מונחים בהתנהגות ארגונית: דילמות בתהליך החשיבה האסטרטגי

מונחים בהתנהגות ארגונית:  דילמות בתהליך החשיבה האסטרטגי

מאמר זה חלק הוא מאסופת המונחים בהתנהגות ארגונית וחלק מאסופת הסיכומים בהתנהגות ארגונית.

  • ·        דילמות אופייניות בתהליך החשיבה:

הדילמות הללו קיימות בכל תהליך אסטרטגי ואין להן תשובה אחת נכונה.

  1.                  I.         

מהו המינון הנכון בין הראייה ה"חזונית" לבין מה שקורה בפועל?   ליזמים יכולת לראות חזון, לחשוב מעל למכשולים ולהוביל את הארגון קדימה.  אך ישנו גם את נושא המעשיות:  שיקולים פרקטיים, נתונים.  חשיבה אסטרטגית מוכרחה להתחיל מהחזון ולתת לו את מקומו, אך בד בבד לרדת לארץ ולתת ביטוי גם לנתונים המעשיים.

  1.                II.         

מגוון אלטרנטיבות                      התמקדות

 

 

החשיבה השיטתית מגובה בנתונים ונתמכת על ידי טכנולוגיות של עיבוד נתונים.  אולם בסביבה המשתנה בתדירות גבוהה היכולת לשרוד, שלא לדבר על לנצח, גלומה גם בכושר היצירתיות.  החשיבה היצירתית נדרשת הן בכיוון הפרו-אקטיבי והן בכיוון הרה-אקטיבי.

  1.               III.         

                 עד כמה "להתפזר"?  מחד חשוב להתפתח בכמה שיותר כיוונים.  זאת משום שכאשר מפנים את כל המשאבים לכיוון אחד אפשר להפסיד הרבה הזדמנויות אחרות בשוק.  מאידך להתפתחות במס' כיוונים מחיר אדיר.  יש לשקול טוב מתי להתרחב ואיך להתרחב.

  1.              IV.         

כמה שותפים יש לגייס לתהליך?  עד איזו רמה לשתף את העובדים?  כל עובד שנגייס לתהליך ירגיש "מגוייס" לחזון.  מבחינה פוליטית, קיימים גורמי כוח בארגון שנרצה לשתפם בתהליך האסטרטגי.  דוגמא לגורם כזה הינו ראש ועד העובדים.  יחד עם זאת, שיתוף רחב מדי ילקה בחוסר יעילות (עוד החל בשלב תאום הישיבות..).  יכולת ההנעה קדימה מוגבלת כשהקבוצה היא גדולה, ולנו חשוב לפעול ביעילות.

 

הפציינטים המפורסמים של פרויד

ניתוחי המקרה שליוו את מחקרו וכתיבתו של פרויד הפכו כמה ממטופליו לאנשים מפורסמים בעולם הפסיכולוגיה. כמה מהפציינטים המפורסמים של פרויד

עוד דברים מעניינים: