סיכום מאמר- ניסוי במחצית האנושות / פול ג'ונסון

סיכום מאמר- ניסוי במחצית האנושות / פול ג'ונסון

מאו צה דונג היה מנהיג סין אשר שלט ועיצב את הרוח הסינית.

הדימיון בין מאו להיטלר:

1. הספרון האדום שכתב שימש תפקיד דומה למיין קאמפף.

2.כמו היטלר , ניצל מאו תרגילי סדר צבאיים, תזמורות המונייות ומופעים אור קוליים ליצירת אשליות והיסטריה.

3. התכונה החשובה ביותר של מאו שדימתה אותו להיטלר היתה דחיקתו את הקץ- רצה לזרז את מהלך ההיסטוריה והניח שיורשיו יהיו פחדנים ושדברים שלא יעשו בימי שלטונו – לא יעשו לעולם.

סדרת הניסויים של מאו:

1. ב1949 מאו החל ברפורמות הקרקעות הראשונות- הלאמה וקולקטיבציה של הקרקעות – כל מי שהתנגד לרפורמה הוצא להורג.

1. "תיקון המחשבה"- שטיפת מוח שנועדה להחליף את הערך המסורתי של כיבוד הורים בנאמנות בנים למדינה כערך מוסרי עליון. מאו הגדיר ב23 באוקטובר 1951 את תיקון המחשבה כתנאי לעיצובה הדמוקרטי היסודי  של סין ותיעושה המתקדם. הוא הקים תנועה ללימוד מחשבת מאו צה דונג ומי שדחו אותה הוקעו ונשלחו לתיקון בכלא.

2. מאה פרחים יפרחו- ב1955 הכריז מאו שזו שנת ההכרעה בין הסוציאליזם לקפיטליזם. הוא זרז את הקולקטיבציה וההלאמה ופתח בתקופה שבמהלכה התירה המפלגה הקומוניסטית השלטת מגוון רחב של השקפות עולם ופתרונות מדיניים. מאו פתח במסע עידוד מתיחת ביקורת על שיטות הממשל והצעות לשיפורו. מאו כביכול עודד דמוקרטיה וחופש ביטוי אך כאשר אנשים אמרו דעה הנוגדת אותו הוא חיסלם. בעקבות מדיניות "מאה פרחים" הוצפה סין בביקורות נגד השלטון וערערה על זכותו לשלוט באופן דקטטורי ולכן לאחר שישה שבועות פתח מאו במסע טיהורים רחב היקף.

3. הזינוק הגדול קדימה- בעקבות מותו של סטלין, מאו רואה בעצמו כמנהיג הגוש הקומוניסטי ומייסד את "הקפיצה הגדולה קדימה" (1958). יוזמה ששילבה קולקטיבציה עם תוספת סינית של קומונות . הקמת 30 קולקטיבים במטרה לעורר את התלהבות ההמונים ולגייסם לפרוייקטים גדולים של תיעוש ובניין. במקביל היו הקומונות אמורות לשמש יחידות עצמאיות שתעסוקנה בתעשייה קלה ותייצרנה את צורכיהן.

תוצאות הקפיצה הגדולה קדימה היו:

א. הרס טוטאלי של תעשיית הפלדה בסין שהייתה מאד דומיננטית עד הקמת הקומונות. בעקבות זאת היה קרע בין סין לרוסיה בשל מימון ארה"ב את גרעונות תעשיית הפלדה הסינית.

ב. בסופו של דבר לאחר זינוק קטן קדימה, סין עמדה בפתחו של אסון כלכלי- רעב כבד.

ג. כאוס חברתי

4. מהפכת התרבות 1965- מאו טען שהפעולות האקדמאיות מרחיקות את הפוליטיקה מהאקדמיה וכך מטשטשות את מאבק המעמדות. הוא דרש שינוי רוחני ותרבותי ע"י הריסת הישן- מסע טיהור של כל התרבות המערבית והקפיטליסטית:

א. מינה את אישתו כממונה על תחום התרבות

ב. הנהיג קוד לבוש

ג. שריפת ציורים, ספרים, מאמרים אשר היו "מערביים"

ד. ניסיון לערוך תרבות חלופית- חינוך מחדש

ה. הקים את המשמרות האדומים ובעזרתם שילח כאוס בכל מקום שחפץ.

ו. אינטלקטואלים, אמנים ועיתונאים נעלמו

תוצאות מהפכת התרבות:

  1. רציחות רבות
  2. מערכת החינוך הושבתה לגמרי
  3. הידרדרות למלחמת אזרחים החל מ1966- קמו מתנגדים למשמרות האדומים הייתה אנרכיה מוחלטת בסין וכשמאו הבין שהמדינה באנרכיה הוא הפסיק את המהפכה.

 

מבוא היסטורי לפוליטיקה בת זמננו – סיכומים

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: