ברה"מ בתקופת גורבצ'וב והתפוררות הגוש הסובייטי – סיכום

גורבצ'וב

בראשית שנות ה80 לא היה אפשר לחזות את התפוררות הגוש תוך 10 שנים.ברוסיה השלטון הארוך, נוקשה ואכזר של לאוניד ברז'נייב תם ומי שיורש אותו הוא מיכאל אגרופו שמחזיק מעמד שנה, אחריו צ'רניינקו מחזיק מעמד עוד שנה- שניהם מדור הענקים הזקנים של רוסיה.  התחושה בעולם המערבי היא ששום דבר לא יכול לקרות במערכת היחסים הזו ואז עולה ב1984 לשלטון מיכאל גורבצ'וב, בן 54- שינוי דרמתי בגיל השליט, השכלתו היא משפטן לעומת קודמיו שהיו בעלי השכלה טכנולוגית והוא מילא קודם לכן שורה של תפקידים בקג"ב והוא נתפס כצעיר ודינאמי.

המנהיג החשוב ביותר במאה ה20 הוא מיכאל גורבצ'וב אשר שינה את פני ההיסטוריה וכאשר הוא מגיע לשלטון הוא רואה מדינה ששולחת טילים לחלל, מפתחת ראשי חץ אך כושלת בניהול מערכות אלמנטריות בכל הקשור לקיום היומיומי שלה. מצד אחד מדובר במערכת שהגיעה להישגים מדהימים בתחומי הפיזיקה והגרעין אך בתחום הרפואה הם היו מאד מיושנים. הכלכלה הסובייטית לא הייתה מסוגלת לשלוט במאזן המחירים- בשלב מסוים הרוסים גילו שהיפנים רוכשים מהם גרזנים בכמויות אדירות וזה נראה להם מוזר והסתבר שהיפנים היו קונים את הגרזנים , זורקים את המוט עץ ומשתמשים בתער לסכיני גילוח והכלכלה הסובייטית נכשלה בהערכה נכונה של שווי הגרזן. לא היה מי שיעריך את המחירים נכונה וגורבצ'וב החליט שזו העת להכניס רפורמה כלכלית. שנתיים לאחר עלייתו לשלטון הוא מכניס "עדכונים תיאורטיים בלניניזם" בהם הוא מציג שני מושגים מהמשמעותיים ביותר שילוו אותו בקריירה שלו:

  1. Perestroike- ארגון מחדש של הכלכלה הסובייטית- מדובר בכלכלה פחות ריכוזית שנותנת יותר מרחב ליוזמה חופשית, הכנסה למשק חופשי מפוקח, יותר יבוא ויצוא, יותר פנייה ליזמים פרטיים אך תחת פיקוח הממשלה.
  2. Glasnost- פתיחות /פומביות- פתיחות לציבור, שקיפות, הרעיון הוא ללכת לכיוון של דמוקרטיזציה. לדוגמא- אם עד הרפורמות של גורבצ'וב כאשר היו רוצים למנות בעל תפקיד, המפלגה הייתה מציעה מועמד והציבור היה בוחר אותו, השינוי שהביא גורבצ'וב הוא שלא יוכל להיבחר איש שאינו חבר מפלגה.

יש טענה של סובייטולוגים רבים שמתקשרת למונוליטיות של המפלגה- טענה זו גורסת כי גורבצ'וב הוא ניסיון של האידיאולוגים של המפלגה להחזיר לידיהם את השלטון על רוסיה אחרי שלאחר סטלין שלטו הביורוקרטיים מכל מיני סיבות ונטלו מהם את ההגמוניה. גורבצ'וב היה ניסיון של המפלגה להתחבר אל הציבור מעל הביורוקרטים.

ההנחה של גורבצ'וב הייתה שניתן יהיה להקים את רוסיה כאימפריה באמצעות שני התהליכים הללו אך מספר אירועים חיצוניים משפיעים על הקורה ברוסיה:

  1. 1988-אסון צ'רנוביל- נזקים בחיי אדם ובאקולוגיה
  2. 1989- רעידת אדמה בארמניה הולידה חורבן וחוסר יכולת להתמודד עם האסון. הייתה תחושה שהעולם המערבי מיומן להתמודדות עם אסונות שכאלה בצורה יעילה יותר.
  3. התבוסה הצבאית הרוסית באפגניסטן- ברה"מ לא הצליחה להשליט את הששלטון של נג'בולה באפגניסטן וחזרה בלא הישגים פוליטיים כלל -1989.
  4. 1989- בחירות בפולין, לראשונה של מפלגות שאינן קומוניסטיות. התוצאה היא שמבין 100 מועמדים שנבחרו באותם בחירות 99 היו נציגי הסולידריות וזו  תוצאה חסרת תקדים. בעקבות הסחירות מתחיל לצאת עיתון עצמאי "ויבורצ'ה" שמופץ בכל מזרח אירופה.
  5. 1989- מתחילה להיסדק חומת ברלין- יש טענות על כך שמערב גרמניה  קנתה את מזרח גרמניה מברה"מ אך בכל מקרה החומה נופלת ואיחוד גרמניה קורה באופן בלתי מעורער.
  6. 1989- מהפכת הקליפה בצ'כוסלובקיה- המפלגה הקומוניסטית מוותרת על בלעדיותה ונותנת מקום גם למפלגות אחרות. צ'כוסלובקיה הופכת לעצמאית ודמוקרטית.
  7.  בנובמבר 1989 המהפכה הקומוניסטית הבולגרית משנה את שמה למהפכה הסוציאליסטית הבולגרית.
  8. בדצמבר 1989 ברומניה- מהפכה אלימה כאות מחאה להדחת צ'רצ'שקוב, המנהיג של המפלגה הקומוניסטית שמוצא להורג.
  9. בינור 1989 ליטא מכריזה על עצמאות ומתנתקת מברהנ"מ ובעקבותיה לטביה ואסטוניה מתנתקות גם הן. באותה שנה אוקראינה ובלארוס מתנתקות גם הן מרוסיה.

באוגוסט 1991 כשרוסיה מאבדת את מעמדה כמעצמה , הולך גורבצ'וב לנופש ומגיעים אליו אנשי קג"ב ומשחררים אותו מתפקידו כמנהיג המדינה- הפיכה זו נעשתה במקביל לניסיון השתלטות צבאית על מוסקבה. ההנחה הייתה שרוסיה תבטל את הרפורמות ותחזור להיות מדינה קומוניסטית סגורה ומבודדת על אף שיש שטענו שהאזרחים במוסקבה לא יתנו להפיכה להתקיים. התנגדות הציבור במוסקבה התגברה על הצבא, ראש ממשלת רוסיה- בוריס ילצין- היה נצור בבית הממשלה הרוסית  והפך לגיבור היום כאשר סירב לצאת מבית הממשלה והוביל מהבניין את ההתנגדות להפיכה הצבאית.

קריסת ברה"מ- בעלת משמעויות מכמה מובנים- אנו עדים לקריסה של האימפריה הרוסית שהיא כבר 700 שנה אימפריה. כל הרפובליקות הקטנות מתפרקות מרוסיה וכדי להתמודד עם השאלה מה החזיק את הרפובליקות ביחד ניתן למצוא את התשובה בקומוניזם שהשתיק בעיות אחרות וברגע שפסק הקומוניזם- צפו הבעיות מחדש.

 

מבוא היסטורי לפוליטיקה בת זמננו – סיכומים

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: