פסיכולוגיה חברתית – סיכומים: גירושין, אי הסכמות וגורמים המשפיעים על זוגיות

פסיכולוגיה חברתית – סיכומים: גירושין, אי הסכמות וגורמים המשפיעים על זוגיות

הסיכומים עוזרים לכם? אנא שקלו לתת תרומה קטנה בתמורה

שיעורי גירושין

בארצות הברית שיעור הגירושין הוא של 50%. בארץ השיעור נמוך יותר, ישנן תת קבוצות שלא מאפשרות גירושין (מוסלמים, דרוזים, חרדים). הרבה מאוד ילדים חווים גירושין של הורים. דבר זה משפיע על בריאותם הנפשית, על ההישגים שלהם ועל מערכות היחסים שלהם בעתיד. לא היה ניסוי של פסיכולוגיה חברתית בנושא, אך נמצא קשר. ילדים ממשפחות שעברו גירושין נמצאים במצב פחות טוב מילדים ממשפחות שלמות. לא ברור מה גרם לזה, האם הגירושין או האקלים המשפחתי הקשה שהיה לפני הגירושין. מאוד חשוב מה קורה לאחר הגירושין, בדרך כלל הילדים נשארים עם האם והמצב הכללי יורד. האם היחסים ממשיכים להיות קונפליקטואליים ומשליכים את זה על הילדים או שההורים ממשיכים להיות בקשר עם הילד? גם לכך יש השפעה. רוב הילדים עוברים את הגירושין בצורה סבירה, 3/4 עוברים את הגירושין בתחושה טובה. 1/4 מהילדים עוברים גירושין קשה. באופן כללי הממוצע באופן מובהק הוא פחות טוב בכל מדד (אין להסתמך על הממוצע בלבד).

 

אי הסכמות בנישואין

רוב הזוגות מנהלים אי הסכמות והשאלה היא איך מנהלים את אי ההסכמות. לפי ממצאי מחקרים של פסיכולוגיה חברתית, זוגות שדומים בצורת ההתמודדות שלהם עם לחץ מתמודדים טוב יותר עם אי הסכמות. זוגות שחושבים על תוצאות ארוכות טווח של המעשים והדיבורים שלהם מתנהגים בצורה יותר בונה באי הסכמות והם לא בקטע של להחזיר. הבדלים רבים באישיות מסבירים את האינטראקציה בין בני הזוג. אנשים שגבוהים ביכולת שלהם לבטא רגשות מאושרים יותר, הם מסוגלים יותר להעביר את הרגשות שלהם לצד השני. גם הקונפליקטים משתנים (יש שינוי בתכנים עם הגיל, ישנן גישות שונות בחינוך ילדים, יש תלות גם במעגל החיים המשפחתי). לדוגמה, מה שנקרא בהתחלה סדר וניקיון יכול להתגלות כאובססיביות. אנשים משתנים עם הזמן, ייתכן שאתחתן עם מישהו והוא ישתנה עם השנים, ואז כבר לא תהיה התאמה אחד לשני. היחסים נהפכים למשעממים, זוגות מפתחים רוטינות, הרגלים קבועים שלצד אחד נוח איתם ולצד השני לא וכך נוצר מצב של מטרות שונות שיוצרות מתח והאשמות ואף הידרדרות ביחסים.

גורמים המשפיעים על זוגיות

מין הוא דבר שחשוב לרגש חיובי אצל גברים ונשים כאחד אך הוא לא הגורם העיקרי. עבודה היא נושא שמאוד משפיע על הזוגיות כיוון שזהו חלק מאוד חשוב בחיים של כל אחד. אם יש מתח בעבודה, הוא יכול להישפך על הבן זוג, על המשפחה. אימהות עובדות מרגישות יותר טוב בעבודה מאשר בבית וגברים להפך. הסיבה יכולה להיות "ריבוי תפקידים". מה שמביא להצלחה בזוגיות היא ידידות, חברות, מחויבות, דמיון, לעשות דברים יחד וניסיון אקטיבי ליצור רגש חיובי אחד עם השני. לגבי קינאה, נשים וגברים מקנאים על דברים אחרים. נשים מקנאות עם בן הזוג שלהם יוצר קשר רגשי עם מישהי אחרת, פחות אכפת להם אם הוא שכב איתה. אצל גברים זה ההפך, גברים מוטרדים אם בת הזוג שלהם בוגדת בהם מינית, פחות אם היא מדברת או משתפת גברים אחרים. יש דמיון בין חברות קרובה לקרבה רומנטית. חיבה הדדית, דמיון עמדות, קובעים האם יהיה קשר. אך יש גם שוני.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: