סיכום: תאי דם אדומים – תפקיד ומבנה

תאי דם אדומים, הנקראים גם אריתרוציטים, הם סוג התאים השכיח ביותר בדם (יחד עם מרכיבי דם אחרים ובהם פלזמה, תאי דם לבנים וטסיות דם). תפקידו העיקרי של תא דם אדום הוא להעביר חמצן לתאי הגוף ולהעביר פחמן דו חמצני לריאות. כלומר, התפקיד של תא  אדום הוא להסיע חמצן מהריאות אל חלקי הגוף ולאסוף מהגוף פחמן דו-חמצני לסילוק דרך הריאות (ראו מערכת הנשימה).

לתא דם אדום יש מבנה גמיש בצורה דו-קעורה. שני הצדדים של פני התא מתעקלים פנימה כמו פנים של כדור. צורה זו מסייעת ליכולת של התאים האדומים לתמרן דרך כלי דם זעירים כדי לספק חמצן לאיברים ולרקמות הגוף.

תאים אלו חשובים גם בקביעת סוג הדם האנושי. סוג הדם נקבע על ידי נוכחות או היעדר של מזהים מסוימים על פני השטח של התאים. מזהים אלה, הנקראים גם אנטיגנים, עוזרים למערכת החיסונית של הגוף לזהות את סוג תאי הדם האדומים שלה.

 

מבנה תאי דם אדומים

לתאי דם אדומים יש מבנה ייחודי התורם לתפקוד שלהם בדם (התאמה בין מבנה ותפקוד). צורת הדיסקה והגמישות שלהם הן תכונות העוזרות להם להגדיל את היחס בין שטח הפנים לנפח של תאי הדם האדומים שהם קטנים באופן יחסי. זה מאפשר לחמצן ולפחמן דו חמצני להקשר בקלות גדולה יותר אל כדוריות הדם האדומות. תאים אלו מכילים כמויות גדולות של חלבון הנקרא המוגלובין. מולקולה המכילה ברזל זו קושרת חמצן כאשר מולקולות חמצן חודרות לכלי דם בריאות. המוגלובין אחראי גם לצבע האדום האופייני של הדם. 

בניגוד לתאים אחרים בגוף, תאי דם אדומים בוגרים אינם מכילים גרעין, מיטוכונדריה או ריבוזומים. היעדר חלקי תא אלו מותיר מקום למאות מיליוני מולקולות המוגלובין המצויות בכל תא דם אדום. מחלה תורשתיות (אנמיה חרמשית) יכולה לשנות את צורת תאי הדם האדומים ולהפחית את היעילות שלהם. 

 

ייצור התאים בגוף

תאי הדם האדומים מיוצרים מתאי גזע במח העצם. כאשר יש רמות נמוכות של חמצן בדם מפרישות הכליות הורמון הנקרא אריתרופויאטין. הורמון זה ממריץ ייצור של תאי דם אדומים הנכנסים למחזור הדם ומעלות את רמות החמצן. כאשר רמת החמצן בדם עולה מואט שוחרר האריתרופויאטין וקצב ייצור הכדוריות האדומות יורד. אורך חייו של תא דם אדום הוא כארבעה חודשים ואז הוא מפורק על ידי תאים לבנים הנקראים מקרופאגים.

 

ראו גם: מערכת ההובלה באדם; מערכת הדם; מחזור הדם

 

עוד דברים מעניינים: