סיכומים

לאחר כ17 שנים בלימודים, בין אם בתיכון ובין אם באוניברסיטה, אי אפשר שלא לתהות מדוע סיכומים מהווים חלק כל כך חשוב ומרכזי מחייו של כל תלמיד. לכאורה התשובה ללמה אנחנו כל כך מסתמכים על סיכומים כדי ללמוד היא ברורה מאליה. אך במחשבה שנייה על סיכומים אנו צריכים לשאול מה יש בשיטות החינוך, ואולי במנטליות החינוך והלמידה שלנו, שגורם לנו לעבוד כל הזמן עם סיכומים.

סיכומים בנויים בכדי לאפשר "העמסה" של ידע. סיכומים הם בסופו של דבר קידוד מתומצת של מידע באופן שניתן יהיה להכניס אותו לזיכרון בצורה טובה יותר. סיכומים, מאידך, אינם משרתים הבנה. סיכומים מעודדים צבירה של ידע, לא הפנה או יישום שלו. והאם אלו פניה של מערכת החינוך שלנו? לעיתים קרובות, בייחוד לנוכח השימוש הרב שאנו עושים עם סיכומים, היא כנראה כן.

סיכומים אם כן משקפים את הדרך שבה החינוך אצלנו עובד, ואת כל הבעיתיות של השיטה הזו. ידוע לכל כי לעיתים קרובות לימוד בעזרת סיכומים, בין אם אלו סיכומים אקדמיים או סיכומים לבגרות בתיכון, אולי עוזר להצליח במבחן אבל כאשר אנחנו לומדים בעזרת סיכומים דקה לאחר סיום המבחן כל החומר נשכח מאיתנו. סיכומים גם תלויים בדרך שבה מודדים הצלחה בלימודים אקדמיים או תיכוניים. שיטת המבחנים והציונים הנהוגה כיום הוא אולי אחת הסיבות הראשונות במעלה לשימוש הכל כך נפוץ בסיכומים במערכת החינוך אצלנו ובכלל. האם אפשר לדמיין לימודים ללא סיכומים? בוודאי שכן, לימודים ללא סיכומים יהיו לימודים בהם התלמיד מוערך על פי יכולתו להבין וליישם חומר לימודי, ולא על פי יכולתו לשנן ולהקיא מידע שנכנס ויוצא כלעומת שבא.

סיכומים הם דרך טובה להתמודד עם כמות גדולה של חומר אותה אנו נזקקים לדעת ולהפגין. אין ספק כי לקראת מבחנים שימוש בסיכומים של קורסים או חומר למבחן הוא אפילו הכרחי, אבל סיכומים הם הכרחיים רק בגלל שהשיטה הנוכחית הופכת אותם להכרחיים. שינוי בשיטות הלימוד, בדרכי ההערכה ובאתוסים המכוננים של מערכת החינוך יובל גם לשינוי בדפוס השימוש וההסתמכות על סיכומים במערכת החינוך האקדמית או התיכונית.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: