ג'נוסייד (רצח עם) -סיכומים: פוליטיסייד ודמוסייד

ג'נוסייד (רצח עם) -סיכומים: פוליטיסייד ודמוסייד

מתוך: ג'נוסייד (רצח עם) – סיכומים

פוליטיסייד ודמוסייד הן שני מונחים משיקים אך מובחנים מהמונח של ג'נוסייד (רצח עם). גם במקרים אלו מדובר על השמדה המונית ומכוונת של בני אדם אלא שפוליטיסייד ודמוסייד נבדלים מג'נוסייד מבחינת המניעים והמטרות שלהם.

פוליטיסייד= רצח פוליטי. הרג שמבצעת ממשלה מתוך מטרות פוליטיות. לעיתים הפוליטיסייד מופיע בתוך הדמוסייד. פוליטיסייד = רציחות המוניות של חברי מפלגה או מעשי רצח של אנטי-קומוניסטיים, של מתנגדי מהפכה סוציאל דמוקרטיים, בבריה"מ למשל. במקרה של פוליטיסייד המניע להרג ההמוני אינו לאומי, אתני או גזעי ואנשים אינם נרצחים בשל שיוכם לעם מסוים אלא בשל שיוכם לקבוצות או דעות פוליטיות מסוימות המאיימות על מבצעי הפוליטיסייד.

דמוסייד- לפי המשמעות החוקית- הכוונה להשמדה. המשמעות הרווחת- רצח שמבצעת ממשלה בבני אדם. בשל השתייכותם לאחת מ-4 הקבוצות. דמוסייד: פירוש מכליל לרצח המבוצע ע"י ממשלה כל רצח שנעשה ע"י הממשל. המונח כוונה הינו קריטי. בשונה מג'נוסייד הדמוסייד הוא מושג כולל הכולל בתוכו פוליטיסייד וג'נוסייד. בפרשנות המרחיבה ביותר שלו דמוסייד הוא כל הרג של אדם לא חמוש בידי סוכני ממשלה. קיים הבדל בין דמוסייד פנים מדינתי וחוץ מדינתי. רומל מצא סוגים שונים של דמוסייד עפ"י מס', פנימי או חיצוני…לטענתו רק השואה מוסכמת פחות או יותר. ישנם מצבים בעייתים, למשל: ארה"ב צריכה להיכלל ברוצח העל (רצחה יותר ממיליון איש). 141 משטרים ביצעו דמוסיידים למיניהם. אך בשואה הכוונה הייתה ברורה.

ככל שמשטר יותר טוטאליטרי ופחות דמוקרטי כך הוא חשוף יותר לדמוסייד. בחברות דמוקרטיות יש אליטות שיכולות להתנגד. מדינות דמוקרטיות גם פחות ששות למלחמה. ככל שהמשטר יותר פוליטי (כוח פוליטי יותר מבוזר), כך פוחתת הנטייה לדמוסייד. החולקים על רומל טוענים שגם במשטרים דמוקרטים מתקיימים פשעים בעלי אופי ג'נוסייד, או שהמשטר הדמוקרטי מעלים עין. יש להיזהר מהרחבת יתר של המושג שעשוי להוביל להקטנת החשיבות של המעשים עצמם.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: