרון ההופכי).

טיעון המתאמים הוא:

  1. מתקיימים מתאמים פסיכו-פיזיים דו-כיווניים (על פי טענת המתאמים הפסיכו פיזיים החזקה).
  1. אם תורה מספקת הסבר טוב של עובדות, והסבר זה טוב יותר מן ההסברים המוצעים ע"י התורות המתחרות בה, אזי יש טעם טוב להאמין שהתורה אמיתית.
  2. התורה של פיזיקליזם-סוג מספקת הסבר טוב לקיום המתאמים המתקיימים ע"פ טענת המתאמים הפסיכו-פיזיים החזקה.
  3. ההסבר של פיזיקליזם סוג לקיום המתאמים הללו עדיף על הסבריהן של התורות המתחרות.

לכן,

יש טעם טוב להאמין שהתורה של פיזיקליזם סוג אמיתית.

הרעיון הבסיסי הוא שהדרך הטובה ביותר להסביר מתאם דו כיווני בין שני הסברים הללו הוא דרך האמירה ששתי התכונות הללו זהות.

ב. ההתנגדות הבסיסית של פיזקליסט פרט-בלעדי תהיה ערעור על הנחה 1 ו-4, כלומר, הוא מערער על עצם קיומם של מתאמים דו-כיווניים חזקים, ולכן גם לא חושבים שההסבר של פיזיקליזם סוג למתאמים הללו הוא ההסבר העדיף.

בעיה עבור פיזיקליזם סוג – ריבוי מימושים פיזיקלי

  • תכונות נפשיות ניתנות לריבוי מימושים פיסיקלי
  • פיסיקליזם סוג דוחה ריבוי מימושים פיסיקלי
  • פיסיקליזם סוג הוא שקרי

הבעיה של הפיזיקליזם סוג היא שכל שני יצורים שמממשים את אותן תכונות נפשיות, בהכרח מממשים את אותן תכונות מוחיות. תחושת הרעב שלי ושל התמנון חייבת להיות זהה. זה לא סביר שזו אותה תכונה נפשית. זה כן סביר לחשוב ששנינו מממשים תכונה נפשית זהה, למרות שאיננו מחזיקים במצבים נפשיים זהים.

מפיזיקליזם סוג עולה שכל מי שמממש כאב מממש תכונת כאב זהה (אקטיבזציה של נוירוני C במח). זה קשה מאוד להניח את זה לכל היצורים בעולם.

יתירה מכך, נראה שאנו כן יכולים לייחס מצבים נפשיים כגון רעב וצמא ליצורים שהמח שלהם שונה מאוד פיזיקלית. אם נגיד שכאב זה רק תכונות פיזיקליות שלנו, אז הם לא יכולים לחוש כאב (כי במח שלהם אין את המנגנון הפיזיקלי שלנו לכאב).

מספיק לנו לומר שאנו רוצים לייחס להם כאב ומצבים נפשיים נוספים שיש גם לנו. זו בעיה לפיזיקליזם סוג. זה מוביל אותנו לשוביניזם – רק אנחנו חשים את המצבים הנפשיים שלנו. יש לנו מספיק אינדיקציות שגם ליצורים אחרים יש מצבים נפשיים – הם מגיבים כמונו לסביבה וכו'.

פיסיקליזם סוג נקלע לשוביניזם

  • מפיסיקליזם סוג מתחייב כי כל מי שמרגיש כאב מממש תכונה מוחית מסוימת אחת ויחידה; וכל מי שמממש תכונה מוחית זו חווה כאב (וכך עבור כל אחת מהתכונות הנפשיות)
  • הדרישה הזו אינה סבירה: ספק אם תימצא תכונה פיסיקלית/מוחית אחת שמשותפת לכל חווי הכאבים/הרעבים/המאמינים וכיוב'
  • §       הדרישה הזו למעשה מדירה מתחום חווי הכאב יצורים שאינם בעלי מבנה מוחי משותף לנו, בני האדם. היא שוללת מצבי נפש מיצורים נבדלים-מוחית מאיתנו, שנרצה לייחס להם מצבי נפש למרות השונות החומרית שלהם
  • §       פיסיקליזם סוג מוביל לשוביניזם של החומר

עד כאן זה היה הטיעון כנגד הפיזיקליזם סוג. אם נסכם אותו:

  • אנו מניחים כי תכונות נפשיות ניתנות לריבוי מימושים פיסיקלי (תמנונים, פילים, ואיטי – כולם יכולים להימצא במצב של רעב, או כאב)
  • פיסיקליזם סוג אינו מתיישב עם הנחת ריבוי המימושים הפיסיקלי של תכונות נפשיות (זוהי עמדה שוביניסטית)
  • מכאן שעלינו לדחות את פיסיקליזם-סוג

במסגרת הקריאה נוכל לראות "פיזיקליזם-סוג תלוי מין ביולוגי".

פיזיקליזם סוג תלוי מין ביולוגי

פיזיקליזם-סוג תלוי מין ביולוגי הוא גרסא של פיזיקליזם סוג, המנסה להתמודד עם הביקורת שהופנתה כלפי פיזיקליזם סוג בנושא ריבוי המימושים.

[פיזיקליזם סוג היא עמדה הגורסת שגם אירועים נפשיים וגם תכונות נפשיות הם פיזיקליים. הביקורת של ריבוי המימושים גורסת כי מתוך הגרסא נובע שצריך להיות דבר מה משותף פיזיקלית לכל מי שיש לו תכונה נפשית מסויימת (שכן התכונות הנפשיות הן פיזיקליות), אך דבר זה כלל אינו סביר, שכן התכונות הנפשיות מתממשות בסוגים שונים מאוד של יצורים, שקשה מאוד להניח שיש דבר מה משותף פיזיקלית ביניהם[1]. היוצא מעמדה של פיזיקליזם סוג הוא שיצור ששונה מאיתנו פיזיקלית אכן לא יכול להיות במצבינו הנפשיים ("שוביניזם של חומר"), עמדה שאינה סבירה לפי ביקורת זו.]

הפיזיקליזם-סוג תלוי מין ביולוגי מנסה לומר שאכן תכונות נפשיות יכולות להתממש אצל יצורים שונים בצורות שונות, אבל כאשר מדובר באותו המין – תכונה נפשית היא תכונה פיזיקלית. בעצם עמדה זו מנסה להמשיך להחזיק בפיזיקליזם סוג, אך לסייג אותו – ולהגביל אותו רק למינים ביולוגיים ספציפיים.

הביקורת המרכזית (לדעתי) על פיזיקליזם-סוג תלוי מין ביולוגי היא שבעצם לפיו אין שום קשר בין כאב של אדם לכאב של יצור השונה ממנו פיזיולוגית. ע"מ לקשור בין שני הכאבים הללו תאלץ עמדה זו לומר שיש תכונה של 'כאב' שאינה פיזיקלית (אך לגיטימית מנקודת מבט פיזיקלית), ובכך היא נקלעת כבר לעמדה של פזיקליזם פרט בלעדי.



[1] הדוגמאות המובאות בספר הלימוד ליצורים שונים מאיתנו הן תמנון, שנראה שחש כאב למרות שמוחו שונה בתכלית ממח האדם, וכן חיזר ששונה לחלוטין מאיתנו, אך חש תכונות נפשיות שלנו (במקרה זה, עצם האפשרות התיאורטית מספיקה לקושיה, ואין צורך למצוא חיזר ממשי כזה).

כמו"כ, לא נכנסתי לתיאור מפורט של הביקורת של ריבוי המימושים, ובייחוד לא להסבר למה אנו מניחים שיש ליצורים שונים פיזיקלית מצבים נפשיים. באופן כללי אומר שמאחר שהם מתנהגים בצורה דומה להתנהגותנו במצבים מסויימים, יש חזקה טובה לכך שהם גם במצבים נפשיים זהים.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: