סיכום מאמר: מה זה בכלל פמיניזם – טלי רוזין

מה זה בכלל פמיניזם, טלי רוזין

על פי טלי רוזין המונח פמיניזם נולד לפני כמאה שנה במטרה לתאר אבחנה רפואית של גבר בעל אפיונים נשיים. לאחר מכן הוא עבר לתחום הפסיכולוגיה- אישה בעלת תכונות אופי גבריות כדוגמת: רצון ללמוד, שאפתנות, אומץ לב. עד היום אין הגדרה אחת ויחידה לפמיניזם ולמי היא פמיניסטית. בבסיס כל ההגדרות עומדת ההנחה שנשים סבלו בשל מינן. המילון לתיאוריה הפמיניסטית מגדיר זאת כ : אידיאולוגיה של שחרור האישה".

הגדרת המאמר "מה זה בכלל פמיניזם": "תיאוריה שמבוססת על נקודת המבט של האישה, ונקודת מבט זאת שופכת אור חדש על ידע קיים". הידע הזה קשור לכל תחומי החיים ושם את האישה במרכז הדיון.

פטריארכיה = שלטון האב. זו סוג של תרבות, בלי קשר לנוכחות פיזית של דמות אב. הגברים מארגנים את החברה, שולטים בה, מכתיבים אותה ומדירים את האישה מכל העיסוקים הללו.
יוון העתיקה- בכתבי אריסטו "אדם" הייתה הכוונה לגבר.

אנטומיה יוונית- גופן של הנשים היה נחות מגוף הגבר. אצל גברים עודף חום גורם לגילוי איברי מינם בעוד שאצל נשים הקור שומר את איבר המין בגוף ומונח מהחום לעלות לראש ,דבר שנתפס כמייצג את תהליך החשיבה.
ימי הביניים – תיאוריות מדעיות כי מוח האישה קטן יותר.
1873, המחנך האמריקני, ד"ר אדוארד קלרק- הזהיר מחינוך נשים כי אז דמן ינוצל לחשיבה ולא לווסת.
דת: נחיתות ביולוגית, חווה נוצרה מצלעו של אדם, גרמה לגרוש מגן העדן.

כותבי היסטוריה:
שאלה שלא נשאלה במשך שנים היא מי כתב את ההיסטוריה ומדוע?רק לאחר שהפסיקו להתייחס להיסטוריה כאל מדע הבחינו כי מי שיש לו כוח וכסף, הוא זה שכותב ומתעד את ההיסטוריה. אין כאן קונספירציה מוכתבת אלא מהלך פשוט של תיעוד טבעי של מה שקשור אליהם ומנקודת ראותם.

הסיפור שלה:

בשנות השמונים החלה קטגוריה במדפי חנויות הספרים: "הסיפור שלה". סיפורים ואירועים מנקודות ראות אחרת. תמיד היו נשים חזקות, משפיעות ומוכשרות (קטרינה הגדולה, מרי מלכת הסקוטים, קליאופטרה, אליזבת, מאדם קרי, סאפפו). יש שיחשבו שהן יו יוצאות דופן, יש שיחשבו שהן עדות לקיום נשים מוכשרות נוספות או נשים פשוטות, שפשוט לא שמענו עליהן.

נשות המערות- תיאוריות חדשות מצביעות כי הנשים הקדמוניות הן שהמציאו את הכלים, בזמן שהגברים עסקו בציד. אלו היו כלי עבודה ואחסון ולא בהכרח כלי מלחמה.

האלות:

הייתה תקופה אחרת, בה האישה שלטה בעולם. הערת האלה, סביבות 30,000 לפנה"ס, הובילה לתפיסה חיובית של הנשים כבעלות הכוח. לאחר שהאדם עבר ממאבק קיום להישרדות נוצר צורך אנושי לתת משמעות לחיים וזה נקשר באישה: לידה וגידול. היו פסלי פולחן שסגדו לאלה, היא לא הייתה אשת איש, הייתה לה שליטה על המיניות והיו לא מאהבים. גם לנשים רגילות הייתה שליטה על חייהן: התגרשו, התאמנו בספורט, לחמו. בכל אותה תקופה כבודם של הגברים נשמר.

עם המעבר לאמונה באל אחד, שהמיוצג בדמות אב גברית חלה דעיכה במעמד האישה.

ב1987 פרסם ריאן אייסלר מעמד בנושא האלות וציין כי תקופה זו הייתה נודעה בזמני שגשוג ושלום ארוכים. אולם, גם בכך יש משהו בעייתי, שכן שוב מיוחסות לנשים רק תכונות מסוימות של חמלה פריון, שלום, ולא עמדות כוח חכמה והישגים.

מה זה בכלל פמיניזם – טלי רוזין – סיכום

מבוא למדע המדינה

 סיכומי מאמרים במדעי המדינה

5 הוגות פמיניסטיות חשובות שצריך להכיר

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: