צילום דוקומנטרי: מונחים היסטוריים

צילום דוקומנטרי: סקירה מסוף המאה ה 19- ועד לאמצע המאה ה0 2

יוג'ין אטג'ה (Eugen Atget) – אבי הצילום הדוקומנטרי במאה ה-19, צילם את פריז במשך 40 שנה עם מצלמת חצובה. תיעד את העיר כדי לבנות ארכיון. אנשים קנו ממנו תמונות, ציירים ארכיטקטים לשימושים מקצועיים. רוב תצלומיו מראים את העיר ריקה מאדם והייתה להם חשיבות טיפולוגית – המקומות הריקים קיטלגו את האנשים לפי תנאיי מחייתם.

טיפולוגיה (Typology) – באה לידי ביטוי בצילום הדוקומנטרי על ידי יוג'ין אטג'ה, כאשר צילם את רחובות העיר פריז ריקה מאדם. מהריקנות השתקפה ההבחנה של צורת החיים של האנשים. באה לידי ביטוי גם בפרוייקט "הפנים של זמננו" של אוגוסט סאנדר, כאשר צילם "נציגים" של הטיפוסים החברתיים ובעזרתם להבין ולהציג את מאפייני החברה.

אוגוסט סאנדר (August Sander) – צלם גרמני מתחום הצילום הדוקומנטרי, פתח סטודיו בגרמניה והחל בפרויקט "הפנים של זמננו" שנמשך 40 שנה. פרוייקט טיפולוגי בו צילם "נציגים" של הטיפוסים החברתיים ובעזרתם רצה להבין ולהציג את מאפייני החברה.

הפרויקט "הפנים של זמננו" (Faces of our Time) – פרוייקט של אוגוסט סאנדר, צלם גרמני מתחום הצילום הדוקומנטרי, שהתחיל בפרוייקט שנמשך 40 שנה. היה זה פרוייקט טיפולוגי בו צילם "נציגים" של הטיפוסים החברתיים ובעזרתם רצה להבין ולהציג את מאפייני החברה.

ג'יקוב ריס (Jakob Riis) – בין הצלמים הראשונים שצילמו בשכונות העוני, כדי להעיר את תשומת לב הקוראים לעוני המחפיר. הפך את התצלומים לשקפים והרצה בעזרתם על מצב העניים לעשירים ולבורגנים כדי להגביר את המודעות. מדובר על צילום דוקומנטרי המיועד להביע דאגה חברתית מנקודת מבט אנושית של צלם הרוצה להועיל לחברה.

"החצי השני" (The Other Half) – עבודתו החלוצית של ג'יקוב ריס, שתיעד את חיי העוני של הסלאמס. הפך את התצלומים לשקפים והרצה בעזרתם על מצב העניים לעשירים ולבורגנים כדי להגביר את המודעות. מדובר על צילום דוקומנטרי המיועד להביע דאגה חברתית מנקודת מבט אנושית של צלם הרוצה להועיל לחברה. עבודה זו היוותה את הבסיס לחשיפת שחיתויות חברתיות במעמד הגבוהה והבינוני.

לואיס היין (Lewis Hine) – היה צלם שבא מרקע שונה מצלמים שעבדו באותה תקופה, לא רצה תערוכות ולא התעניין בצילום ואסתטיקה, אלא בצילום לצרכי לימוד. תצלומיו פורסמו בעיתונים והוא כונה כצלם שהתמחה בצילום ותיעוד עבודת כפיים. בתקופה של שנות ה-20 היה ניצול ילדים, והיין השתמש במצלמה למטרת קמפיין פוליטי חינוכי בו טען שלילדים יש הזכות ללמוד ולא לעבוד.

צוות הצילום של המינהל לביטחון חקלאי (FSA Photography)ב 1935 היה משבר כלכלי בארה"ב ורוזוולט רצה לייצב את המשבר על ידי גיבוש סוכנות בשם Form security administration – צלמים שתיעדו את מצב החקלאות ורצו שאנשים יראו את המצב הקשה שלהם, רצו לתעד את התמודדות אמריקה עם המשבר. בין הצלמים היו ווקר אוונס ודורות'יה לאנג.

ווקר אוונס (Walker Evans) – אחד מצלמי ה FSA, שרצו להציג את התמודדות אמריקה עם המשבר הכלכלי. רוב צילומיו היו חדרים ריקים ולא אנשים, כדי להראות את הטיפולוגיה של חיי האנשים הללו.

דורותי'אה לאנג (Dorothea Lange) – אחת מצלמי ה FSA, שרצו להציג את התמודדות אמריקה עם המשבר הכלכלי. צילמה את העוני, הלכלוך והבעות הייאוש של האנשים. תמונותיה הביאו מבט הומני על הטרגדיה האנושית של השפל הגדול והשפיעו באופן ממשי על התפתחות הצילום התיעודי.

חזרה אל מושגים בהיסטוריה של הצילום

מאמרים על מוטיבציה ופרודוקטיביות

אוסף מאמרים על מוטיבציה ופרודוקטיביות מכיוון שונים: מוטיבציה בעבודה, בחינוך, ללמידה ועוד. משפטי מוטיבציה וציטוטים ולהצלחה, מחקרים והרצאות

עוד דברים מעניינים:

מה ההבדל בין סימפתיה ואמפתיה?

האם זו "אמפתיה" או "סימפתיה" שאתם מביעים? בעוד שרוב האנשים נוטים להחליף ולבלבל במשמעות המילים, ההבדל במנגנון הרגשי שלהן חשוב. אמפתיה, היכולת להרגיש בפועל את מה שאדם אחר מרגיש, שונה