מבוא לפסיכופתולוגיה: הפרעות סומטופורמיות – סיכום

הסיכום להלן הוא חלק ממאגר הסיכומים בפסיכולוגיה וסיכום הקורס מבוא לפסיכופתולוגיה

סומטו=פיזי, גופני; פורמי= צורה. הפרעות סומטופורמיות הן נפשיות עם ביטוי גופני, אך ללא ממצא פיזיולוגי. חלק מהתופעות של הפרעות סומטופורמיות: חירשות, עיוורון, שיתוק, כאבים ללא בסיס אורגני. סימפטומים אלה מחקים הפרעות גופניות, לעיתים בדיוק מושלם כמו שהפרעה גופנית נראית. אך מי שלוקה בסימפטומים אלה מגיב לטיפול פסיכולוגי בלבד (פרויד תיעד מקרים קלאסיים מסוג זה בספרו מחקרים בהיסטריה. למשל בעיוורון תקופתי שנעלם לאחר טיפול) דוגמא:יעקב דפנה פגש אדם כבן 50 שהגיע לטיפול בגלל חירשות. הוא עבר בדיקות פיזיולוגיות ולא נמצאו ממצאים שהסבירו את החרשות.הוא נשלח לאבחון במחלקה הפסיכיאטרית. הפסיכיאטר הציע לו לתקשר אתו באופן הבא– הפסיכיאטר יכתוב שאלות והאיש ישיב בדיבור (האיש בא עם תלונה שלא שומע אך יכול  לדבר). בין השאלות הגניב הפסיכיאטר שאלה בע"פ ולא על גבי פתק. המטופל בהיסח דעת השיב לשאלה. זו דוגמא לחירשות היסטרית. הסימפטום קיים, אך אין ממצא פיזיולוגי. בנוסף, לא היה אירוע חיצוני כלשהו שגרם לאיש יום אחד להפסיק לשמוע. היה גורם בעולמו הפנימי שגרם לסימפטום פיזי הזה להופיע.

להלן 4 סוגים של הפרעה סומטופורמית

  • הפרעת המרה–הסימפטום בהפרעה סומטופורמית מסוג הפרעת המרה ממוקד באחד מאברי הגוף– חירשות,שיתוק איבר גוף כגון יד,  רגל וכו'. פרויד וברואייר עסקו בהפרעה זו שזכתה בתקופת פרויד לפרסום רב ונחשבה דרמטית. זאת, בעקבות טיפול בבנות המעמד הגבוה. הגישה הפסיכואנליטית (מודע, לא מודע, הדחקות, התנגדויות וכו)–מתבססות על מקרים אלה. כיום הפרעה זו אינה שכיחה בתרבויות מפותחות, כי בתרבות מפותחת לא הגיוני שרק כף יד תהיה משותקת בעוד ששאר היד לא משותק ולא סביר לפתח ("להמציא") סימפטום כזה.לעומת זאת ניתן כיום למצוא הפרעות אלה בתרבויות פרימיטיביות בהן אין הבנה מפותחת של תופעות בגוף האדם. ניתן למצוא סימפטום כזה למשל בחברות חרדיות או במקומות נידחים. (לסימפטומים יש היגיון ותפקיד. אדם לא יפתח סימפטום לא רלוונטי בתרבותו.אין מדובר ממש בבחירה.אדם בחברה פחות מפותחת לא יבחר סתם כך לשתק את כף ידו, ובכל זאת זו סימפטומטולוגיה שיכולה להתקיים בתרבות פחות מפותחת. דוגמא נוספת – סימפטומטולוגיה כגון עכבות מיניות לא תתקיים בתרבות מערבית פתוחה שהרי אין בה ממש עכבות מיניות. היא יכולה להתקיים בחברות מסורתיות /שמרנית יותר).
  • סומטיזציה– נקראת גם "סינדרום בריקה" על שם מי שאיתר אותה.מתאפיינת בסימפטומים רבים בלי גורם פיזי כגון:הקאות, כאב ראש, כאב בטן, עייפות חולשה,כאבי גב, אלרגיות שונות. הפרעה זו שונה מהפרעת המרה כי כאן אין מיקוד באיבר מסוים– אלא תסמינים בכל הגוף.קשה לאבחן הפרעה זו.
  • היפוכונדריה– כמו סומטיזציה,אלא שבהיפוכונדריה אנשים לא רק סובלים ומדווחים על סבל מבעיות פיזיות, אלא גם מחרדה שזה יקרה להם בעתיד.לעומת זאת בסומטיזציה אדם לא מתלונן שחושש שזה יקרה לו, אלא מרגיש זאת עכשיו. בהיפוכונדריה חוששים ממחלות שונות סרטן התקף לב וכו.
  • הפרעת כאב סומטופורמית- אדם שמתמקד בכאב חזק מאד.לעיתים אפשר להצביע על מצב לחץ שקדם לכאב . ההבדל בין זה לסומטיזציה הוא שכאן מדובר ממש בכאב ממוקד. ההבדל הוא כמה האדם מתמקד בכאב. מדובר בכאב ולא בדברים נוספים.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: