מבוא לפסיכולוגיה – סיכומים: ראשית הפסיכולוגיה

מבוא לפסיכולוגיה – סיכומים: ראשית הפסיכולוגיה

הסיכומים עוזרים לכם? אנא שקלו לתת תרומה קטנה בתמורה… אפשר גם לעשות לייק!

חזרה לרשימת סיכומים במבוא לפסיכולוגיה

בעת החדשה (170 שנה אחרונות) הפסיכולוג שניתן לראות בו הראשון הוא ויליאם וונט (1862)

בתקופת הפילוסופיה היוונית (לפני 2000 שנים)- אריסטו היה הראשון ששאל את השאלה (טבע\סביבה).

אריסטו התייחס לארבעת המקורות של העולם: אש, אדמה, מים ואויר. אריסטו אמר שכל אדם נולד עם פרופורציה שונה של ארבעת המרכיבים הללו, ארבעת התכונות. אדם חם מזג- נולד עם יותר אש. אדם שלא נלחץ מכלום, יותר זורם- נולד עם יותר מים. לפי הגישה הזאת, יכולת הלמידה מהסביבה היא מוגבלת. אריסטו הגדיר את המילה:  MIND = אלו התכונות האנושיות שעושות אותנו בן אדם. אריסטו טען שהרבה מאוד דברים בהתנהגות האנושית קשורים בזיכרון האנושי. שני בני אדם, האחד עם זיכרונות חיוביים מתקופת הילדות, ואחד עם זיכרונות טראומטיים מהילדות, הם יהיו שונים זה מזה. אריסטו העניק לזיכרון מקום חשוב מאוד להתפתחות האנושית. בכך בעצם הוא כן משאיר מקום קטן לסביבה.

פילוסוף צרפתי בשם רנה דקארט פתח בזרם חדש, שנקרא אמפיריציזם= מה שאתה רואה, למה שאתה נחשף, זה מה שאתה. לא נולדת עם אישיות כלשהי, אלא הסביבה יצרה לך אישיות. (ניטיביסט- דוגל בטבע)

אחד מהכלים המחקריים של דקארט היה דידוקציה (היסק לוגי מהפרט אל הכלל) הוא שאל את עצמו- איך אני יודע שאני קיים? תשובה: אני חושב, משמע אני קיים.

בנוסף הוא דיבר על מה הופך אותנו לאנשים? לחיים יש חלוקה פנימית: דומם או בע"ח. דומם הוא כל מה שלא יכול להזיז את חלקי גופו (כולל עצים וצמחים) ובעל-חיים זה כל מי שכן. דוגמה לכך היא מנגנון הידראולי שאני יכול להכניס לתוך רובוט ולגרום לו לנוע. כך גם אלוהים ברא אדם שיכול ללכת. אצל בני האדם אם כך, יש בדם- Animal spirits (נפש החי) וזה הגורם לנו לבצע פעולות, זה חומר שעובר בתוך הגוף.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: